دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!


» جاذبه های گردشگری - عمارت عین الدوله تهران

جاذبه های گردشگری - عمارت عین الدوله تهران

جاذبه های گردشگری - عمارت عین الدوله تهران

تهران از پربازدیدترین کلان شهرهای ایران زمین به حساب می‌آید که علاوه بر داشتن مکانهای دیدنی و مکان های تفریحی، بناهای تاریخی زیبایی مانند عمارت عین الدوله را در میان خود جای داده است. این بنای دیدنی که در زمان‌های گذشته محل اقامت ییلاقی "عین الدوله" (وزیر دوران قاجار) بود در حال حاضر از جاذبه های مهم گردشگری کشورمان محسوب می‌شود. سال‌ها بعد با تغییر حکومت، عمارت عین الدوله از قاجار به پهلوی و به محل سکونت خانواده هروی "بصیرالدوله" مبدل شد. شاید برای شما جالب باشد بدانید این مکان تاریخی که در بین سال های 1310-1330 ه.ق احداث شده از جذابیت‌های دیگری برخوردار می باشد که شامل یک عمارت تشریفاتی، استخری بزرگ و باغات بسیار در اطراف باغ می‌شود. بازدیدکنندگان با قدم زدن در میان عمارت عین الدوله علاوه بر تماشای باغی سرسبز می‌توانند از معماری بی‌مانند آن دیدن کنند. معماری تماشایی که در این بنا به چشم می‌خورد به سبک معماری دوره قاجار طراحی شده است و چشمگیر به نظر می‌رسد. در کنار معماری منحصر به فرد آن می‌توان به مهم‌ترین واقعه‌ی این بنای تاریخی اشاره نمود که در زمان جنگ جهانی دوم کنفرانسی در این بنا برگزار شد. ناگفته نماند در حال حاضر این باغ عمارتی به نگارخانه برگ تغییر کاربری داده است.

کنفرانس تهران

پاییز سال ۱۳۲۲ شمسی، مصادف با ۱۹۴۳ میلادی، کنفرانس تهران در میان بحبوبه جنگ جهانی دوم برگزار گردید. سران سه کشور آمریکا، شوروی و انگلستان، در تهران حضور پیدا می کنند تا درباره جهان در حین و پس از جنگ جهانی صحبت کنند. کلید شکست نیروهای آلمان نازی به رهبری هیتلر در این کنفرانس زده شد. حال شما ایوان شمالی عمارت عین‌ الدوله را تصور نمایید که در آن فرانکلین روزولت، جوزف استالین و وینستون چرچیل نشسته‌اند و درباره طرح‌ها و نقشه‌های خود برای غلبه بر نیروهای متحدین و در رأس آنها آلمان نازی، صحبت می‌کنند. شخصیت‌هایی تاریخی که از مهمترین و موثرترین سردرمداران دولت‌های بزرگ دنیا بوده‌اند و حضورشان در ایران و اقامتشان در عمارت عین‌‌ الدوله، موجب ارزش تاریخی مضاعف این عمارت می‌شود.

عمارتی در مسیر تاریخ

این عمارت که بنایی از اواخر قاجار و اوایل پهلوی می باشد، محل اقامت ییلاقی عین الدوله، وزیر سه دوره از دوران قاجار بوده است‌ و هم‌زمان با تغییر حکومت از قاجار به پهلوی، بصیر الدوله هروی عمارت را خریداری می‌کند و از آن به‌بعد به محل سکونت دائمی خانواده هروی مبدل می‌شود. بعدها به پسر ایشان، دکتر نصرت‌الله هروی، ارث رسیده و سپس دخترشان، شیرین هروی، عمارت را به شهرداری تهران واگذار می‌کند.

عمارت عین الدوله در موقع احداث، بین سال‌های ۱۳۱۰ تا ۱۳۳۰ هجری قمری، دارای عمارتی تشریفاتی، استخر بزرگ و باغ‌های زیادی در اطراف خود بوده است. .

در سال ۱۳۷۶ هجری شمسی که عمارت سال‌ها متروکه و نیمه‌ویران شده بود، شناسایی شد و در چهار تیرماه ۱۳۷۷ به‌شماره ۲۰۴۲ در آثار ملی ایران ثبت گردید.

این عمارت بعد از بازسازی توسط شهرداری، در ۱۳۸۶ به‌مناسبت صدمین سالگرد تاسیس بلدیه افتتاح شد. نگارخانه برگ، از معتبرترین نگارخانه‌های کشور، در این عمارت فعالیت می‌کند.

ساختمان عمارت

عمارت عین‌ الدوله شامل یک عمارت تشریفاتی، استخری بزرگ و باغ‌های زیبا و خوش‌منظره‌ای در اطراف بوده است. در میانه‌ی باغ، استخر بزرگی واقع شده بود که سکوهایی به شکل جزیره جا به جا در استخر خودنمایی می‌کردند و این جزیره‌ها، توسط پل‌های فلزی کوچکی به یکدیگر متصل می‌شدند. مساحت کل عمارت ۱۱ هزار و ۹۰۰ متر و مساحت زیربنای آن، ۸۰۰ متر مربع به شکل مستطیل می باشد. این بنا چهار در دارد: دو در اصلی شمالی و جنوبی. دو در فرعی شرقی و غربی. در معماری این بنا از نقاشی دیواری، گچ‌بری، آیینه‌کاری و قاب‌بندی جهت تزیین عمارت استفاده شده است. بصیرالدوله زمان اقامت دراین عمارت، چندین بار عمارت را تعمیر کرد و بازسازی نمود.در تعمیرات نخست با ساختن یک هال در شمال شاه‌نشین، موجب گسترش فضای ورودی عمارت و این تغییر، موجب ایجاد یک بالکن در طبقه دوم شد. دفعه بعد راه پله ساختمان را از شمال شرقی به میان ضلع غربی منتقل کرد و با توسعه هال ضلع شمالی، در طبقه همکف، چند اتاق به شکل دو گوشواره‌ قرینه در دو طرف عمارت ساخت . علاوه بر این، بصیرالدوله در بخش میانی طبقه همکف اقدام به ساخت سرویس بهداشتی و حمام کرد. با از بین رفتن مالک اولیه، رفته رفته باغ به حال خود رها شد و زمانی در اختیار شهرداری قرار گرفت که از سال‌ها قبل ویران و متروک شده بود.

نگارخانه برگ

در سال ۱۳۸۷، سازمان زیباسازی شهر تهران، در کنار مجهز ساختن فضاهای داخلی و خارجی عمارت عین‌ الدوله، اقدام به تعریف محیطی به عنوان نگارخانه در درون عمارت کرد. نام این نگار‌خانه «برگ» است و محلی برای علاقه‌مندان به بازدید از آثار هنری می باشد. هم‌اکنون نگارخانه‌ برگ یکی از معتبرترین و پرسابقه‌ترین نگارخانه‌های ایران می باشد.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده