دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» مکانهای دیدنی - خانه دهدشتی اصفهان

مکانهای دیدنی - خانه دهدشتی اصفهان

مکانهای دیدنی - خانه دهدشتی اصفهان

امروزه کافه‌گردی بیشتر از گذشته در بین مردم به خصوص جوانان محبوبیت پیدا کرده است. کافه‌های اصفهان بر خلاف بقیه شهرهای ایران در بخش سنتی و تاریخی شهر اصفهان که شامل خانه‌های تاریخی و یا بناهای قدیمی می‌گردد به وجود آمدند. در حال حاضر از جمله خانه‌های قدیمی که در اصفهان به کافه تبدیل شدند خانه تاریخی دهدشتی می باشد که به کافه هوگو هم شهرت دارد. قدمت خانه‌ی تاریخی دهدشتی اصفهان به دوران قاجار و عصر ناصرالدین شاه برمی‌گردد. برای رفتن به خانه دهشتی بایستی به آدرس چهار باغ عباسی خیابان مسجد باب‌الرحمه و کوچه جهان‌نما بروید. خانه دهدشتی در بافت تاریخی شهر اصفهان میزبان مهمانان خود از نقاط گوناگون ایران است.

چرا بازدید از خانه دهدشتی اصفهان پیشنهاد می‌شود؟

  • خانه دهدشتی اصفهان یکی از نقاط خیلی آرام این شهر است که دارای فضای رمانتیک و جذابی است.
  • کافه رستوران هوگر در این خانه با سرو بهترین خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها، حس و حال ویژه ای به آن بخشیده است. بنابراین این خانه مقصدی ایده‌آل برای کافه گردی به شمار می‌رود.
  • خانه دهدشتی اصفهان در نقطه‌ای از شهر واقع شده است که فاصله آن با هتل‌ها، رستوران‌ها و نقاط دیدنی معروف اصفهان اندک است.

خانه دهدشتی اصفهان ، خانه‌ای قجری با آرامشی شبیه خانه مادربزرگ

خانه دهدشتی اصفهان یادگاری به جای مانده از عصر قاجار است. معماری آن دوران اندکی تحت تاثیر معماری غرب بوده ولی باز هم می‌توان رگه‌های معماری اصیل ایرانی را در آن مشاهده نمود. حیاطی بزرگ و ایوانی دل باز به همراه حوض آبی که دقیقا نمادی از معماری ایرانی هستند. این خانه زیبا در بیستم اسفند ماه سال ۱۳۸۵، در فهرست آثار تاریخی مهم جهان به ثبت رسید.

جالب است بدانید که بعد از تلاش شهرداری و مرمت و بازسازی، این خانه حال و هوای گذشته خود را مجددا پیدا کرد. از حدود همین چند سال قبل، یعنی سال ۱۳۹۵، رستوران و کافی شاپ زیبایی با نام “کافه هوگو” در خانه دهدشتی اصفهان مستقر شد. این یعنی شما می‌توانید طعم دمنوش‌ها و غذاهای سنتی اصفهان را در بک خانه‌ قجری بچشید. صرف غذا و نوشیدنی در این مجموعه، در کنار حوض و گلدان‌های سفالی، تجربه‌ای نیست که بتوانید به این سادگی فراموش نمایید.

نوع معماری خانه دهدشتی اصفهان

معماری خانه دهدشتی اصفهان، دقیقا شبیه خانه‌های سنتی ایرانی است که هر فردی آرزوی زندگی کردن در آن را دارد. حیاطی بزرگ به همراه بنایی با اتاق‌های دلباز و در و پنجره چوبی، دقیقا همانجایی که انسان دوست دارد بقیه عمرش را در آنجا سپری نماید. بررسی معماری خانه‌های تاریخی ایرانی، به خودی خود خیلی جذاب و تماشایی است. اتاق‌های کوچک و بزرگ گوناگونی در اطراف حیاط به چشم می‌خورند. ولی نمای اصلی و بخش مهم ساختمان را می‌توان درِ جبهه شمالی مشاهده نمود.

بخش شمالی ساختمان

در بخش شمالی ساختمان، تالاری بزرگ به چشم می‌خورد که در دو سمت آن اتاق‌های سه دری زیبایی قرار دارند. بخش شاه نشین خانه دهدشتی اصفهان هم دقیقا پشت همین تالار واقع شده است. دو ایوانچه دیدنی جلوی اتاق‌های گوشواره‌ای را گرفته‌اند تا زیبایی مجموعه را دو چندان نمایند. همه این اتاق‌ها به واسطه درب‌های چوبی قدیمی به یکدیگر راه پیدا می‌کنند و یک فضای بزرگتر را تشکیل می‌دهند.

یکی از قسمتهای ممتاز معماری این خانه، پنجره ارسی زیبایی است که به روی حیاط باز می‌شود. پنجره‌های ارسی همانند اثر انگشتی از معماری ایران به حساب می‌آیند. در این پنجره‌ها از شیشه‌های رنگی کوچکی استفاده شده است که زیبایی مناظر را دو چندان می‌کنند.

بخش جنوبی ساختمان

تقارن در معماری ایران به کرات مشاهده می‌شود. در نتیجه باید انتظار این را داشته باشید که بخش جنوبی ساختمان هم نمایی شبیه به بخش شمالی داشته باشد. در این بخش سه اتاق سه دری دیده می‌شود ولی خبری از تالار بزرگ نیست. میان این سه اتاق دو دالان بزرگ قرار دارد. یکی از این دالان‌ها به خانه کناری راه پیدا می‌کند و دالان دیگری محلی برای ورود به خانه محسوب می‌گردد. در گذشته فضای ورودی یک هشتی مشترک با خانه مجاور داشته است که متاسفانه امروزه تخریب شده است.

بخش غربی ساختمان

در جبهه غربی خانه دهدشتی اصفهان ، می‌توان دو اتاقِ سه دری، یک اتاق پنج دری و چند دالان را مشاهده نمود. یکی از بخش‌های ممتاز معماری، قسمت غربی ساختمان، ایوان ستون‌دار یکپارچه‌ای است که به صورت سر تا سری ساخته شده است. این ایوان از مقابل اتاق پنج دری و اتاق‌های سه دری عبور می‌کند. در پشت اتاق‌ پنج دری و اتاق‌های سه دری همین بخش از ساختمان، حیاط خلوت، حوضخانه و مطبخ واقع شده‌اند. دالان‌های جبهه غربی هم برای ارتباط به حوض‌خانه، مطبخ و حیاط خلوت تعبیه شده‌اند.

بخش شرقی ساختمان

در بخش شرقی ساختمان خبری از اتاق‌های تو در تو نمی باشد. جبهه شرقی فقط از دو اتاق سه دری و یک ایوان ستوان‌دار تشکیل شده است که دارای عمق زیادی هم نیست. ولی با این حال گچ‌بری‌های روی ستون‌های ایوان مشابه جبهه غربی بوده و خیلی زیبا هستند. در گذشته از این قسمت برای پذیرایی از مهمانان استفاده می‌کردند.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده