دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» مکانهای دیدنی - پارک ملت تهران

مکانهای دیدنی - پارک ملت تهران

مکانهای دیدنی - پارک ملت تهران

خیابان ولیعصر به بازار رنگارنگ و درختان برافراشته چنار و طویل بودنش ختم نمی شود. ولیعصر پر از خاطره و زیبایی است و یکی از این بهترین خاطره‌های زیبا، پارک‌های اطراف آن می باشد که طی دهه‌ها به هویت این بلندترین خیابان خاورمیانه تبدیل شده‌اند. پارک ملت در بین این پارک‌ها، هم از قدمت و هم از وسعت، سرآمد است. این پارک 34 هکتاری در منطقه سه تهران، بالاتر از میدان ولیعصر و کنار بزرگراه نیایش سبکی انگلیسی، نامنظم و معماری حساب شده و اصولی دارد که ساخت آن مربوط به سال 1353 می باشد. 120 گونه گیاهی بوستان، تنوع خوبی به آن بخشیده و از خرمالو و انجیر تا سپیدار و چنار در آن قد علم کرده‌اند.

گذری بر پارک ملت تهران

پارک ملت تهران از بزرگ‌ترین، تماشایی ترین و زیباترین بوستان‌های تهران است که از قسمت‌های مختلفی تشکیل‌شده است و با ورودی خیلی زیبا، دریاچه مصنوعی، مجسمه‌های مفاخر، باغ‌وحش، فضای سبز و گل‌های زیبا و درختان قدیمی از همه دلربایی می‌کند. بوستانی که در فصل بهار پر از گل‌های لاله رنگارنگ شده و در فصل تابستان، در سرسبزترین حالت ممکن با درختان تنومند قرار دارد، البته ناگفته نماند که فصل پاییز با برگ‌های هزار رنگش دل‌ها را فریب داده و در زمستان هم زیر برف سپید فرو می‌رود، پس در هر فصلی که بخواهید از این پارک بازدید کنید، یقینا عاشقش خواهید شد.

تاریخچه پارک ملت

اگر از یک هنرمند بخواهیم که پارک ملت را توصیف نماید، قطعا یک کتاب غزل خواهد شد. درختان این پارک صندوقچه اسرار تاریخ می باشند. شاید گاهی دلتان بخواهد دست خود را روی تنه استوار این درختان بگذارید و تاریخی که بر آنها گذشته است را بدانید و ببینید.

ساخت این پارک به فرمان محمد رضا پهلوی در دهه چهل شمسی انجام گرفت. طرح اولیه ساخت این پارک را همسر وی یعنی فرح پهلوی داده بود. به همین خاطر نام پارک را در آن دوران، شاهنشاهی نامیدند. جالب است بدانید طراحی داخلی پارک بر اساس پارک‌های انگلیس بوده است که از الگوی خاصی تبعیت نمی‌کردند.

موقعی که این پارک بزرگ و زیبا در خیابان پهلوی سابق احداث گردید، خبری از این همه خودرو، شلوغی و ازدحام، جمعیت و خانه نبود. این پارک در واقع تفرجگاهی در شمال تهران بوده که مردم برای تفریح آخر هفته به آنجا می‌آمدند. با وجود گذشت چند دهه از احداث این پارک، این پارک هنوز هم رتبه خود را در میان ده پارک برتر تهران حفظ نموده است.

زیبایی‌های پارک ملت

در واقع پارک ملت مثل یک مادر بزرگ شیرین و دوست‌داشتنی برای هر سلیقه و هر سن و سالی، وسیله‌ای برای سرگرمی دارد. امکان ندارد وارد این پارک شوید و از بی‌حوصلگی آن را ترک نمایید. وقت دلتنگی، زمان شادی، موقع ورزش، تفریحات و دورهمی‌های خانوادگی، دوچرخه‌سواری، آرامش گرفتن و یا شلوغ بازی! شما در این پارک زیبا فرصت هر کاری را دارید!

مجسمه‌های نمادین دوره‌ای

اگر در پیاده روی خیابان ولیعصر و در جوار پارک ملت قدم بزنید، همواره مجسمه‌هایی را خواهید دید که بر اساس رویداد‌های خاص تغییر می‌کنند. به عنوان نمونه در ایام عید مجسمه‌هایی به شکل تخم مرغ رنگی سفره هفت سین را در کنار این پارک زیبا می‌توانید مشاهده نمایید. در ایام جام جهانی و فراگیر شدن تب فوتبال، در این بخش مجسمه‌هایی به شکل توپ فوتبال قرار داده بودند. این مجسمه‌ها خیلی خلاقانه ساخته شده‌اند و خیلی از بازدید‌کنندگان کنار آنها عکس‌های یادگاری زیادی دارند.

فضای شاعرانه پارک ملت با سردیس مشاهیر

فضای پارک ملت به خودی خود شاعرانه است. ولی وقتی که چند قدمی در پارک بگردید، متوجه یک آب‌نمای زیبای پلکانی خواهید شد که در سر هر پله از آن، سردیس زیبایی از مشاهیر ایران قرار دارد. در میان این مشاهیر می‌شود به سعدی، شهریار، فردوسی و نیما یوشیج اشاره نمود. قطعا اگر اندکی ذوق شاعرانه داشته باشید، حداقل یکی از اشعار این هنرمندان را خوانده‌اید. معمولا افرادی که طرفدار شعر و شاعری هستند، با تماشای این سردیس‌ها طبع شاعری‌شان گل کرده و حس و حالی وصف نشدنی پیدا می‌کنند.

مجسمه‌های منحصربه‌فرد و نمادین

هنرمندان ایرانی در هر حیطه ای دستی بر آتش دارند و هنر مجسمه‌سازی هم از این قاعده مستثنی نمی باشد. مجسمه‌های پست مدرن بسیاری داخل پارک ملت وجود دارند که همگی زاده اعماق تفکر و تخیل مجسمه‌سازان ایرانی می باشند. ولی در این بین، دو مجسمه کلاسیک و معنادار داخل پارک به چشم می‌خورد.

نخستین مجسمه، مجسمه مادر است. البته در بیشتر شهر‌های دنیا برای تجلیل از مقام مادر همیشه از این مجسمه مادر استفاده می‌کنند، ولی حس این مجسمه در قلب پارک واقعا عجیب و مثال زدنی است. اگر قصد گشت و گذار در این پارک هنری را داشتید، به هیچ عنوان بدون بازدید از این مجسمه پارک را ترک نکنید.

دومین مجسمه مشهور پارک ملت، مجسمه امیرکبیر است. علاوه بر تراش هنرمندانه این مجسمه، محل قرارگیری آن خیلی هوشمندانه است. مجسمه این بزرگوار را به شکلی در بلندی قرار داده‌اند که گویی هنوز هم نظاره‌گر و نگران وضعیت و معیشت مردم است و البته که چنین جایگاهی لایق فرد بزرگی مانند امیرکبیر بوده و خواهد بود.

باغ وحش پارک ملت

شاید حتی بعضی از سکنه تهران هم از حضور این باغ وحش کوچک در دل پارک ملت خبر نداشته باشند. اگر به تماشای حیوانات مختلف علاقه دارید و یا قصد دارید فرزند خود را با دنیای حیوانات آشنا نمایید، این پارک این موقعیت را برای شما فراهم نموده است.

درون این باغ وحش کوچک از پرندگانی زیبا همچون طاووس و مرغ عشق، تا عقاب و کرکس وجود دارد. البته فقط پرندگان مهمان این پارک زیبا نیستند و حیوانات تماشایی و جذابی مانند آهو، غزال، گوزن، میمون، خرگوش و پلیکان و لاک پشت هم در پارک زندگی می‌کنند. به طور کلی حدود سی گونه پرنده در این پارک زندگی می‌کنند که می‌توانید از تماشای آنها حسابی لذت ببرید.

آب‌نمای پله‌ای پارک ملت

آب‌نمای پله‌ای پارک ملت تهران در نزدیکی ورودی آن قرار گرفته است و یکی از شاخص‌ترین جاذبه‌های گردشگری این پارک تماشایی محسوب می‌گردد. در این قسمت پارک، آب از پلکان‌های سنگی زیبا به پایین ریخته و منظره‌ای بسیار تماشایی و خیره‌کننده را ایجاد می‌کند. ولی این فقط بخشی از دلیل محبوبیت آب‌نمای پارک است. بر روی همین آب‌نمای پلکانی، سردیس خیلی از مشاهیر ایران مثل سعدی، فردوسی، نیما یوشیج و شهریار به چشم می‌خورد. خیلی از گردشگران کنار این آب‌نمای دیدنی عکس‌های بی‌نظیری را به یادگار می‌گیرند.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


اعداد فرشته در عشق و روابط عاشقانه! ✓ کانال یوتیوب اعداد فرشته در عشق و روابط عاشقانه! ✓ کانال یوتیوب مشاهده