دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» مکانهای دیدنی - کاخ چهل ستون اصفهان

مکانهای دیدنی - کاخ چهل ستون اصفهان

مکانهای دیدنی - کاخ چهل ستون اصفهان

چهل ستون اصفهان یکی از معروف ترین و زیباترین مکان‌های دیدنی و گردشگری اصفهان است که با معماری و طراحی زیبای خود گردشگران را شیفته زیبایی‌هایش می‌سازد. کاربری کاخ چهلستون اصفهان محل دیدار با نمایندگان و سفرای خارجی و یک مرکز سلطنتی حکومت صفویه بوده است. نقاشی‌ها و تزئینات تالارهای گوناگون کاخ چهل ستون، نمایشگر اوج هنر غصر صفویه است و هدف از آن تحت تاثیر قرار دادن سفرای خارجی بوده است.

کاخ چهل ستون یا چهلستون اصفهان در دوره شاه عباس اول عباسی پایه گذاری شد و در دوره فرمانروایان بعدی صفوی مثل شاه عباس دوم تکمیل شد و توسعه یافت . کاخ چهل ستون در میان یک آبنمای زیبا واقع شده است و جلوه‌ای شگفت انگیز را پدید آورده است.

کاخ چهلستون در بخش‌های داخلی خود دارای تزئینات بسیار بر روی ستون‌ها، نقاشی‌های دیواری و نقاشی‌هایی بر سقف تالارها است که اتفاقات تاریخی را نمایش می‌دهد. همچنین آینه کاری تالارها بخشی دیگر از جلوه گری این کاخ تماشایی است.

موزه چهل ستون اصفهان

موزه چهل ستون در مهر ماه سال ۱۳۲۷ پایه‌گذاری شد و بعد از چند مرحله بازسازی و مرمت کاخ چهل ستون، اکنون موزه چهل ستون میزبان آثار خطی و نسخ تاریخی، ظروف تزئینی و آثاری در حوزه هنرهای زیبا مثل قالی و قالیچه و اشیای سفالی و چینی و غیره است. اشیای موجود در موزه چهلستون شامل این مجموعه‌ها می باشند:

مجموعه آثار سفال و کاشی

مجموعه ظروف شیشه‌ای، آبگینه

مجموعه سکه از ماقبل تاریخ تا کنون

مجموعه آثار دوران تاریخی و آثار دوران اسلامی

مجموعه آثار دوران صفویه مانند نسخ خطی کوفی قرآن و قباله‌های ازدواج

مجموعه سنگ نگاره ها و نوشته های تاریخی

مجموعه فرش های دست باف منحصر به فرد و قدیمی

چرا اسم چهل ستون؟

در اصل تعداد ستون‌ها بیست عدد می باشد که انعکاس ستون‌ها در حوض جلوی کاخ، مفهوم چهل‌ستون را بیان می‌کند، علاوه بر آن، هدف از عدد چهل در ایران قدیم نشان‌گر کثرت بوده است، یعنی این بنا دارای ستون‌های زیادی می باشد. در ابتدا هم ستون‌ها با آینه تزئین شده بودند، ولی در زمان قاجار تخریب‌شده و با نقاشی پوشانده شدند.

معماری کلی کاخ چهلستون

کاخ چهلستون اصفهان از معماری برونگرا بر خوردار می باشد و با بیشتر ساختمان های ایرانی تفاوت دارد. این کاخ به نوعی ساخته شده است تا دید خوبی به باغ برای ساکنان آن داشته باشد. طراحی آن به طور چهارضلعی بوده که با دو خط موازی به سه مستطیل تقسیم می شود.

در مستطیل های کناری اتاق های کوچ و بزرگ قرار دارند. در سه سمت کاخ چهلستون، سه ایوان وجود دارد. در این کاخ همانند دیگر بنا های ایرانی، تقارن به درستی پیاده سازی شده است که همین تقارن ویژگی مهم و درست این عمارت می باشد. تقارنی که موجب شده نقطه مرکزی کاخ که همان جایگاه شاه است به خوبی نمایان شود.

ایوان اول: اولین بخش از معماری جذاب کاخ چهل ستون اصفهان

پس از اینکه از حوض عبور کردید به ایوانی می رسید که بیست ستون دارد. ستون هایی با طول ارتفاع حدودا چهارده متری که همگی از جنس چنار و یا کاج هستند. در میان ستون ها دو ستون وجود دارد که پایه های آنها سنگی بوده و نمایی از شیر است. مجموع ستون هایی که می بینید ۲۰عدد است.

