بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» مکانهای دیدنی - پارک جنگلی سی سنگان نوشهر

مکانهای دیدنی - پارک جنگلی سی سنگان نوشهر

مکانهای دیدنی - پارک جنگلی سی سنگان نوشهر

شهر توریستی و دیدنی نوشهر که جزو استان مازندران است، با مساحتی حدود 602 کیلومترمربع، دو قسمت کوهستانی و ‏جلگه‌ای دارد. سنگ تجن قدیمی‌ترین نام این شهر می باشد، شهری که از لحاظ موقعیت جغرافیایی مابین دریای خزر و البرز ‏شمالی واقع شده است. این موقعیت بی‌نظیر و ویژه موجب شده است تا پوشش جنگلی انبوهی مثل تن‌پوش سبزی منطقه را ‏در برگیرد. قسمتی از این جنگل‌های وسیع به نام پارک جنگلی سی سنگان معروف است.‏‎ ‎

طراح پارک سی سنگان نوشهر مهندس آشتیانی بود‎ ‎که در سال 1344 آن را با هدف حفاظت از گونه‌های شمشاد سی ‏سنگان و دیگر گونه‌های گیاهی و جانوری تأسیس کردند. از انواع گونه‌های گیاهی این جنگل می شود به توسکا، لرگ، ‏بلوط، آزاد، لیلکی، انجیر، داغداغان، انار، ازگیل، سرخ ولیک، گوجه جنگلی، توت، سیاه تلو، سیاه ال و سیاه اربه اشاره نمود؛ همچنین این منطقه دارای پوشش جانوری کمیابی مثل شوکا، مرال، خرس قهوه‌ای، پلنگ، روباه، گربه جنگلی، ‏گراز و شغال است.‏

درختان این جنگل زیبا در هر چهارفصل رخت جدیدی بر تن خود می‌کنند، در بهار، لطافت و رویش جوانه‌ها که انگار با نوازش نسیم بهاری تازه از خواب بیدار شده‌اند، حس رویش و نو شدگی را به انسان القا می‌کنند. در تابستان‌ها بین جنگل انبوه و صدای آرامش بخش آب رودخانه، پیدا کردن گوشه‌ی دنجی برای کمپ زدن و ماهی‌گیری فکر خیلی خوبی ‏به نظر می‌رسد. رنگین‌ترین عکس‌ها و طلایی‌ترین رؤیاهایتان را می‌توانید در پاییز سی‌سنگان به قاب بکشید، جایی که ‏خنکای مه از روی دریا برمی‌خیزد و صورت شما را نوازش می‌کند، عطر درختان جنگلی و رطوبت خاک باران‌خورده به مشام ‏می‌رسد و شاید بخت یار شما بود و غزالی از دور دیدید. یک روز زمستانی همراه با پیاده‌روی کردن در کنار ساحل و جمع‌کردن ‏صدف‌های ریز و درشت، درست کردن چای روی هیزم‌ها و پیچیدن بوی دود چوب همراه با گپ و گفت گو با عزیزان ‏کنار آتش گرم برای گذراندن تعطیلات زمستانه برای قشر خاصی از طبیعت گردان که عاشق برف و و باران‌ هستند و لوازم ‏حرفه‌ای مناسب برای رانندگی در جاده‌های برفی به همراه دارند، توصیه می‌گردد. ‏

پارک جنگلی سی سنگان در19 کیلومتری جاده نور به سمت نوشهر و در 35 کیلومتری این شهر قرار گرفته است. فاصله ‏نوشهر تا تهران 208 کیلومتر است. این پارک که در سال 1344 ه.ش اولین ‏روزهای میزبانی خود را آغاز نمود، ولی امروزه امکانات پارک جنگلی سی سنگان خیلی توسعه پیداکرده و شامل پیست ‏کارتینگ، موتور چهارچرخ، قایق‌سواری، جت اسکی و شاتل دریایی می‌شود. علاوه بر این‌ها می‌توانید در کافه‌ها و ‏رستوران‌های خوب بخش ساحلی، شهربازی کودکان، اسب‌سواری در ساحل و آلاچیق‌ها اوقات خوشی را سپری نمایید.. ‏اینجا مرزی است بین جنگل و دریا. با کمی قدم زدن به ساحل شن‌های گرم می‌رسید، دریا پیش رویتان و جنگل پشت ‏سرتان، زیبا و دیدنی است!‏

ساحل و جنگل سی سنگان

در واقع ساحلی که رو به روی جنگل سیسنگان قرار دارد را ساحل سی سنگان نام داده‌اند. جنگل و ساحل در واقع تنها به اندازه عرض جاده با یکدیگر فاصله دارند و این تقابل، واقعا مثال زدنی است. البته مورد مشابه چنین حالتی را می‌شود در استان گیلان و جنگل گیسوم مشاهده نمود. انتهای جاده جنگلی گیسوم منتهی به دریا می‌شود. ولی واقعا باز هم حالت زیبای جاده ساحلی جنگل سی سنگان را ندارد که در هر طرف شما یک زیبایی طبیعی وجود داشته باشد.

تصور نمایید زمانی که در دل جنگل هستید، نسیم دریا به صورت شما می‌وزد. این واقعا حسی توصیف نشدنی است که حتما باید آن را تجربه نمایید تا متوجه شوید. به دلیل نزدیکی دریا و جنگل، آب و هوای این منطقه خیلی پاک و تقریبا عاری از هرگونه آلودگی است.

استان مازندران ریه‌های تنفسی ایران و جنگل سی سنگان را می‌توان ریه‌های تنفسی استان سرسبز مازندران دانست! حال تصور نمایید که چه هوای خارق‌العاده‌ای در اینجا انتظار شما را می‌کشد!

محیط داخل جنگل سیسنگان چطور است؟

پس از عبور از درب ورودی، از همان لحظه اول، مات و مبهوت زیبایی این جنگل انبوه خواهید شد. در طی این چهل سال که از تاسیس جنگل سی سنگان می‌گذرد، درختان خیلی قطور شده‌اند و شاخه آنها همچون چتری بر تمام جنگل سایه افکنده‌ است. بوی طبیعت و جنگل شما را سرمست کرده و از خنکای سایه درختان لذت خواهید برد.

گشت امنیتی همواره درون جنگل گشت‌زنی می‌کند تا مشکلی برای مسافران به وجود نیاید.

به همین علت حتی اگر با خانواده قصد کمپ شبانه و خوابیدن در جنگل را دارید، نیازی به نگرانی نیست. مکان‌هایی ویژه چادر زدن وجود دارند که می‌توانید در آنجا با خیال آسوده چادر زده و شبی خاطره انگیز را در جنگل سپری نمایید. یقینا هیچ خاطره‌ای بهتر از بیدار شدن با صدای پرندگان جنگل نخواهد بود.

امکانات رفاهی و خدماتی جنگل سیسنگان

بر خلاف بعضی جنگل‌های دیگر استان مازندران که کاملا بکر هستند و هیچ گونه وسایل رفاهی و امکانات خدماتی داخل آنها وجود ندارد، جنگل سی سنگان یک مجموعه حفاظت شده و کاملا خانوادگی است. درون این مجموعه پنج ایستگاه نگهبانی وجود دارد تا امنیت مجموعه را برقرار کنند.

آلاچیق‌ و میز و صندلی‌های سنگی مخصوص بازدیدکنندگان داخل پارک وجود دارد و می‌توانید از آنها استفاده کنید. البته اگر در فصل پیک همانند تابستان به سی سنگان سفر نمایید، یافتن آلاچیق خالی کمی سخت خواهد بود. از سوی دیگر داخل خود جنگل فروشگاه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید از آنها خرید نمایید. حتی رستوران‌های کوچکی نیز در جنگل هستند که می‌توانید غذای خود را روی میز‌های مخصوص این رستوران ها در دل جنگل میل نمایید.

چه تفریحاتی را می‌توان داخل جنگل سیسنگان انجام داد؟

در واقع هدف اصلی اکثر افرادی که به جنگل سی سنگان می‌آیند، طبیعت گردی و آرامش گرفتن از صدای پرندگان و محیط است. معمولا بهترین تفریح یک باربکیو خانوادگی در دل جنگل خواهد بود. بسیاری ترجیح می‌دهند با خانواده در جنگل کنار هم جمع شده و بازی‌های مفرحی مانند والیبال، بدمینتون، دوچرخه سواری یا فوتبال را انجام دهند.

ولی تفریح در جنگل سیسنگان فقط محدود به این موارد نیست. شما می‌توانید از ایستگاه‌های مخصوص، موتور‌های چهار چرخ اجاره کنید و در فضای مشخص شده جنگل بگردید. برای راندن این موتورها نیازی به داشتن گواهی‌نامه نیست و به راحتی می‌توانید آن را هدایت نمایید. قطعا یکی از تفریحات مهیج جنگل سیسنگان را می‌توان همین موتورها دانست.

از سوی دیگر اگر عاشق اسب سواری هستید، می‌توانید اسب کرایه کنید و کمی با آن در جنگل بگردید. حتی اگر طریقه سوارکاری را ندانید نیز این کار می‌تواند خاطره‌ای شیرین و شاد را برای شما رقم بزند.

چه فصلی باید به جنگل سیسنگان سفر کرد؟

جنگل سی سنگان مکانی است که در چهار فصل سال می‌توانید به آنجا رفته و در هر فصل طعمی تازه از زیبایی آن را بچشید. هرگز نمی‌توان گفت که فصل خاصی برای بازدید از سیسنگان وجود دارد. البته با این وجود همیشه بیشترین سرسبزی را می‌توانید در فصل اردیبهشت تجربه نمایید.

فصل تابستان هوای این منطقه گرم و شرجی خواهد شد و قطعا بایستی انتظار حضور پشه‌های مزاحم را هم داشته باشید، ولی قطعا برای لذت بردن از ساحل سیسنگان فصل مناسبی خواهد بود.

زمستان و پاییز هم زیبایی‌های منحصر به فرد خود را دارند. فصل پاییز فصل رنگ‌ها می باشد و می‌توانید فضایی عاشقانه و خیلی زیبا را داخل جنگل تجربه نمایید. حتی زمستان نیز با نشستن برف روی شاخه درختان و سوز و سرمای هوا، نوشیدن یک چای داغ در زیر پتو و کنار منقل آتش را لذت بخش‌تر می‌کند. در نتیجه بهتر است حداقل یک بار در هر فصل از این جنگل زیبا بازدید نمایید.

نکات سفر

سی‌سنگان دارای آب و هوایی مرطوب بوده و زمستان‌هایش هم سرد و یخ نیست، میزان میانگین بارندگی سالانه هم به ۱۱۰۰ میلی‌متر می رسد. درفصل بهار، گل‌های تازه شکفته شده و باران‌های بهاری، زیبایی خاصی را به شما هدیه می‌دهند. در تابستان هم سی‌سنگان گرم‌ترین روزهای خود را تجربه می‌کند. پاییز ولی با زیبایی و طبیعت رنگینش طوری به شما گرمی می‌بخشد که خنکای هوا را احساس نکنید و از خلوتی محیط نهایت لذت را ببرید. در زمستان ولی به دلیل باد و باران‌های شدید، سی‌سنگان بازدیدکننده‌ای ندارد. در هر فصلی که به سی‌سنگان سفر می‌کنید به نکات ایمنی توجه نمایید و تنها در مکان‌هایی که مخصوص شناست، شنا کنید و همچنین در مناطق مشخص شده آتش روشن نمایید و کمپ بزنید. حتما زباله‌هایتان را جمع نمایید و به هیچ‌وجه آنها را همان جا رها نکنید.

دسترسی

پارک‌جنگلی سی‌سنگان در ۳۰ کیلومتری جاده نوشهر به نور واقع شده است. برای رسیدن به آن نخست باید خود را به شهر نور و یا نوشهر برسانید سپس از آنجا تابلوها شما را راهنمایی می کند و به مقصد می‌رساند.


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب مشاهده