دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» مکانهای دیدنی - خانه عباسیان کاشان

مکانهای دیدنی - خانه عباسیان کاشان

مکانهای دیدنی - خانه عباسیان کاشان

شهرهای تاریخی ایران بسیار هستند. شهرهایی که پر از بناهای تاریخی و قدیمی و تماشایی اند. بناهای تاریخی که هر یک ظرافت خاص خود را داشته و به طریقی دل از انسان می رباید و چشمان او را به سوی خود خیره می کند و عبارات تحسین برانگیز را بی اختیار بر زبان او جاری می کند.

در بین همه شهرهای تاریخی ایران کاشان خودنمایی می کند. این شهر با قدمت هزار ساله خود یادگاری هایی از تاریخ را در قلب خود حفظ کرده است تا انسان امروزی شاهد شاهکارهای معماران قدیمی باشد. کاشان پناهگاه مناسبی برای تاریخ در کوچه به کوچه و محله به محله خود بوده و تاریخ را در خانه های قدیمی که از زمان های خیلی دور باقی مانده جای داده است. هر یک از بناهای قدیمی و تاریخی کاشان نمونه های بی همتایی از دل تاریخ هستند که حرف ها برای گفتن دارند و در کمال زیبایی خودنمایی می کنند. از جمله این ها خانه عباسیان کاشان می باشد. این بنا به اندازه ای زیباست که نامزد دريافت جایزه زيباترين بنای مسكونی ايرانی – اسلامی گردیده است.

زیبایی‌های منحصربه‌فرد خانه عباسیان

خانه عباسیان یادگاری از دوره قاجار، بین سال‌های ۱۲۴۵ تا ۱۲۵۰ است که یکی از تجار مشهور چینی و بلور آن زمان به نام «حاج محمد ابراهیم تاجر باشی» فرمان ساختش را داده است. این ساختمان با زیربنایی نزدیک به ۷۰۰۰ متر در محله تاریخی سلطان امیراحمد کاشان قرار گرفته است و راز و رمز نشانه‌های معماری آن حاکی از آن می باشد که در حدود ۲۰ سال برای نهایی شدن آن زمان صرف شده است. معمار خلاق این اثر مشخص نیست، ولی آن‌چه برای همگان واضح است، هنر، ذوق و هوش این معمار است که در تمامی ۵ طبقه و ۵ حیاط خانه عباسیان ، برای همیشه مانا خواهد بود. خانه عباسیان المان‌های زیبای تاریخی را در انحصار خود درآورده است، به اندازه ای که تا به امروز چند بار لوکیشن سریال‌های تاریخی مانند مسافر ری، ملاصدرا و جابربن حیان شده است.

معماری خانه تاریخی عباسیان

در خانه تاریخی عباسیان گچ بری ها و نقاشی های بی همتایی خواهید دید که شامل ویژگی های معماری اسلامی مانند قطاربندی، یزدی بندی، رسمی بندی و گره سازی هستند. در ساخت این خانه موارد مذهبی رعایت شده است و به دو قسمت اندرونی و بیرونی تقسیم شده است، حتی طراحی اتاق ها هم به صورت تو در تو است. بر روی در ورودی هم دو دستگیره مختلف قرار داده شده است تا با صدای مختلف کوبه ها به مرد یا زن بودن فرد آگاهی داشته باشند. از مهم ترین اصول معماری استفاده شده در خانه تاریخی عباسیان می شود به استفاده از سبک گودال باغچه اشاره نمود؛ به طوری که در این سبک، بنا پایین تر از سطح کوچه اصطلاحا گود ساخته می شود تا دسترسی به آب قنات ساده تر باشد. مورد دیگر هم قرینه سازی در ساخت این خانه رعایت شده است، قسمت های خانه تاریخی عباسیان به طور کامل قرینه هم هستند و شامل بخشهای زمستانه و تابستانه است که متناسب با آب و هوا در بخش مربوطه زندگی می کردند.

بخش های مختلف خانه تاریخی عباسیان

خانه تاریخی عباسیان دارای ساختمان تاریخی ۳ طبقه ای همراه با ۵ حیاط اندرونی، باغچه، بخش خدمه، حوضخانه و قسمتهای دیگر است. البته پس از فوت صاحب اصلی این خانه حیاط ها به خانه های جداگانه تبدیل شده اند. بخش بیرونی هم شامل اتاق آینه، تالار سرپوشیده، اتاق های سه دری و پنج در، ایوان و … است. زیباترین بخش در این خانه، اتاق آینه است که دارای زیباترین تزئینات و شیشه های رنگی است که از تماشای آنها سیر نخواهید شد، چون این اتاق با گچ بری ها، آیینه کاری ها، در و پنجره های رنگین دارای فضای خاصی می باشد.

در سقف این اتاق آینه هایی به شکل ماه و ستاره و خورشید استفاده گردیده است که با روشن شدن چراغ و انعکاس نور بر روی نخ های ابریشم معلق در سقف تصویر زیبایی از آسمان کویر بازسازی می شود که این صحنه ها را تنها باید از نزدیک لمس نمایید، از راه دور نمی توان حس و حال این اتاق را توصیف نمود.

اتاق مجلل آینه شامل درهای ارسی است که پنجره های مشبک گچی در این درها مشاهده می شود. این اتاق به اندازه ای زیباست که مراسمات عروسی شان هم آنجا برگزار می شده است. قسمتی هم مخصوص ساکنان اصلی خانه بوده و از بخشهای دیگر کاملا جدا بوده و هیچ کس به جز خودشان اجازه ورود نداشتند. در طبقه بالای اندرونی هم یک اتاق شاه نشین وجود دارد.

در طبقات پایین اندرونی نیز می توانید سرویس بهداشتی، چاه آب، بخش حوضخانه را ببینید. در بخشی از این بنا هم ساختمانی دو طبقه وجود دارد که موقع مراسم ها مورد استفاده قرار می گرفت و در این بخش خبری از تزئینات نیست. در حقیقت می توان گفت معماری به کار رفته در ساخت خانه تاریخی عباسیان درونگرا و اسلامی می باشد؛ از معماری محجبه (نقاب دار) یعنی وجود دیوار در اطراف فضای بام برای دیده نشدن توسط همسایه ها استفاده شده است.

مرمت و بازسازی خانه تاریخی عباسیان

در سال ۱۳۷۴ هیئت امنای مرمت بافت تاریخی کاشان با همکاری وزارت صنایع و معادن، خانه تاریخی عباسیان را خریداری کردند و مرمت نمودند و در سال ۱۳۷۷ هجری شمسی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید. بخشی از این خانه تماشایی به بنیاد سهراب سپهری تعلق گرفت و در کل هم عمارت تحت پوشش سازمان رفاهی و تفریحی شهرداری کاشان قرار دارد.

چرا باید از خانه تاریخی عباسیان بازدید کنیم؟

این خانه جزء یکی از شاهکارهای معماری ایران به حساب می آید. این خانه تاریخی با فضای دلنشین خود جلوه ای متفاوت و خاص دارد، به گونه ای که چشم انداز زیبای این خانه غیر قابل توصیف است، به جرات می شود گفت خانه تاریخی عباسیان شبیه هیچ کدام از خانه هایی نیست که قبلا به بازدید آنها رفته اید، چون نمای بیرونی ساده این ساختمان در وهله اول شما را شگفت زده خواهد کرد، حتی باور نمی کنید که خانه ای تاریخی است ولی همین که وارد محوطه دیدنی خانه تاریخی عباسیان شدید با تماشای طراحی و معماری داخلی متوجه شکوه و عظمت این خانه خواهید شد.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! مشاهده