خرید از سراسر دنیا


» معرفی دره ستارگان قشم

معرفی دره ستارگان قشم

معرفی دره ستارگان قشم

جنوب ایران جاذبه‌های گردشگری و مکانهای دیدنی فراوانی دارد که هر یک تاریخچه خاص خود را دارند. قشم را می‌توان یکی از جزایر بزرگ ایران معرفی نمود که به جهت موقعیت جغرافیایی و آب‌و‌هوای دلپذیر، سالانه میزبان گردشگران بسیاری از ایران و سایر نقاط دنیا است. سرزمین عجایب هفتگانه لقبی است که به این جزیره زیبا داده‌اند و یکی از این عجایب، دره ستارگان نام دارد.

این دره به جهت زیبایی طبیعی منحصر به فردی که دارد، یکی از شناخته‌شدین جاذبه‌های طبیعی در سطح دنیا محسوب می‌گردد. شکل‌گیری دره ستارگان بدون دخالت انسان بوده و هنوز نیز با یک بارندگی شدید، تغییر شکل داده و بر جذابیت‌های آن اضافه می‌شود. ما در ادامه قصد داریم شما را با دره ستارگان قشم آشنا کنیم؛ پس با ما همراه باشید.

تاریخچه دره ستارگان قشم

قدمت دره ستارگان قشم حیرت‌آور است و به حدود ۲ میلیون سال قبل بازمی‌گردد. بومیان این منطقه افسانه‌های گوناگونی درباره این دره نقل می‌کنند که شنیدن بعضی از آن‌ها، ترسناک و بعضی دیگر هم جذاب هستند. برخورد کردن یک ستاره از آسمان با این نقطه از جزیره را می‌توان یکی از باورهای مردم بومی این منطقه درباره شکل‌گیری دره ستارگان دانست.

آن‌ها معتقدند بعد از برخورد ستاره، شکافی بزرگ در دل زمین ایجاد شد و همه ماسه‌هایی که در اثر برخورد به طرف بالا در حال حرکت بودند، در همان حالت تشکیل ستون‌هایی جذاب را دادند که هم اکنون قابل دیدن هستند.

زیبایی دره ستارگان و گسترش افسانه‌های نقل شده از طرف بومیان منطقه موجب شد پای زمین‌ شناسان نیز به قشم باز شود. در بررسی‌های انجام شده توسط محققان معلوم شد که دلیل اصلی شکل‌گیری این دره، فرسایش خاک، سنگ و ماسه ناشی از باد، باران و رگبارها بوده که در طول ۲ میلیون سال اتفاق افتاده و به حالت کنونی رسیده است.

البته این پایان ماجرای دره خارق العاده ستارگان قشم نیست و باید بدانید که این دره دیدنی به عنوان بخشی از ژئوپارک قشم و آثار طبیعی در سازمان یونسکو به ثبت جهانی رسیده است. بد نیست بدانید ژئو پارک قشم به خاطر آثار طبیعی بسیار و منحصر‌به‌فردی که دارد به عنوان تنها ژئوپارک خاورمیانه شناخته می‌شود. زمین‌شناسان اعتقاد دارند همه اشکال این دره همچون ستون‌های شنی از دوران سنوزوئیک باقی مانده‌اند.

پدیده‌ای نادر در زمین‌شناسی

از لحاظ علمی این دره بر اثر فرسایش ناشی از آب‌های سطحی، بارش‌های رگباری فصلی و طوفان‌ها در گذر زمان به‌وجود آمده است و موجب شده که این شکل‌های جالب در کوه‌ها و سنگ‌های منطقه شکل بگیرد. جنس اغلب صخره‌ها در دره ستارگان قشم از ماسه سنگ و سیمان آهکی می باشد؛ و همین سست بودن جنس لایه‌ها موجب شده تا بعد از هر بارندگی شدید (که البته به ندرت اتفاق می‌افتد) تغییرات محسوسی در ریخت‌شناسی دره اتفاق بیفتد. بر طبق تحقیقات صورت گرفته، دره ستارگان متعلق به دوره زمین‌شناسی سنوزوئیک می باشد و این بدان معناست که عارضه‌ای که ما امروزه مشاهده می‌کنیم، محصول تغییرات طبیعت در طی دو میلیون سال بوده است.

دره‌ ستارگان در حقیقت تنها مورد موجود از این دست عارضه‌ی زمین‌شناسی است که در قاره آسیا وجود دارد و در تنها ژئوپارک خاورمیانه یعنی جزیره قشم، در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده است. لذا بی‌جهت نیست که آن را در بین عجایب هفت‌گانه جزیره زیبای قشم معرفی می‌کنند.

