خرید از سراسر دنیا


» باغ موزه نگارستان تهران

باغ موزه نگارستان تهران

باغ موزه نگارستان تهران

شاید نام باغ موزه نگارستان را زیاد شنیده باشید یا از آن بارها بازدید کرده باشید. باغ نگارستان نمونه‌ای بارز از باغ موزه هنر ایرانی به‌شمار می‌آید. این باغ با زیبایی منحصربه‌فرد و حال‌وهوای عجیب موجب می‌گردد بازدیدکنندگان این بنای تاریخی زیبا بارها و‌ بارها مشتاق بازدید از آن باشند. همچنین برای کسانی که به فضاهای تاریخی علاقه دارند، کافه و رستوران باغ موزه نگارستان به محلی دائمی قرارهای آخر هفته و گپ‌های دوستانه مبدل شده است! این باغ به لطف معماری و جاذبه‌هایش یکی از محبوب‌ترین مکانهای دیدنی تهران برای گردشگران محسوب می‌شود. بناهای تاریخی، تالارهای باشکوه، باغ با فضای سرسبز و درختان کهن سربه‌فلک‌کشیده، کتابخانه، معماری باغ و دیدنی‌ها و سایر آثار ارزشمندی که در آن قرار دارند، همگی اقامتگاه تابستانی فتحعلی شاه را به یکی از تفرجگاه‌ها و جاذبه های گردشگری پایتخت تبدیل کرده‌اند.

باغ موزه نگارستان دقیقا کجاست؟

این باغ یکی از مکانهای تاریخی و دیدنی تهران در بخش شمالی میدان بهارستان است. همچنین این باغ در نزدیکی مجلس شواری ملی قرار گرفته است. وسعت باغ به اندازه ای زیاد است که از طرف شرق به خیابان صفی‌علی شاه، از سمت غرب به خیابان دروازه شمیران، از جنوب به میدان بهارستان، از جنوب‌غرب به ساختمان سازمان برنامه و از شمال به خیابان آتشکده یا علایی و محل سابق دانشکده ادبیات راه دارد. البته لازم به یادآوری است که در گذشته وسعت باغ نگارستان ۴۳۲۰۰ مترمربع بود، ولی متاسفانه در طول زمان در معرض تخريب زیادی قرار گرفته است و وسعت آن در حال حاضر به ۱۱۴۶۹ مترمربع رسیده است.

قسمت های مختلف باغ موزه نگارستان

باغ موزه نگارستان در دوران قاجار شامل سه تالار به نام های سلام، دلگشا و قلمدان و چند حوض خانه بود که متاسفانه همه آنها به مرور زمان از بین رفتند و دیگر اثاری از آنها به جا نماند تا اینکه در دوره ی پهلوی اول، یک معمار روسی به نام نیکولای مارکف به فرمان اعتمادالدوله قراگوزلو که در آن هنگام وزیر فرهنگ ایران بود ساختمان های تخریب شده را به کلی از میان برداشت و بناهای جدیدی مطابق با معماری ایرانی بنا کرد که مدت ها به عنوان مراکز آموزشی استفاده می شد و محل تحصیل بزرگان شده بود. امروزه باغ موزه نگارستان شامل بخش های گوناگونی می باشد که در ادامه به هر یک از آنها اشاره می گردد.

1. عمارت مرکزی (موزه ی مکتب کمال الملک)

این عمارت از جمله عماراتی است که در دوران پهلوی ساخته شده است. عمارت مرکزی که با نام موزه ی مکتب کمال الملک نیز شناخته می شود در آغاز به عنوان دانشسرای عالی برای تحصیل در زمینه ی هنر و علوم انسانی ساخته شده است. در حال حاضر در این عمارت آثاری از کمال الملک و چند تن از هنرمندان دیگر به نمایش گذاشته شده است.

• نقاشی های کمال الملک و دو نسل پس از وی: این آثار که قسمت بزرگی از موزه را به خود اختصاص می دهد شامل نقاشی های نفیس کمال الملک و شاگردان وی می باشد. البته تابلوهای نقاشی دیگری هم که از نقاشی های کمال الملک تاثیر گرفته است در این قسمت مشاهده می شود. از جمله ی این ها می توان به آثار نقاشانی مثل عفت الملوک شقاقی، مارکار قرابگیان، عباس کاتوزیان، محمد علی حیدریان و ... اشاره نمود.

• نقاشی صف سلام فتحعلی شاه: در دوره قاجار تالارهای سلام و دلگشا و قلمدان پر از نقاشی هایی از فتحعلی شاه و درباریان وی بود که متاسفانه همگی به مرور زمان از بین رفتند. تا اینکه چند سال بعد در کنار حرم حضرت معصومه، نقاشی بزرگی از فتحعلی شاه و درباریان او پیدا شد که با توجه به اینکه تصور می کردند این تابلو یکی از نقاشی های تالار سلام است آن را به باغ نگارستان آوردند ولی بعدها معلوم شد که این تابلو در قم و به سفارش کیکاووس میرزا، پسر سی و دوم فتحعلی شاه کشیده شده است ولی آن را دیگر از موزه نگارستان خارج نکردند.

• آثار وقفی: در این مجموعه آثار باارزش دیگری هم مشاهده می شود که از جمله ی آنها می شود به آثار نقره ای قلم زنیِ اصفهان، فرش های نفیس اهدایی از مهندس غلامعلی ملول، نقاشی و مینیاتورهای اهدایی از استاد فتح الله عباد، مجموعه مجسمه مینیاتورهای مردم شناسی جهانگیر ارجمند و گنجینه ی نفیس سوختِ معرق و چرم و مینیاتور استاد علی اسفرجانی که در تالاری به نام خود ایشان نگهداری می شود اشاره نمود.

• تالار گنجینه مفاخر دانشگاه تهران: این مجموعه شامل آثاری مثل مجموعه عکس هایی از مراحل کاشت و برداشت گندم در منطقه ی کوه بنان کرمان از مرحوم دکتر محمود روح الامینی است. از طرفی بعضی از وسایل منزل مرحوم دکتر محسن مقدم و آثاری مربوط به مرحوم باستانی پاریزی هم در این قسمت وجود دارد. علاوه بر اینها مجموعه اهدایی ملک الشعرای بهار شامل سردیس برنزی ایشان، دست نوشته و تعدادی از کتاب های وی نیز در این قسمت از موزه قابل رویت می باشد.

• اتاق کاشی: این اتاق شامل مجموعه ای از کاشی کاری های باقی مانده از قرن های 13 و 14 هجری قمری می باشد که از سراسر ایران جمع آوری شده است. تعداد بسیاری از این کاشی ها متعلق به سردرها و آزاره های ساختمان ها بوده و بیشتر دارای نقش و نگارهای گل و گیاه است.

2. تالار منیر فرمانفرمائیان

نمی‌شود تا باغ موزه نگارستان تهران رفت و از آثار زیبا و سبک متمایز منیر فرمانفرمائیان دیدن نکرد. فرمانفرمائیان تنها هنرمندی می باشد که در دهه های اخیر از ترکیب آینه‌کاری، اشکال هندسی و نقش‌مایه‌ها و نقاشی پشت شیشه برای آفرینش آثار مدرن و متفاوت خود استفاده نموده است. آثار این هنرمند در مراکز هنری مطرح مثل موزه هنر مدرن، موزه متروپلیتن و گوگنهام در نیویورک به نمایش درآمده ولی برای دیدن این آثار لازم نیست راهی آن سوی آب‌ها شوید. تنها کافی است به تالار دائمی منیر فرمانفرمائیان در باغ ‌موزه نگارستان سری بزنید.

3. تالار نشست

در این قسمت از موزه نشست های مهم فرهنگی با حضور اساتید برجسته دانشگاه تهران و بزرگان فرهنگ و ادب برگزار می گردد.

4. سردیس حکیم ابوالقاسم فردوسی

این سردیس که از جنس برنز می باشد به مناسبت جشن هزاره ی فردوسی و با کمک مالی حدودا 410 دانشجوی ایرانی مقیم اروپا به وسیله لرنزی مجسمه ساز مشهور فرانسوی ساخته شد. او با توجه به شعرهای فردوسی چهره وی را در ذهن تصور کرد و به ساخت سردیس وی پرداخت. بعد از پایان کار ساخت مجسمه، آن را در مقابل دانشکده ادبیات، که در آن هنگام در باغ نگارستان قرار داشت، نصب کردند.


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده