خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» مکانهای دیدنی - باغ فتح آباد کرمان

مکانهای دیدنی - باغ فتح آباد کرمان

مکانهای دیدنی - باغ فتح آباد کرمان

باغ فتح آباد یکی از تاریخی‌ترین و پربازدید‌ترین مکان‌های دیدنی ایران است. استان کرمان حدود ۷ هزار جاذبه‌ی تاریخی ارزشمند را در خود جای داده است و از این میان ۷۰۰ مورد آن‌ها در فهرست آثار ملی ثبت شده است. ولی ما قصد داریم در این مطلب به مهم ترین این آثار یعنی، باغ عمارت و باغ فتح آباد (بیگلربیگی) بپردازیم که قدمت آن به دوران قاجار بازمی‌گردد و در فاصله ۲۵ کیلومتری شهر کرمان قرار گرفته است و در روستای اختیارآباد قرار دارد.

همه شهرهای ایران این قابلیت را دارند که برای خود یک قطب گردشگری گردند و گردشگران داخلی و خارجی را به سوی خود جذب کنند. استان کرمان به واسطه‌ی طبیعت بکر و آثار تاریخی‌اش جزو ۵ شهر تاریخی ایران به شمار می رود و باغ فتح آباد یکی از جاذبه های گردشگری ارزشمند این استان است. همان گونه که می‌دانید مدل باغ ایرانی یکی از دستاورد‌های ایران در جوامع بین‌الملل می باشد و ایران پر از باغ‌های زیبایی است که می‌توان آثار آن ها را در شهر دید.

باغ فتح آباد یکی از املاک وقفی استان کرمان به شمار می‌آید و به همین علت مدیریت آن زیر نظر اداره کل موقوفات و امور خیریه‌ی استان کرمان قرار دارد ولی کارهای مرمت این اثر تحت نظر سازمان میراث فرهنگی انجام شده است.

باغ فتح آباد از الگوی باغ شازده‌ی کرمانی ساخته شده است و به واسطه‌ی نور پردازی خارق العاده‌اش در شب خیلی تماشایی می‌شود. لذا توجه داشته باشید که برای بازدید از باغ فتح آباد هم شب ها و هم روزها زمان خیلی مناسبی است. این باغ یکی از بهترین و بزرگ‌ترین باغ های گشت گیاهان دارویی در ایران به حساب می‌آید.

تاریخچه باغ فتح آباد کرمان

در دوره حکومت محمد شاه قاجار حاکم وقت کرمان فضل علی خان قراباغی ملقب به بیگلربیگی سنگ بنای ساخت باغ فتح آباد کرمان را گذاشت و ساخت این باغ 5 سال طول کشید. این باغ به عنوان مکانی برای استراحت و تفریح حاکم مورد استفاده بوده و ایشان در طول هفته چندین بار به باغ می‌آمدند؛ در اطراف باغ، پسته کاشته بودند و از زمین‌هایش برای ضبط و خشک کردن پسته استفاده می‌کردند. حاکمان بعدی کرمان هم از باغ فتح آباد برای استراحت و تفریح استفاده می‌کردند.

برای آبیاری درختان و گل‌های عمارت از آب قنات فتح آباد استفاده می‌شد. اما ولی که این ملک به رستم خان امیری رسید و برای تقسیم این باغ میان فرزندان ایشان اختلاف افتاد؛ ایشان باغ را در دی ماه 1352 وقف کردند و دیگر به آن رسیدگی نکردند. بعدها آب قنات فتح آباد هم خشک شد و کم کم باغ فتح آباد به ویرانه‌ای مبدل شد. تا اینکه آقای رزم حسینی که استاندار کرمان در دولت یازدهم و سال اول دولت دوازدهم بودند؛ از وجود این باغ مطلع شده و فرمان به بازسازی این باغ دادند و بعد از بازسازی در 12 مرداد 1394 مجدداً بازگشایی شد. امروزه این باغ به عنوان یکی از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری شهر کرمان، میزبان خیلی از گردشگران است و با جلوه‌های بی‌نظیر نور در شب اوقات خوشی را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند.

