خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» مکانهای دیدنی - باغ نارنجستان قوام شیراز

مکانهای دیدنی - باغ نارنجستان قوام شیراز

مکانهای دیدنی - باغ نارنجستان قوام شیراز

دربارۀ باغ نارنجستان قوام شیراز

باغ نارنجستان قوام شیراز در دوره حکومت ناصرالدین شاه قاجار و به فرمان علی محمد خان قوام ساخته شده است. ساخت آن به طور کلی پنج سال طول کشیده است. این بنا از دو قسمت بیرونی (نارنجستان) و اندرونی (خانه زینت الملک) تشکیل شده است که با تونل به همدیگر وصل هستند. در بناهای قدیمی جهت جلوگیری از رفت و آمد غریبه ها در قسمت خصوصی منزل، اندرونی و بیرونی ساختمان را از هم مجزا می‌کردند. تونل زیر زمینی بین باغ قوام و خانۀ زینت الملک هم به منظور امنیت عبور و مرور ساکنین خانه ایجاد گردیده است.

این بنا به عنوان دارالحکومه یا محل انجام امور سیاسی، نظامی و ملاقات با نمایندگان دولت‌های خارجی استفاده می شده است. مرمت این بنا در سال 1346 آغاز شده و در حال حاضر نیز سالانه مرمت انجام می‌شود. باغ قوام از سال 1345 زیر نظر دانشگاه شیراز اداره می‌شود.

نارنجستان قوام ، یادگار خاندان والی فارس

بعد از آن‌که خانواده قوام به‌ فرمان فتحعلی شاه قتل عام شدند فقط یک پسر بیمار از این خاندان باقی ماند. این پسر علی اکبر نام داشت و در موقع بازدید فتحعلی شاه از شیراز به دیدار او رفت تا سرگذشتش را بیان نماید، شاه برای دلجویی از او لقب قوام الملک به وی اعطا نمود و ولایت فارس را بر عهده‌اش گذاشت.

بعد از مرگ والی اول پسر وی ، محمدخان قوام الملک به قدرت رسید و فرمان بنای باغ نارنجستان قوام را صادر نمود، ولی عمر او کفاف نداد و ادامه‌ی ساخت این بنا را پسر وی محمدخان قوام الملک پی گرفت و اثر در سال ۱۳۰۰ تکمیل گردید و سال‌ها اعضای این خانواده در آن زندگی می‌کردند.

علت بازدید از نارنجستان قوام

هنرهای به کار گرفته شده در بیشتر جاذبه های شیراز واقعا بی همتا و متحیر کننده هستند. در نارنجستان قوام هم هنرهای مختلفی در دیوار و سقف و پنجره و ... خودنمایی می کنند و با زیبایی شان تمام بازدید کنندگان را مجذوب خود می نمایند. هفت هنر سنتی ایران شامل گچ بری، آینه کاری، معرق کاری، منبت کاری، نقاشی های سنتی، آجرکاری و حجاری در عمارت نارنجستان قوام شیراز به کار رفته اند و با جذابیت بالایشان همگان را مات و مبهوت می کنند. همین ویژگی از علل عمده و مهم بازدید گردشگران از نارنجستان قوام است.

همچنین، همان گونه که از نام مجموعه پیدا است، درخت های نارنج محوطه حس دلنشین و زیبایی به باغ و عمارت نارنجستان بخشیده اند. در فصل بهار عطر شکوفه های نارنج همه بازدید کنندگان را مست و مدهوش می کند. لذت قدم زدن در محیط نارنجستان قوام خیلی خاطره انگیز و فراموش نشدنی می باشد.

ساختمان اصلی یا شمالی نارنجستان قوام دارای دو طبقه است و شامل زیرزمین می باشد. برای رفتن به داخل ایوان و ساختمان از پله های دو سمت ایوان و خود ایوان باشکوه می توان استفاده نمود. اتاق های داخل ساختمان به شکل متقارن در دو سمت ایوان قرار دارند. آینه کاری های سقف ایوان خیلی زیبا و چشمگیر هستند و در همه اتاق های عمارت نارنجستان قوام گچ بری و آینه کاری به کار گرفته شده است. تالار آینه یا شاه نشین یکی از زیباترین بخش های مجموعه نارنجستان قوام است و دیوار و سقف آن با هنر آینه کاری مزین گردیده است. بالای شومینه دو حجاری قرینه وجود دارند که تصویر قوام الملک سوم هم به روی آن ها نصب شده است. سنگ هایی را که در شومینه و کف اتاق به کار رفته اند، از تبریز، شیراز و یزد آورده اند. این سنگ ها با منعکس شدن به روی آینه های بزرگ تالار، تصویر باغ و حوض منظره دیدنی به وجود می آورند. جهت اسکان مهمانانی که به باغ نارنجستان قوام آمده اند، چهار اتاق در طبقه دوم در نظر گرفته شده اند.

ستون های ایوان ساختمان جنوبی که رو به باغ قرار دارد، از جنس چوب منبت کاری شده می باشند. گچ بری های ایوان ساختمان جنوبی خیلی هنرمندانه هستند و فرشینه شدن کف ایوان با کاشی های سفید و آبی فوق العاده دیدنی می باشند. عمارت های بسیاری از جمله حیاط مرکزی و خانه عرقی ها که محل عرق گیری بوده، در نارنجستان قوام وجود دارند. بنای حمام گچینه هم که از طریق تونلی به نارنجستان قوام راه دارد، جزء حمام های تاریخی شیراز بوده است و در حال حاضر بازدید عمومی ندارد.

البته که نادیده گرفتن عرقیجات شیراز و عطر و بوی آن ها غیرممکن می باشد. برای این که از این عطر و بو و عرقیجات بی بهره نمانید، بهتر است به قهوه خانه و شربت خانه طرف چپ ساختمان اصلی نارنجستان قوام سر بزنید.

موزه نارنجستان

زیرزمین ضلع شمالی نارنجستان قوام به عنوان موزه فعالیت می کند و اشیایی مانند سکه، ظرف و کاشی کاری ها را جهت بازدید عمومی قرار داده است.


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده