دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!


» جاذبه های گردشگری - خانه مشیرالملک انصاری اصفهان

جاذبه های گردشگری - خانه مشیرالملک انصاری اصفهان

جاذبه های گردشگری - خانه مشیرالملک انصاری اصفهان

حقیقتا لقب نصف جهان لایق شهری همچون اصفهان است؛ گوشه و کنار این شهر به معماری های دوران گذشته آراسته شده است و هر کدام با کاربری های گوناگونی مهیای میزبانی از علاقه‌مندان خود هستند. گشت زدن در خانه های اشرافی قدیمی با آن حال و هوای سنتی و عظمت تاریخی‌شان یکی از تجربه های به یاد ماندنی است، حالا اگر به همراه دوستان یا خانواده خود در چنین خانه ای دور هم جمع شده و نوشیدنی های دل چسبی میل نمایید، نور علی نور می شود. خانه تاریخی مشیرالملک انصاری دارای موزه و کافه ای دیدنی می باشد که شما را به سفر در عمق فرهنگ، هنر و تاریخ شهر می برد.

خانه تاریخی مشیرالملک انصاری یکی از وزرای با کفایت عصر قاجار اثری ارزشمند در تاریخ معماری ایران محسوب می گردد که در نزدیکی میدان نقش جهان، محله‌ای به نام مشیر به یادگار مانده است. خاندان مشیر انصاری از مستوفیان و منشیان دربار صفویه بودند که موثرترین چهره این خاندان میرزا حبیب الله مشیر الملک انصاری است.

او در سال ۱۲۵۷ هـ .ق در اصفهان متولد شد و بعد از تحصیل علم و فضل و کمال خصوصا امور دیوانی و حساب و انشاء نزد میرزا علی جابری انصاری، پست های گوناگونی را تصدی نمود و سرانجام به وزارت مسعود میرزا ظلّ السلطان، فرزند ارشد ناصر الدین شاه قاجار منصوب شد.

مشیرالملک در سال ۱۳۰۹ ه.ق به قتل رسید. پس از مرگ او، خانه جهت استقرار کنسولگری پادشاهی پروس مورد استفاده واقع شد. این خانه بعدها توسط یکی از تجّار اصفهان به نام حسین چرمی و سپس حاج محمد سمائیان خریداری شد. در دوره تملک سمائیان جنگ ایران و عراق در گرفت و پناهندگان خوزستانی در خانه ساکن شدند.

معماری خانه مشیرالملک

در حقیقت، طراحی درخشان معماری خاص آن همراه با هنرهای بر­جای مانده از گذشته موجب شده تا امروزه به عنوان یکی از دیدنی ­ترین خانه‌های تاریخی باقی مانده در شهر اصفهان، لقب گیرد. خانه مشیرالملک یا خانه چرمی، تنها بنای تاریخی ایران بوده است که دارای بزرگترین و قدیمی‌­ترین ارسی موجود با ۹ دهانه است. این بنا از قسمت‌­های مختلفی تشکیل شده اما مهم­ترین و زیباترین بخش آن را، می‌­توان فضای شاه­‌نشین واقع در تالار دانست. فضایی که به دلیل داشتن یک ارسی بزرگ امکان ترکیب هم زمان هنر گره­‌چینی و بازی نور ناشی از شیشه‌­های رنگی را ممکن ساخته است و حالتی روح نواز را ایجاد می‌کند. در حال حاضر، حوضخانه و شاه­نشین مورد بازدید همگان است که شاه‌­نشین به موزه اختصاص یافته است و شما می‌توانید از آثار فاخر و غیر فاخر موجود در آن نیز بازدید نمایید.

کاربری فعلی خانه مشیرالملک

در حال حاضر عمارت مشیرالملک یا گنجینه میراث اسلامی، مهم­ترین موزه کشور در خصوص نگهداری، نمایش و پژوهش پیرامون مجموعه‌های اسلامی جهان است و تنوع اشیا موجود در آن هم به گستردگی جغرافیای کشور و پهنای دوره ­های تاریخی و اسلامی است که انسان در این سرزمین زیسته و آثاری را از خود به یادگار گذاشته است. از جمله معتبرترین آثار موجود در این موزه می‌شود به خط سه استاد، کره سماوی با خط کوفی، قلم کاری‌­های سلجوقی، درب­‌های ارسی تیموری، مجموعه مهرها و نامه‌­های شاه‌­های ایران، قرآن‌های یاقوت مستعصمی و بخش زیادی از خطوط میرعماد اشاره نمود.

به طور کلی این گنجینه (موزه)، نمایشگر آثار عرصه‌­های گوناگون است که بیان­گر عظمتی با شکوه در فرهنگ و تمدن، هنر، رشد اقتصادی و همچنین دستاوردهای فناوری ایرانیان است. یکی از هدف‌های مهم این مجموعه ارائه مقالات و اسنادی می باشد که بتواند این موضوع را برای مردم به سادگی روشن نماید که هنر اسلامی، هنر دین اسلام است.

بازدید از این خانه می‌­تواند تجربه‌­ای خاص و البته جذاب باشد. در این بازدید علاوه بر دیدن بزرگترین و قدیمی‌­ترین ارسی موجود در ایران، می‌توانید ناظر یک معماری خاص همراه با همنشینی متفاوت تزیینات مورد پسند مالکان در گذر زمان باشید.

چرا بازدید از خانه مشیرالملک انصاری پیشنهاد می شود؟

این خانه از امتیازات هنری مانند جدول کشی با طلا، نقاشی های پشت شیشه و آینه کاری محدب برخوردار می باشد.

خانه مشیرالملک انصاری دارای بزرگ ترین ارسی ۹ لنگه جهان است که ترکیب رنگ ویژه ای دارد و نقوش اسلیمی دیدنی در آن به کار رفته است.

در گذشته این خانه یکی از کاخ های سلطنتی ایران به حساب می آمد و متعلق به خاندانی بوده است که همواره برای سازندگی کشور کوشش کرده اند.

می توانید خانه ای با یک معماری ویژه و دلفریب را تماشا کنید و زیباترین سوژه های عکاسی را پیدا نمایید.

فصل مناسب برای بازدید از خانه مشیرالملک انصاری چه زمانی است؟

به غیر از ماه های گرم و داغ اصفهان، سایر ایام سال زمان مناسبی برای بازدید از این بنا است اما باید قبول داشت که در این بازه زمانی باغچه این خانه به اوج زیبایی خود می رسد اما در ماه های بهاری، به ویژه اردیبهشت ماه هوای اصفهان برای سفر و بازدید از بناهایش معرکه است.

چگونه به خانه مشیرالملک انصاری برویم؟

این خانه در نزدیکی میدان نقش جهان و در خیابان هاتف قرار گرفته است. هاتف از خیابان های مشهور و اصلی اصفهان به شمار می آید، برای همین دسترسی به آن دشوار نیست. تنها کافی است خود را به میدان امام علی و بعد پمپ بنزین هاتف رسانده و سپس وارد کوچه یخچال شوید یا اینکه از میدان نقش جهان به طرف خیابان حافظ رفته و از طریق خیابان مقدم خود را به کوچه یخچال برسانید.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! مشاهده