معماری و بخش های مختلف باغ فتح آباد

این باغ دارای سبک اروپایی- ایرانی است و با ورود به عمارت فتح آباد در آغاز حوض بزرگی خواهید دید که انعکاس عمارت اصلی روی آب حوض خیلی دلربا است. ساختمان اصلی با دو طبقه در انتهای شمالی باغ قرار گرفته است. این ساختمان با طاق نماها در دو طرف عمارت و اتاق های سه دری و پنج دری و مصالح خشت خام و ملات گل ساخته شده است که روی آن را با لایه ای از گچ پوشانده اند. درون ساختمان هم گچ کاری های زیبایی دارد که کار هنرمندانه استادان توانا است. بر بالای سر در ورودی عمارت اصلی روزنه هایی مشاهده خواهید کرد که زمانی درونشان ذره بین قرار داده بودند تا نور چراغ ها را منعکس نمایند تا داخل اتاق روشن باشد.

موزه حکام که در این بخش، زندگی نامه و تصاویری از حاکمان پیشین کرمان به تصویر کشیده شده است.

اتاق نقاشی که در عمارت اصلی واقع شده، در زمان های قدیم محل اقامت حاکم کرمان بوده و دور تا دور اتاق نقاشی های گرانبها به چشم می خورند که با آب طلا کشیده شده اند.

عمارت چهارفصل سی متر پس از عمارت اصلی در سمت شرق قرار دارد، عمارتی یک طبقه با گنبد مرکزی و ایوان های ستون دار خواهید دید که دارای آجرکاری ها و گچ کاری های خیلی زیباست.

زمین های کشت داروهای گیاهی؛ استان کرمان به داشتن داروهای گیاهی مشهور است و جزو سوغاتی های اصلی استان به شمار می آید. بخشی از این باغ هم پس از مرمت به کشت گیاهان دارویی اختصاص داده شده است تا اندازه ای که این مجموعه بزرگترین مجموعه کشت گیاهان دارویی در کشور می باشد.

مسیرهای دسترسی به باغ فتح آباد کرمان

برای رسیدن به این باغ زیبا از شهر کرمان دو راه وجود دارد، چنانچه نزدیک ورودی شهر از سمت باغین باشید می‌توانید از طریق بلوار هوانیروز و رفتن به اختیار آباد به این باغ برسید؛ ولی اگر در مرکز شهر باشید می‌توانید از طریق بلوار قائم و بعد از گذر از روستای شرف آباد با مشاهده تابلوی باغ فتح آباد در مسیر دسترسی به این باغ زیبا قرار بگیرید.

برای ورود به این باغ بایستی بلیط تهیه نمود و همچنین آوردن تجهیزات گردش به باغ و پیک نیک کردن در باغ ممنوع می باشد ولی می‌توان علاوه بر بازدید از باغ و دیدن بخش‌های گوناگون آن از امکاناتی مثل چایخانه، رستوران و آلاچیق‌های باغ استفاده نمود.

بهترین موقع رفتن به باغ فتح آباد کرمان عصرها و حوالی غروب می باشد که هم زیبایی و شکوه باغ و ساختمان سفید رنگ آن را در روشنی روز ببینید و هم پس از غروب آفتاب از تماشای نورپردازی زیبای باغ بهره‌مند گردید.

جاذبه های نزدیک به باغ فتح آباد کرمان

مجموعه باغ فتح آباد کرمان تا فاصله قلعه نفر: ۳ کیلومتر

مجموعه باغ فتح آباد کرمان تا تفریحی باغچه بی بی: ۳ کیلومتر

مجموعه باغ فتح آباد کرمان تا بازار گنجعلی خان : ۲۱ کیلومتر

مجموعه باغ فتح آباد کرمان تا حمام گنجعلی خان : ۲۱ کیلومتر

مجموعه باغ فتح آباد کرمان تا بازار وکیل : ۲۲ کیلومتر

مجموعه باغ فتح آباد کرمان تا کاروانسرای گنجعلی خان: ۲۱ کیلومتر


کرمان،باغ فتح آباد | نام عکاس: آقای علی پرتوی فرد

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! مشاهده