بازدید سایت خود را میلیونی کنید


» جاذبه های گردشگری - گنبد قابوس

جاذبه های گردشگری - گنبد قابوس

جاذبه های گردشگری - گنبد قابوس

میل گنبد و برج قابوس و گنبد قابوس نامهای گوناگونی هستند که به بنای تاریخی هزارساله در شهرستان گنبدکاووس در استان گلستان داده شده‌اند. گنبد یا برج قابوس در شهر گنبدکاووس، بلندترین برج آجری جهان می باشد که بیشتر از هزار سال استوار ایستاده است و نظاره‌گر رویدادهای تلخ و شیرین تاریخ این کشور بوده است. این برج بلند که اثری به‌جامانده از فرمانروایی سلسله آل‌ زیار در ایران است، از جمله نخستین آثار تاریخی است و در سال ۱۳۱۰ با شماره ۸۶ در فهرست میراث فرهنگی به ثبت رسیده است.

چرا باید از گنبد قابوس بازدید کنیم؟

• گنبد قابوس یکی از شاهکارهای معماری ایران می باشد که به عنوان بهترین اثر تاریخ مهندسی در دنیا شهرت دارد.

• گنبد قابوس به عنوان پانزدهمین اثر تاریخی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

• برج گنبد قابوس لقب بلندترین برج آجری دنیا را از آن خود کرده است.

پدربزرگ قابوس‌نامه

زیاریان یا آل زیار خاندانی گیلانی بودند که تقریبا ۱۶۰ سال بر شمال و مرکز ایران حکومت کردند. قابوس بن ووشمگیر چهارمین نفر از ده فرمانروای زیاری بود که طی دو دوره و تقریبا بیست سال حکومت کرد و در نهایت در سال ۴۰۳ قمری توسط لشگریان و امرای خود زندانی شد و به قتل رسید.

وی شخصی ادیب و فاضل بود و به علم اهمیت می‌داد. ابوریحان بیرونی مدتی را در دربار وی در گرگان زندگی کرد. ابوعلی سینا هم برای دیدار با قابوس به گرگان آمد؛ ولی موفق به دیدار او نشد، زیرا وی در قلعه‌ای به‌دست امرای خود زندانی شده بود. او پدربزرگ عنصرالمعالی کیکاوس (قابوس دوم) بود که کتاب قابوس‌نامه را نگاشته است.

کاربری حقیقی برج قابوس

درباره کاربری حقیقی این برج اختلاف نظرهایی وجود دارد، دست های این برج را آرامگاهی محسوب می کنند که سرداب درون تپه را محل دفن قابوس شاه می دانند، آنها می گویند برای جایی که این اندازه آجر سازی صورت گرفته است بعید است که فقط هدف فقط دیدن و دیده بانی باشد. عده ای دیگر این مکان را مکان رصد بر می شمارند، آنها به شخصیت قابوس رجوع می کنند و اعتراف می کنند که او فردی فرهیخته بوده و در پی آن بوده است تا برج را مکانی برای رصد در نظر بگیرد. چیزی که معلوم است سازه برج گنبد قابوس بسیار از لحاظ ساختار و گنبد با سایر میل ها متفاوت است.

این برج هیچ استوار کننده ای نداشته و در این سالها با هیچ باد و زلزله کوچک و بزرگی اتفاقی برایش نیفتاده است. این برج دو زلزله شش ریشتری را پشت سر گذرانده است و همچنان پابرجا است. به خاطر همین اتفاق ها است که برج گنبد قابوس در زمره مطرح ترین برج ها از نظر معماری و استحکام در دنیا خود را مطرح نموده است.

گنبد قابوس از بلندترین برج‌های آجری جهان

گنبد قابوس بلندترین برج آجری جهان محسوب می‌گردد که در سال ۳۷۵ شمسی بنا شده است و اکنون ۱۰۲۳ سال از عمرش می‌گذرد. این برج روی تپه‌ای به ارتفاع ۱۵ متر از سطح زمین در گنبد کاووس واقع شده است.

بنا شامل سه قسمت پی و بدنه و گنبد است. بدنه برج ۲۷ متر ارتفاع و ۱۰ تَرک (دندانه ۹۰ درجه) دارد و این ترک‌ها از پایه شروع می‌شوند و تا گنبد قابوس ادامه دارند و بین آنها با آجر پر شده است.

قطر گنبد در پایین و بالا متفاوت است. گنبد مخروطی این برج دارای ۱۸ متر ارتفاع است و شیب زیادش موجب می‌شود برف و باران رویش باقی نماند و پرندگان هم نمی‌توانند رویش بنشینند.

درب گنبد از سمت جنوب شرقی بوده و پلکانی چوبی با شش پله شما را به ورودی گنبد می‌رساند. داخل گنبد ساده و بدون تزیینات می باشد و چیز خاصی در آن دیده نمی‌شود. فقط در طاق ورودی مقرنسی مشاهده می‌شود که خیلی ساده است.

کتیبه گنبد قابوس، این کاخ باشکوه

دورتادور این برج کتیبه‌ای به‌خط کوفی حک شده است که بانی و سال ساخت آن را نشان می‌دهد. این کتیبه روی ده تَرک برج، از چپ به راست حک گردیده و از معدود بناهایی است که سال ساخت آن به هجری شمسی هم ثبت شده است.

این کتیبه یک دفعه دیگر در نقطه انتهایی بدنه و دقیقا زیر گنبد تکرار شده است.. قالب‌های کتیبه‌ها و کلمات ماهرانه به بنای اصلی جوش خورده‌اند و پس از ۱۰۰۰ سال هنوز سر جای خودشان هستند.

آیا باید از برج بازدید کرد؟

این برج فاقد تزئینات بیشمار است اگر به دنبال زیبایی و ظاهر هستید به سراغ این برج نروید، دیدن این برج فقط برای آن اشخاصی است که به دنبال شکوه و قدرت هستند، این برج هر آنچه که از شکوه، ایستادگی و قدرت در معماری وجود داشته باشد را با شما در میان می گذارد. تماشای برج منظره جالبی است. این برج در باغ بزرگی قرار دارد، اطراف باغ چندین مکان خرید وجود دارد که می توانید به آنها نیز سری بزنید، بازدید از برج نهایتا یک ساعت بیشتر طول نمی کشد البته اگر طرفدار مکان های تاریخی نیستید لازم نیست این کار را انجام دهید.


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب مشاهده