جالب است بدانید که یک فیلم ایرانی به نام «اژدها وارد می‌شود» در این دره تولید شده و تا حدودی موجب معرفی آن به تعداد زیادتری از مردم ایران گردیده است.

دره‌ای واقعا پرستاره

از خرافات و شایعات که بگذریم، دره ستاره‌ها واقعا پر از ستاره می باشد. اگر شب را در دره‌ بمانید و بخت یاری‌تان نماید و هوا ابری و غبارآلود نباشد، آسمان پر از ستاره‌های دنباله‌دار و ستاره‌های ریز و درشتی می‌شود که می‌توانید آن‌ها را با دست خود بچینید. البته برای اقامت شبانه در دره ستارگان، احتیاج به مجوز ژئوپارک دارید.

روستای بُرکه خلف

دره ستارگان در قشم درست پشت روستایی به نام روستای بُرکه خلف واقع شده است. جالب است بدانید که این روستای زیبا و جذاب عنوان پاک‌ترین روستای ایران زمین را به خود اختصاص داده است و محال است که در سراسر این روستا زباله یا اثری از آلودگی را ببینید. زیرا از گذشته‌های بسیار دور همیشه رسم بوده است که هر هفته یک بار یا حتی گاهی دو بار همه روستا به وسیلۀ اهالی روستا تمیز می‌شود. در حقیقت در این روستا مصداق شهر ما یا روستای ما و در هر صورت محل زندگی ما، خانۀ ما به وضوح قابل رویت می باشد. درست در ابتدای ورود به همین روستا چندین مغازه قرار دارند که لباس‌های محلی جزیرۀ قشم را می فروشند. پس اگر مشتاقید لباس محلی مردم جزیرۀ قشم را امتحان نمایید می‌توانید در ابتدای روستای برکه خلف از همین مغازه‌ها لباس مورد علاقۀ خود را خریداری کنید.

زیبایی‌ها و شگفتی‌های منحصر به فرد در درۀ ستارگان در جزیرۀ قشم

بدون تردید گردشگرانی که دره ستارگان در قشم را به عنوان مقصد گردش خود بر می گزینند، مشتاق هستند صخره‌ها و ستون‌های منحصر به فرد درون دره را مشاهده کنند. به منظور دیدار از این شگفتی‌های شگرف لازم است همچنان پیش‌روی بر سطح سنگ‌چین‌ها را ادامه دهید. در امتداد همین مسیر در ابتدای ورود دو صخرۀ خیلی بزرگ و ستون‌مانند را مشاهده خواهید کرد که گویی یک دروازۀ عظیم و باشکوه را ترتیب داده‌اند. اینجا دقیقاً همان نقطه‌ای می باشد که می‌توانید نخستین عکس حیرت‌انگیز سفر خود را ثبت کنید. پس از اینکه تمام سطح دره را زیر پا گذاشتید و از قسمت‌های گوناگون آن عکس گرفتید وقت آن رسیده است که از صخره بالا بروید و منظره‌ای خاص و ناب را نظاره‌گر باشید. چنانچه مشتاق هستید از صخره‌ها بالا بروید لازم است مسیر سنگ‌چین‌ها را همچنان ادامه دهید تا به یک دوراهی برسید. در دوراهی یک مسیر به طرف راست می‌رود و مسیر دیگر هم به سمت مستقیم ادامه پیدا می‌کند. شما مسیر مستقیم را انتخاب نمایید و آن را آن قدر ادامه دهید تا به آخر دره برسید و پلکان را مشاهده کنید. اکنون باید از پلکان بالا بروید تا به سطح بالای صخره‌ها برسید. در بالای صخره‌ها با چشم‌اندازی منحصر به فرد و خاص روبه‌رو خواهید شد. از این چشم‌انداز ناب و زیبا تا می‌توانید لذت ببرید و تا می‌توانید عکس بگیرید.

در موقعی که بر فراز صخره‌ها ایستاده‌اید فراموش نکنید که این منظرۀ زیبا و منحصر به فرد را هرگز در هیچ جای دیگر پیدا نخواهید کرد، بنابراین از هر لحظه‌ای که می‌گذرد لذت ببرید. دیگر اینکه به یاد داشته باشید که خاک در این محدوده خیلی سست است لذا مراقب خود و همراهان خود باشید و با دقت قدم بردارید تا سُر نخورید.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! مشاهده