سردر آینه قدم بعد از ایوان است

شاید پس از دیدن ستون های ایوان بخواهید زود داخل فضای اندرونی کاخ بشوید اما اگر اندکی سر خود را به بالا بگیرید متوجه سردر آینه خواهید شد. سطوح و نمای سقف و دیوارهای این بخش با آینه های خشتی بزرگ و معرق های کوچک و ظریف تزیین شده اند.

تالار اشراف : جذاب ترین قسمت کاخ چهلستون اصفهان است

پس از سردر آینه و ایوان، شما وارد تالار اشراف یا تالار اصلی می شوید. این تالار ۲۲ متر طول و ۱۱ متر عرض در ۱۲ کتر ارتفاع دارد. دیواری های بالای آن پر از نقاشی است نقاشی هایی که همگی در نهایت ظرافت با رنگ روغن کشیده شده اند. این تالار توسط پنجره های بزرگ اطراف روشن می شده است. تالار اشراف محل انجام کارهای متفرقه شاه بوده است.

تحلیل و بررسی نقاشی های درون کاخ چهل ستون اصفهان

شش تابلو دیوار نقاشی بر روی دیوارهای کاخ چهلستون وجود دارد. از طرف غربی به ترتیب راست به چپ، نقاشی مجلس بزم شاه عباس و ولی محمد خان، صحنه جنگ چالدران و مجلس پذیرایی شاه طهماسب از همایون پادشاه هند مشاهده می شود. در سمت شرقی به ترتیب از راست به چپ، صحنه جنگ شاه اسماعیل اول با شبیک خان ازبک، جنگ نادرشاه افشار با قوای هند و مجلس پذیرایی شاه عباس صفوی از محمد خان پادشاه ترکستان مشاهده می شود.

مکتب اصفهان در نقاشی ها

مکتب اصفهان به خوبی در این نقاشی ها جلوه نمایی می کند، در این مکتب، اشخاص لباسهای فاخر و مجلل دارند. تک چهره ها در نقاشی بسیار و همگی عموما به شکل سه رخ کشیده می شوند. باغ و گل ها خیلی زیبا و پر شکوه کشیده می شدند. مهم ترین و بزرگترین هنرمند این مکتب رضا عباسی بوده است.

تحلیل نقاشی: جنگ شاه اسماعیل اول با ازبکان

این اثر به سبک مکتب اصفهان و با آموزه های رضا عباسی کشیده شده است، رنگ ها در آن غلیظ اما عموما روشن است. شاه اسماعیل با لباس زرد و سوار بر اسبی سفید مشاهده می شود و در مقابل پادشاه ازبک لباس بنفش دارد. در این دیوار نقاشی فرار سپاه ازبک و به اسارت گرفتن آنها هم روایت شده است.

تحلیل نقاشی: پذیرایی شاه طهماسب اول از همایون شاه هندوستان

در این نقاشی نگاگر تلاش کرده بر پایه مکتب اصفهان رفتار نماید و جزئی ترین موارد از جمله آرایش لباس، کلاه، گیسو و .. را رسم کند. در این نقاشی ابزار موسیقی آن زمان که شامل دف، سه تار و ارغنون بوده نمایان می باشد. رنگ های به کار رفته در این نقاشی همه طبیعی و از رنگ های معدنی بوده است. به همین دلیل است که ماندگاری بالایی تا به حال داشته اند. شاه ایران در این تابلو لباس قرمز و شاه هند لباس زرد بر تن دارد. در این تابلو به خوبی عظمت دربار شاه اسماعیل نمایان است.

تحلیل نقاشی: نبرد نادرشاه باگوکانی هندو

این تابلو نقاشی پس از عصر صفوی به مجموعه کاخ چهلستون افزوده شده است. قرار گرفتن یک تابلوی پذیرایی از هندو ها در کنار یک تابلوی جنگیدن با هندو ها نشان از تاریخ پر فراز و نشیب ارتباط ما ایرانیان با هندو ها می دهد.

بالا خانه کاخ چهلستون

می گویند بالا خانه مکان خواب شاه بوده است، احتمالا شاه خواب های دلچسبی را تجربه می کرده است چون که از طرفی نمای باغ را در مقابل خود داشته و از سوی دیگر نقاشی های گرم و جذاب در بالای سر خود می دیده است.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! مشاهده