خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» مکانهای دیدنی - پارک نهج البلاغه تهران

مکانهای دیدنی - پارک نهج البلاغه تهران

مکانهای دیدنی - پارک نهج البلاغه تهران

در شهر‌های بزرگ و شلوغ و پر‌ترافیک،‌ وجود پارک‌های وسیع و فضا‌‌های سبز، حکم ریه‌ها و تنفس‌گاه‌های شهر را دارند. تهران هم به عنوان یکی از پر‌ازدحام‌ترین پایتخت‌های جهان، از این قاعده مستثنا نمی باشد و پارک‌های بزرگی در دل خود دارد. پارک نهج‌ البلاغه تهران ، یکی از پارک‌های بزرگ تهران است که در غرب این شهر قرار گرفته است. حضور این پارک در میان چند اتوبان بااهمیت و محوری تهران،‌ موجب شده است تا مسئولیت مهمی را در حفاظت از محیط زیست پایتخت به عهده داشته باشد. بوستان نهج‌البلاغه‌، مانند هر پارک دیگری یک جاذبه‌ی گردشگری هم هست که می‌توانید لحظات خوشی را در آن سپری نمایید.

در سالیان اخیر، شهرداری تهران پروژه‌های بزرگی را در راستای زیبا‌سازی شهری و مقابله با آلودگی پایتخت به اجرا می‌گذارد. یکی از بزرگ‌ترین این پروژه‌ها، احداث پارک نهج‌ البلاغه تهران می باشد. در ادامه مطلب بیشتر به معرفی این بوستان دیدنی خواهیم پرداخت.

تاریخچه پارک نهج البلاغه

اهالی محله می‌گویند تا پیش از احداث بوستان، اطراف رودخانه فرحزاد خرابه بود. خرابه‌ای بلااستفاده که به مکان تجمع معتادان و فضایی ناامن برای اهالی تبدیل شده بود. شهرداری تهران با استفاده از زمین‌های اطراف رودخانه، پارک را در دره فرحزاد تاسیس نمود. موقع قدم زدن در پارک متوجه درختان تنومندی می‌شوید که بیشتر از 10 سال قدمت دارند، این درختان یادگار دره فرحزاد، پیش از احداث پارک هستند. موضوع دیگری که همان لحظه ورود به پارک متوجه آن می‌شوید، دره‌ای بودن پارک با شیبی بین 5 تا 35 درجه است. بوستان دارای چندین تراست است که در ارتفاع‌های مختلفی نسبت به رودخانه قرار گرفته‌اند.

رودخانه پونک، جاری و ساری در میان بوستان نهج‌البلاغه

محوریت اصلی گسترش بوستان نهج‌البلاغه به‌خصوص در فاز یک، رودخانه‌ی کم‌عمقی است که از میان آن می‌گذرد. این رودخانه که به پونک مشهور است پارک را به دو قسمت مجزا تقسیم نموده که با یک پل بزرگ و چندین پل کوچک به هم متصل می‌شوند. این رودخانه مهم‌ترین جاذبه‌ی طبیعی پارک می باشد و با عبور آب از میان پارک، هوا و فضایی روح‌بخش در پارک نهج‌ البلاغه تهران خلق کرده است. به علاوه، خیلی از مناظر دل‌انگیز پارک به‌واسطه‌ی این رودخانه، پدید آمده‌اند. مثل پل‌های سنگی دست‌ساز که از روی رودخانه می‌گذرند. یا جوی‌های باریک و منحنی که در میان چمنزار و باغچه‌های گل پیچ می‌خورند.

پیست دو‌چرخه‌سواری و پیاده‌روی

اصلی‌ترین تفریح در بوستان نهج‌البلاغه تهران، دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی می باشد. در این پارک، ۹ کیلومتر مربع مسیر دو‌چرخه‌سواری، در نظر گرفته شده است تا ورزشکاران حرفه‌ای در محیطی آرام و با‌نشاط به دوچرخه‌سواری بپردازند. افرادی هم که دوچرخه ندارند می‌توانند از دوچرخه‌هایی که برای علاقمندان به این ورزش در پارک کرایه داده می‌شود، استفاده کنند. همچنین، هشت تراست پیاده‌ رو طولی ۱۲۰۰ متری و سه تراست پیاده‌ رو عرضی ۳۰۰ متری در پارک وجود دارد. برای افرادی هم که اهل کوهنورد‌ی‌ هستند، مسیر سربالایی پارک، حکم کوهنوردی ملایمی را برا‌یشان دارد.

پل معلق در این بوستان زیبا

جالب است بدانید که پارک نهج‌البلاغه در همسایگی پارک بزرگ دیگری در پایتخت قرار گرفته است. پارک پردیسان، همسایه‌ی دیوار به دیوار بوستان نهج‌البلاغه می باشد و بزرگراه یادگار امام آن دو را از هم جدا می‌کند. در سال ۸۹ تصمیم گرفتند تا با احداث یک پل پیاده‌روی معلق این دو پارک را به یکدیگر متصل کنند. این پل که ۲۸۵ متر طول و ۲ متر عرض مفید دارد در ارتفاع ۶۵ متری از کف رودخانه قرار گرفته است. شهروندان و گردشگرانی که می‌خواهند از پارک پردیسان به بوستان نهج‌البلاغه یا برعکس بروند، می‌توانند از این پل زیبا استفاده کنند. پل به‌ گونه‌ای ساخته شده است که همزمان، ۲۰۰ نفر می‌توانند روی آن تردد و توقف نمایند. این پل یکی از مشهورترین و طولانی‌ترین پل‌های کابلی عابر پیاده در خاور‌میانه است.

شهربازی بیلینو در بوستان نهج‌البلاغه

پارک نهج‌ البلاغه تهران برای کودکان هم مهیج است. یکی از جاذبه‌های اصلی پارک، شهربازی بیلینو می باشد. در این شهربازی متفاوت کودکان این امکان را دارند تا با دستگاه‌های ساختمانی و ماشین آلات راه سازیِ شبیه سازی شده بازی کنند. ماشین آلات عمرانی مثل جرثقیل و لودر در ابعاد کوچک ولی با همان کارایی مدل‌های اصلی‌شان وجود دارند و می‌توان کار با آن‌ها را تجربه نمود. بی‌تردید تفریح متفاوتی برای کودکان دلبندتان خواهد شد.

تجهیزات ورزشی پارک نهج البلاغه؛ لذت ورزش کردن در فضای باز

تجهیزات ورزشی که در این پارک تدارک دیده شده است، از مهم ترین عوامل محبوبیت پارک نهج البلاغه بین مردم است. ورزش کردن در فضای باز همواره طرفداران خاص خود را داشته است. تجهیزاتی رایگان ورزشی این پارک، انتخابی بسیار اقتصادی برای ورزش کردن و سالم ماندن است. علاوه بر این، دیدن افراد بسیاری که صبح خود را با ورزش کردن در پارک آغاز می‌کنند، می‌تواند موجب تقویت انگیزه برای جنب و جوش و پویایی باشد.

سینمای روباز پارک نهج البلاغه

در فاز نخست پارک نهج البلاغه، بخشی از فضای بوستان، تبدیل به یک سینمای روباز شده است که اکثر اوقات، مسابقات ملی و مهم ورزشی را پوشش می‌دهد. شور و حال جمعیت، حتی موجب تهییج و برانگیخته شدن کسانی که خیلی به این موضوع علاقمند نیستند می‌شود و همین امر، این تکه از پارک را تبدیل به یکی از جالب‌ترین بخشهای آن می‌کند.

سینما گیم هفت بعدی پارک نهج‌ البلاغه

سینما گیم هفت بعدی، می‌تواند یکی دیگر از ایستگاه‌های جذاب برای وقت‌گذرانی و تفریح شما در پارک نهج البلاغه باشد. در این سینما، شما می‌توانید یک ماشین‌سوار دیوانه در یک جاده باشید، می‌توانید با اسب خود دزدان را تعقیب نمایید، می‌توانید فکر کنید سوار یک ترن شدید یا حتی تصور نمایید که در محاصره زامبی‌ها هستید و وظیفه دارید تمام بشریت را نجات دهید!


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده