بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» جاذبه های گردشگری - تنگه کافرین ایلام

جاذبه های گردشگری - تنگه کافرین ایلام

جاذبه های گردشگری - تنگه کافرین ایلام

تنگه کافرین در شمال شهر بدره در جاده ایلام به بدره واقع شده است، رودخانه ای در این تنگه واقع شده که بعد از عبور از آن در شمال تنگه به رودخانه سیمره می ریزد. آثاری از معماری صخره ای دوران پیش از تاریخ در تنگه کافرین (کافری) دیده می شود که نشان قدمت و اهمیت تنگه است. جنگل های وسیع بلوط و گونه های جانوری مثل سنجاب ایران از سایر جاذبه های تنگه کافرین است.

طول تنگه در حدود ۲ کیلومتر و ارتفاع آن از سطح دریا ۷۰۰ متر می باشد. در یک کیلومتری ورودی تنگه برکه آب زمزم قرار دارد، همچنین زیارتگاه جابر در این منطقه از دیگر نقاط گردشگری در منطقه به شمار می رود. تنگه کافرین امروزه به یک مکان کاملا توریستی مبدل شده و از اقصی نقاط استان به این منطقه سفر می کنند، خیلی از جوانان در این منطقه قایق هایی برای مسافران و گردشگران تهیه نموده اند که لذت تفریح در کافرین را دو برابر کرده است.

تنگه کافرین، ترکیبی از زلالی آب و سرسبزی چمن

شاید شما هم مانند هر کسی با دیدن تصاویری از سواحل کارائیب از خود بی خود می‌شوید. بیشتر ما با تماشای چنین مناظری در خارج از کشور حسرت می‌خوریم که چرا در آنجا زندگی نمی‌کنیم تا این طبیعت بکر را از نزدیک تجربه نماییم. حتی سالیان سال برای سفر به آنجا برنامه‌ریزی کرده و هزینه بسیاری را برای این سفر کنار می‌گذاریم. ولی غافل از اینکه آب در کوزه و ما تشنه لبان می‌گردیم، یار در خانه و ما گرد جهان می‌گردیم!

حتما در نگاه نخست با دیدن تصاویر تنگه کافرین تصور می کنید که این تصاویر متعلق به یکی از جاذبه‌های دیدنی خارج از کشور می باشد. این درحالی است که تنگه کافرین فقط بخشی از زیبایی طبیعی ایران بوده و چندین و چند منظره دیدنی دیگر این چنینی در داخل کشور انتظار شما را می‌کشند تا از آنها بازدید نمایید.

تنگه کافرین نماد زیبایی محض ایلام

استان ایلام یکی از مناطق کرد نشین ایران عزیز است که هر تکه از آن را باید به عنوان یک جاذبه طبیعی ملی ثبت نماییم! شهر ایلام یکی از دیدنی‌ترین شهر‌های ایران می باشد و برای طبیعت‌گردان مانند بهشت است. اگر اهل طبیعت‌گردی باشید، این منطقه برای شما نهایت آمال و آرزو خواهد بود و با تماشای مناظر سرسبز، چشمه‌های جوشان و رود‌های جاری، روح از تن شما جدا خواهد شد.

آبی زلال‌تر از اشک چشم در بستر این تنگه زیبا جاری می باشد. هوایی دلپذیر و صدای پرندگان که در گوش شما نجوا می‌کنند. موقعی که در این تنگه قدم گذاشتید، انگاری که اصلا برای چنین نوعی از زندگی خلق شده‌اید و هرگز به زندگی شهری تعلق ندارید. انگار که می‌خواهید باقی عمر خود را در این طبیعت زیبا، بکر و تماشایی بگذرانید. نسیم خنکی که از روی آب رودخانه بر می‌خیزد به صورت شما اصابت کرده و پس از مدت‌ها شادابی را از نزدیک لمس می‌کنید.

دیدنی‌های تنگه کافرین

نمای غروب تنگه واقعا تماشایی است و چیزی نیست که هر انسانی در طول زندگی خود قادر به تماشای آن باشد. چشمه‌های بسیاری از دل سنگ می‌جوشند. هنوز نیز کسی نمی‌داند که اشک صخره از سر شوق است و یا به حال انسان فانی می‌گریند. سالیان سال این تنگه دیدنی پا بر جا باقی مانده در حالی که انسان بارها و بارها متولد شده.

واقعا موقعی که از چنین جاذبه طبیعی زیبایی بازدید می‌کنیم، از خود سوال می کنیم که واقعا عمر کوتاه خود را باید چگونه بگذاریم؟ هدف ما از زنده بودن چیست؟ آیا فقط باید تلاش کنیم و در نهایت در این شتاب زندگی جان خود را از دست دهیم؟ یا عمر خود را کنار این رود و در دامان طبیعت بگذرانیم؟

تنگه کافرین به قدمت ما قبل تاریخ

از دید بیشتر افراد و مسافران یک جاذبه یا طبیعی است و یا دارای قدمت باستانی است. در واقع کمتر می‌توان جاذبه‌ای را یافت که هم از لحاظ باستانی قدمت داشته باشد و هم از لحاظ طبیعی زیبا به نظر برسد. جالب است بدانید که تنگه کافرین دقیقا جزء همان معدود جاذبه‌هایی می باشد که تنها با طبیعت منحصر به فرد و زیبای خود شما را اغوا نمی‌کند.

اگر اندکی ریز بین باشید، روی صخره‌ها آثاری را خواهید دید که متعلق به دوران خیلی دور هستند. این آثار را با سنگ روی صخره‌ها حکاکی کرده‌اند و به تمدنی که در اینجا زندگی می‌کردند تعلق دارند. علاوه بر این آثار به جای مانده از آن دوران، غار‌هایی بسیاری در دل صخره‌های تنگه کافرین به چشم می‌‌خورند که در واقع مکان سکونت تمدن باستانی این منطقه بوده. باستان شناسان گوناگون بارها و بارها این منطقه را بررسی نموده‌اند. بر اساس تحقیقات انجام شده، محققان قدمت این منطقه را به حدود سه هزار سال قبل از میلاد مسیح نسبت داده‌اند.

تنگه کافرین نماد تاریخ باستانی

پس می‌توان گفت که در دوران مفرغ و قبل از دوران آهن، تمدنی کهن در اینجا زندگی می‌کرده است. واقعا بسیار عجیب است. تمدن بشری که در اینجا زندگی می‌کرده، حتی خیلی باستانی‌تر از کل تمدن ایران و یا حتی امپراطوری عثمانی می باشد. انسان آن زمان در غار زندگی می‌کرده است و پس از حدود پنج هزار سال هنوز هم آثار او بر جای مانده است. البته متاسفانه به علت عدم محافظت کافی، این آثار در حال نابودی هستند و عوامل طبیعی سرعت این زوال را بیشتر کرده است.

جنگل‌های بلوط

متاسفانه به علت عدم توجه کافی به این گونه گیاهی، جنگل‌های بلوط منطقه ایلام نسبت به گذشته خیلی کاهش یافته‌اند و بر اساس گزارش متخصصان، این گونه گیاهی رو به انقراض است. این واقعا جای تاسف داشته و قطعا باید مسئولین به این مساله رسیدگی نمایند. ولی در حال حاضر هنوز نیز اطراف تنگه کافرین انباشه از درختان بلوط می باشد. درختانی قدیمی که شاخه‌های خود را همچون چتری بر سر زمین گرفته‌اند تا سایه‌ای خنک را برای حیوانات جنگل فراهم نمایند.

به علت وجود شرایط مساعد آب و هوایی و همچنین جنگلی پهناور، گونه‌های حیوانی بسیاری در این منطقه زندگی می‌کنند. موقعی که صحبت از درختان بلوط به میان می‌آید، قطعا نخستین حیوانی که نامش در ذهن ما تداعی می‌شود، سنجاب می باشد. جالب است بدانید که یکی از خاص‌ترین گونه‌های سنجاب یعنی سنجاب ایرانی، این منطقه را به عنوان زیست‌گاه خود انتخاب کرده است و اگر خوش شانس باشید شاید یکی از آنها را بتوانید از نزدیک تماشا کنید.

بهترین زمان بازدید از تنگه کافرین

بهترین زمان بازدید از تنگه کافرین اواخر زمستان و به ویژه فصل بهار است. در این فصل طبیعت رنگ تازه‌ای به خود گرفته است و همه جا پر از سبزه و گل است. فصل تابستان گرم و زمستان سرد می‌شود.


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


با هیپنوتیزم به خواسته هات برس! (80%تخفیف+هدیه ویژه) با هیپنوتیزم به خواسته هات برس! (80%تخفیف+هدیه ویژه) مشاهده