بازدید سایت خود را میلیونی کنید


» جاذبه های گردشگری - باغ ایرانی تهران

جاذبه های گردشگری - باغ ایرانی تهران

جاذبه های گردشگری - باغ ایرانی تهران

تمام ما ایرانی‌ها حتی برای یک دفعه هم که شده نام باغ ایرانی به گوش‌مان خورده است. بسیاری از ما با شنیدن این نام نخستین سوالی که به ذهن‌مان خطور می‌کند، این می باشد که این باغ کجاست؟ این باغ از جمله آثار تاریخی و بی‌همتای ایرانی‌ها به حساب می‌آید و سبک معماری و طراحی آن ویژه و منحصربه‌فرد است. شاید در نگاه اول با دیدن یا شنیدن نام باغ یاد باغ فین کاشان، باغ ارم شیراز یا باغ چهلستون اصفهان بیفتید، ولی باید گفت که در ادامه مطلب قصد داریم این باغ قدیمی، پنهان در قلب تهران بزرگ را به شما معرفی نماییم. تهران همیشه آلوده و پر ترافیک جاذبه‌های گردشگری بسیاری دارد که برای فرار از آلودگی هوا و شلوغی شهر حتی برای چند ساعت هم که شده، می‌تواند حال‌وهوای شما را اندکی عوض کند!

چرا بازدید از باغ ایرانی تهران پیشنهاد می‌شود؟

آب و هوای باغ ایرانی تهران خیلی دلنشین و فضای آن کاملا آرامش‌ بخش می باشد.

زیبایی سحرآمیز فضای داخلی باغ این فرصت را به وجود می‌آورد که هر فرد بتواند عکس‌های منحصر به فردی از خودش در آنجا بگیرد.

در نزدیکی باغ ایرانی تهران هتل‌ها، رستوران‌ها و اماکن دیدنی گوناگونی وجود دارد.

تاریخچه بوستان ایرانی ده ونک تهران

هر سرزمین و کشوری باغ های خود را بر اساس پیشینه ی تاریخی، فرهنگی وهنری خود می سازد، همین امر موجب می شود یک سری مشخصات مشترک در همه باغ های یک سرزمین وجود داشته باشند ودر فهرست باغ های ملی آن کشور قرار بگیرند. در ساخت باغ های ایرانی هم همین اتفاق افتاده است. تعدادی باغ در دوره های گوناگون تاریخی ساخته شد که همگی از اصولی خاص در معماری ساختمان و و طراحی محوطه ی بیرونی برخوردار بودند. باغ ایرانی ده نمک تهران هم یکی ازهمین باغ ها است و به همین علت از رتبه بندی بالایی به لحاظ کیفی نسبت به بقیه باغ ها برخوردار است. تاریخ احداث این باغ به دوران ساسانیان بر می گردد و یکی از پادشاهان وقت فرمان ساخت آن را داده است. خوب است بدانید ایران جزء نخستین کشورهایی بود که سبک منحصر به فردی برای ساخت باغ ها و فضاهای سبز ابداع نمود. آنچه در همه باغ های سرزمینمان مشترک می باشد این است که در وسط محوطه باغ یک حوض بزرگ با فواره های دیدنی وجود دارد که به اطراف آب می پاشند و موجب طراوت بیشتر محیط اطراف خود می شوند. رنگ بدنه ی داخل این حوض ها معمولا فیروزه ای است و در بیشتر آن ها ماهی گلی یافت می شود. البته گاهی در بعضی باغ ها علاوه بر حوض بزرگ، حوضچه های هم یافت می شوند. دومین مورد مشترک میان باغ های مذکور این است که درمحوطه ی بوستان یک عمارت یا اصطلاحا کوشک وجود دارد. از معماری این کوشک ها و تزئینات به کار رفته در آن ها می شود به دوره ی تاریخی ساختشان پی برد و در نهایت سومین مورد از نشانه های باغ های ایرانی تقارنی است که میان همه اجزای باغ برقرار است، به عنوان نمونه درختان در دو سمت باغ به صورت قرینه کاشته شده اند، سردرهای طاقی شکل به صورت قرینه در محوطه ی باغ بنا شده اند و حوض ها هم اگر تعدادشان بیشتر از یکی باشد به صورت قرینه در محوطه وجود دارند، همینطور درهای ورودی و سایر اجزای باغ.

فصل مناسب برای بازدید از باغ ایرانی چه زمانی است؟

فصل بهار فصلی است که در آن باغ ایرانی به زیباترین صورت ممکن در می‌آید. در این فصل، لاله‌های رنگارنگ زیبایی که سرتاسر باغ را می‌پوشانند، بازدیدکنندگان بوستان باغ ایرانی را به یاد کشور هلند می‌اندازند. جالب است بدانید که زیبایی رویایی باغ ایرانی در فصل بهار موجب شده که هر ساله جشنواره گل در این باغ برگزار شود. البته با توجه به وجود کاج و سرو سیمین در سرتاسر باغ، این مکان در فصل‌های دیگر هم زیبایی‌های خاص خود را دارد. ولی به هر حال، پیشنهاد ما این می باشد که حتما تا اواسط اردیبهشت سری به این باغ بزنید چون گل‌های لاله آن تا اواسط اردیبهشت پابرجا هستند.

بخش‌های مختلف باغ ایرانی

بوستان باغ ایرانی ده ونک تهران متشکل از بخش‌های گوناگونی است که به ترتیب زیر هستند:

ورودی‌های باغ

سه ورودی که عبارت هستند از ورودی اصلی واقع در بخش جنوبی باغ و ورودی‌های شرقی و غربی باغ. هر کدام از این ورودی‌ها سر در خاص خود با سبک و سیاق معماری ایرانی را دارند.

حوض‌ها و فواره‌ها

حوض‌ها، آبراه‌ها و فواره‌های آن از المان‌های اصلی باغ به حساب می‌آیند. موقع ورود به حوض‌ها، آبراهه‌های آبی رنگ که در سرتاسر باغ امتداد یافته‌اند و فواره‌های بین آن به سرعت نظر شما را به خود جلب می‌کنند. این آبراهه‌ها به حوض مربعی شکل میانی می‌رسند و منظره‌ای زیبا در بوستان ایجاد کرده‌اند. بزرگ‌ترین حوض باغ در مقابل کوشک اصلی واقع شده است. در مجموع همه باغ‌های ایرانی شامل ویژگی‌هایی از قبیل ساختار هندسی، جوی آب، درختان بلند و کوشک میانی می باشند که همه این‌ها را می‌توانید در بوستان باغ ایرانی ده ونک تهران مشاهده کنید.

کوشک اصلی

در این بوستان می‌توانید کوشک باغ یا عمارت اصلی را در قسمت شمالی آن مشاهده کنید. در ابتدا این کوشک کاربری کافه و رستوران داشت؛ ولی پس از تغییر کاربری، امروزه این کوشک به کتابخانه‌ای دنج برای آقایان مبدل شده است. البته کتابخانه‌ای دیگر هم در این باغ وجود دارد که به خانم‌ها اختصاص داده شده است. قسمت دیگری از کوشک اصلی نیز برای امور اداری باغ در نظر گرفته شده است. همچنین می‌توانید بزرگ‌ترین حوض این باغ را که آبراهه‌ها به آن می‌رسند، در مقابل کوشک اصلی مشاهده کنید.

طاق میانی

طاق میانی باغ هم با سبک و سیاق معماری سنتی ایرانی احداث شده است و فقط با یک نگاه طاق‌های تاریخی ایرانی را به یاد بیننده می‌اندازد. طاق میانی باغ در مقابل کوشک اصلی و در مجاورت حوض‌های میانی باغ قرار گرفته که از جمله منظره‌های مورد علاقه بازدیدکنندگان برای عکاسی محسوب می‌گردد.

کتابخانه

بوستان ایرانی ده ونک تهران یا بوستان مهندس علی محمد مختاری از دو کتابخانه برخوردار می باشد که یکی از آن‌ها در کوشک اصلی باغ قرار دارد و به آقایان اختصاص داده شده است و کتابخانه خانم‌ها در محوطه باغ واقع شده است.

گونه های گیاهی باغ

گرچه شکل امروزی باغ تهران بازسازی شده است، ولی در طراحی و ساخت فضای سبز این بوستان از درختان قدیمی باغ محافظت شده است. در بین گونه‌های گیاهی باغ ایرانی گیاهانی از قبیل برگ نو، برگ بو، زرشک، شیر خشت، مورد، پیراکانتا، انواع گل‌های رز، نسترن، گل‌های لاله بهاری، درختان قدیمی سر به‌ فلک‌ کشیده، بوته‌های فصلی و همیشگی دیده می‌شوند.


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


هدیه خرید جدیدترین تبلت سامسونگ (بک کاور و محافظ رایگان) هدیه خرید جدیدترین تبلت سامسونگ (بک کاور و محافظ رایگان) مشاهده