خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» جاذبه های گردشگری - تنگ بوان ممسنی در استان فارس

جاذبه های گردشگری - تنگ بوان ممسنی در استان فارس

جاذبه های گردشگری - تنگ بوان ممسنی در استان فارس

تنگ بوان نورآباد

اگر شخصی ماجراجو و اهل طبیعت‌گردی هستید، تنگ بوان ممسنی در استان فارس می‌تواند مقصدی عالی برای شما باشد، چون که با داشتن مناظری زیبا انرژی به شما می‌دهد و خاطره‌ساز می‌شود. این منطقه تفریحی در 20 کیلومتری شهر نورآباد ممسنی واقع شده و در اطراف آن می‌توان چشمه‌ها و آبشارهای بسیاری را دید که طراوت را به این منطقه آورده‌اند.

تنگه بوان نورآباد در حاشیه جاده فرعی این شهر به مسیر اصلی شیراز – اردکان واقع شده و به علت نزدیکی به جاده اصلی امکان دسترسی آن به بوشهر، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد هم فراهم می باشد و مورد توجه مسافران بسیاری قرار می‌گیرد.

بوان که به معنای بهشت تفسیر شده است، به نام آبشار پولکی هم مشهور است و به عنوان پنجمین آبشار بزرگ دنیا شناخته می‌گردد. جنگل‌های انبوه و فراوانی آب شیرین در نزدیکی تنگه توریستی بوان ممسنی باعث شده تا آب و هوایی خوب و مناسب شکل بگیرد و در فصل بهار و تابستان مورد توجه همگان قرار گیرد.

طبیعت بوان، خیلی دیدنی به نظر می‌رسد، طوری که دره‌ای بین 2 کوه محصور شده و در کنار آن می‌توان درختان انار و گردو دید که می‌شود در زیر سایه‌ی آن‌ها استراحت نمود و دمی بیاسایید. در حوالی تنگ بوان در نورآباد چشمه‌هایی همچون ممبلو وجود دارد که مورد استفاده عشایر و روستاییان واقع می شود و در آبیاری مزارع از آن استفاده می‌گردد.

منطقه نور آباد ممسنی از مناطق گرمسیر محسوب می گردد و میانگین درجه حرارت آن در تابستان در حدود ۳۰ درجه سانتی گراد بالای صفر می باشد. با این وجود تنگ بوان با دمای حدود ۲۰ درجه سانتی گراد از توانمندی قابل ملاحظه ای در جذب گردشگران برخوردار است. از دیگر مزایای این تنگ، راه ارتباطی آسفالته آن می باشد. تنگ بوان منطقه سردسیری نورآباد ممسنی می باشد که محل ییلاق عشایر منطقه است.

چگونه به تنگه بوان بروید؟

اگر از اپلیکیشن‌هایی مثل «گوگل مپ» برای یافتن مکان‌های دیدنی استفاده می‌کنید، تنگ بوان ممسنی با نام کامل تنگه توریستی بوان ممسنی در این اپلیکیشن ثبت شده است. اگر در شیراز هستید و قصد رفتن به تنگه بوان را دارید، مقصد موردنظر حدود 130 کیلومتر از شما دورتر می باشد.

برای رفتن از شیراز به بهشت گمشده فارس می‌توانید دو مسیر شیراز ـ اردکان یا مسیر شیراز ـ دشت ارژن ـ قائمیه ـ نورآباد را دنبال نمایید که مسیر دوم طولانی‌تر از مسیر نخست است. اگر قصد دارید مسیر شیراز‌ ـ اردکان (یا همان مسیر شیراز ـ یاسوج) را دنبال نمایید، پس از رد کردن مناطق شول و سنگر باید در مسیر فرعی به‌سمت هرایجان در غرب این جاده برانید و سپس قبل‌ از هرایجان وارد جاده بوان شوید. این مسیر را با توجه‌ به تابلوهای راهنما دنبال نمایید تا به تنگ موردنظر برسید.

باوجود اینکه این مسیر پیچ‌وخم‌های بسیاری دارد، هرگز در طول مسیر خسته نخواهید شد. زیرا این جاده پر از جاذبه‌های مختلف است و از دل یک طبیعت خیلی زیبا عبور خواهید کرد. اگر ساکن استان‌های شمال‌غربی و غرب فارس می باشید و قصد سفر به تنگ بوان ممسنی دارید، باید نخست خود را به نورآباد، مرکز این شهرستان زیبا برسانید.

تنگ بوان تا نورآباد کمتر از نیم ساعت فاصله دارد و جاده‌ای در جنوب‌شرق این شهر، شما را مستقیم به تنگ بوان می‌برد. در حقیقت دسترسی کمابیش آسان به این تنگه زیبا موجب شده است گردشگری در این منطقه رونق بسیاری داشته باشد.

حیات‌وحش تنگ بوان

اگر دوستدار حیات‌وحش هستید، باید گفت که این تنگ بهشتی، زیستگاه جانورانی مثل بزکوهی، قوچ و میش‌های وحشی، خرس، گربه‌سانانی مثل پلنگ و گربه کوهستان، گراز و خیلی دیگر از گونه‌های پرندگان و حیوانات می باشد اگر قصد شکار در این تنگه را دارید، در انتخاب خود تجدیدنظر نمایید. زیرا این منطقه به‌صورت کامل تحت حفاظت محیط‌بانان است. اگر برای برپایی پیک‌نیک به این مکان زیبا رفتید، هم از ریختن زباله در محیط خودداری نمایید. چون زندگی این جانوران را به خطر می‌اندازید.

بهترین زمان سفر به تنگه بوان

آب‌وهوای تنگ بوان حتی در فصول گرم سال نسبت‌ به مناطق خارج از تنگه خیلی خنک‌تر می باشد. این موضوع در فصول بارندگی بیشتر هم می‌شود. لذا به همین علت ساکنان آن در فصل‌های سرد سال، بیشتر خانه‌های خود در تنگه را رها کرده و به مناطق اطراف می‌روند.

بهار و تابستان بهترین موقع سفر به تنگ بوان است. در این فصل‌ها علاوه‌بر اینکه در این تنگه همه‌چیز شروع به سبز شدن می‌کند، می‌توانید میوه‌چینی را نیز از نزدیک تماشا کنید. پاییز تنگه هم صحنه‌های باشکوه و زیبایی برای سفر به آن خلق می‌کند.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! مشاهده