بازدید سایت خود را میلیونی کنید


» جاذبه های گردشگری - باغ جنت شیراز

جاذبه های گردشگری - باغ جنت شیراز

جاذبه های گردشگری - باغ جنت شیراز

بین پنج بوستان معروف شیراز (باغ ارم، باغ عفیف آباد، باغ دلگشا، باغ جهان نما و باغ جنت)، باغ جنت شیراز به دلایل گوناگون نسبت به بقیه بوستان‌ها کم توجه تر بوده و در دورانهای مختلف کمتر نامی از آن به میان آمده است. به همین خاطر می‌توان گفت پارک جنت به نوعی از دید گردشگران و طبیعت‌گردان دور مانده است و دارای فضای بکرتری است. این موضوع موجب شده باغ جنت نتواند به شهرت و استقبالی که شایسته آن است، دست یابد؛ ولی این مسئله دلیلی برای جذابیت یا زیبایی کمتر بوستان جنت نیست. گل و گیاهان کنار درختان سرو این باغ می‌تواند هر بیننده‌ای را برای همیشه مسحور خود نماید.

شیراز از شهرهای زیبای ایران زمین به حساب می‌آید که جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی زیادی را میان خود جای داده است. شهری با باغ‌های تاریخی و دیدنی باصفا که تماشای آن لذت‌بخش خواهد بود. یکی از این باغ‌های قدیمی که طرفداران زیادی بین گردشگران دارد، باغ جنت شیراز است. باغی پر از فضای سبز دل‌‌انگیز که شباهت بسیاری به باغ ارم دارد. باغ جنت شیراز پُر است از راهروهایی که در دو طرف آن، درختان سرو و کاج، جلوه‌گری می‌کنند و منظره‌های آرامش‌بخشی خلق کرده اند. آب‌نماهای این باغ، لطافت هوا را دو چندان نموده‌اند؛ به‌گونه‌ای که با قدم زدن در هر یک از مسیرهای باغ لذت خواهید برد و دیدن گل‌های رنگارنگ در چمن‌های سرسبز باغ، روح شما را جلا خواهد داد. در گذشته عمارتی هم در این باغ وجود داشته و این عمارت اکنون از میان رفته است. 27 هکتار از 54 هکتار باغ جنت، متعلق به شهرداری شیراز می باشد و در ایام نوروز، کمپ‌هایی برای اقامت مسافرین در آن برپا می‌شود. این باغ که همچون دیگر باغ های ایرانی، تمثیلی از بهشت بر روی زمین بوده، با سرسبزی و طراوت خاص خود پذیرای مسافران شهر تاریخی شیراز می باشد. ناگفته نماند که باغ جنت شیراز در حال حاضر بعد از یک طرح بهسازی به مکانی برای گردش و تفریح خانواده‌ها مبدل شده است. اگر به تفریحات ورزشی علاقه‌ دارید به گشت‌وگذار با دوچرخه در فضای باغ بپردازید که در پیست مخصوصی جای گرفته است. برای رسیدن به باغ جنت شیراز بایستی به ابتدای ورودی غربی شیراز بروید و خود را به بلوار امیرکبیر برسانید.

جالب است که حتی پارک‌های شیراز هم از قدمت تاریخی برخوردار می باشند! باغ جنت شیراز یا همان پارک جنت، پارکی زیبا در دل شهر است که قدمت آن به عصر قاجار باز می‌گردد. حدود ۱۵۰ سال است که مردم شیراز در این پارک زیبا تفریح می‌کنند و گرد خستگی را از تن خود می‌زدایند. قبل از این، بنایی زیبا در این پارک قرار داشت که متاسفانه دیگر در میان برگ‌های تاریخ نیست و نابود شده است. این بنا جزء عمارت‌های مهم مشیرالملک به شمار می‌رفت و خیلی ارزشمند بوده است. ولی صد حیف که دیگر خبری از آن در این پارک زیبا نیست. حکومت قاجار در سال ۱۲۲۳ تصمیم به ساخت باغی بزرگ در دل شیراز گرفت. پس فرمان داد تا شروع به ساخت باغی زیبا و پوشیده از درختان کاج و سرو در شیراز کنند.

موقعیت جغرافیایی باغ جنت

پارک جنت در منطقه چهار و بخش جنوب غربی شیراز قرار گرفته است. بلوار امیرکبیر در شمال، بلوار میثم در غرب و بلوار فراشبندی در جنوب این باغ آن را احاطه نموده اند. همچنین خیابان فرازندگی در شرق، مسیر دسترسی شهری به باغ جنت را میسر نموده است. گردشگرانی که از بزرگراه‌های غربی شیراز به شهر وارد می‌شوند، به سادگی می‌توانند پارک جنت را در مسیر حرکت خود مشاهده نمایند. سایر مسافران هم با استفاده از تابلوهای راهنمای شهری از سایر نقاط درون شهری به آنجا دسترسی پیدا خواهند کرد.

فضای چشم نواز و سروهای زیبای باغ جنت

اگر دوستانتان از شما بپرسند چرا باغ جنت را برای بازدید خود انتخاب نموده اید؟ بدون هیچ درنگی به جلوه و زیبایی خاص درختان سرو آن اشاره کنید. زیبایی درختان سرو بوستان جنت سالیان متمادی آن را از بقیه باغ‌ها و بوستان‌های منطقه متمایز کرده است.

به طور کلی «درخت سرو» برای شهر شیراز یک نماد هویتی محسوب می‌گردد. به‌طوری‌که می‌توان ردپای آن را در ادبیات و تاریخچه شیراز به سادگی پیدا کرد. ولی سروهای این باغ با توجه به قدمت تاریخی و شکل خاص شکل‌گیری‌شان، زیبایی مضاعف و ویژه ای را از این نماد همیشگی شهر به نمایش می گذارند.

عمر برخی از این درختان به بیشتر از 150 سال می‌رسد. شکل این درختان در طول سال‌ها و حسن سلیقه‌ای که در چینش و استقرار آنها در ردیف‌های هماهنگ و متوازی به خرج داده شده است، زیبایی غیرقابل‌توصیفی را ایجاد نموده است. طوری‌که حین قدم زدن در باغ جنت احساس می‌کنید ردیف‌های دیدنی سرو در حال همراهی شما در پیچ‌و‌خم‌های مسیر هستند.

کنار این ویژگی که علت اصلی شهرت باغ جنت شیراز است، گونه‌های گیاهی دیگر مثل درختچه‌ها، بوته‌های گل کمیاب، چمن کاری و انواع سازه‌های مصنوعی مثل فواره‌ها و حوض‌های آب، جدول‌بندی و نقشه‌کشی و… به زیبایی هرچه بیشتر باغ کمک شایانی نموده‌اند.


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده