بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» جاذبه های گردشگری - کاخ سعد آباد تهران

جاذبه های گردشگری - کاخ سعد آباد تهران

جاذبه های گردشگری - کاخ سعد آباد تهران

کاخ سعدآباد ، آرمیده در دامن البرز

سعدآباد در شمالی­‌ترین نقطه شهر تهران و در دامنه‌ی رشته کوه­های البرز واقع شده است. روزگاری تهران با امروز تفاوت­‌های بسیاری داشت و شمال تهران دهکده­‌ای خوش آب و هوای دور از شهر بود. شاهان قاجار در این دهکده کاخی ساخته بودند و تابستان­‌ها که شهر گرمای بسیاری داشت عازم تجریش می­‌شدند. پس از فروپاشی سلسله قاجار در دوران پهلوی اول نیز کاخ سعدآباد استراحت­گاه پادشاه وقت بود و در دوره پهلوی دوم خانواده سلطنتی کاملا به کاخ نقل مکان کردند. در حال حاضر مجموعه سعدآباد شامل ۱۸ کاخ می باشد که هر یک از این کاخ­‌ها در گذشته کاخ اختصاصی یکی از اعضای خانواده سلطنتی بوده است. قدیمی­‌ترین کاخ این مجموعه کوشک احمدشاهی است. سعدآباد دارای ۱۸۰ هکتار وسعت است و مجموعه‌­ای کامل می باشد شامل خیابان­‌هایی در احاطه‌ی چنارهای بلند، جنگل، قنات، رودخانه، گلخانه و باغستان.

آدرس کاخ سعد آباد تهران

آدرس کاخ سعد آباد تهران این است: خیابان ولیعصر – خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه) – انتهای خیابان شهید کمال طاهری

برای رسیدن به کاخ موزه سعد آباد، بایستی خود را به میدان تجریش برسانید.‌ با استفاده از نقشه تهران به سادگی می‌توانید میدان تجریش را پیدا نمایید! خیابان سعد آباد در میدان تجریش واقع شده و دو ورودی دارد. یکی از انتهای همین خیابان و دیگری از خیابان شهید جعفری در ضلع شمالی میدان.

دیدنی‌های سعدآباد

کاخ سعدآباد دیدنی­‌های فراوانی دارد و برای گشت ­وگذار کامل در آن تقریبا ۴ تا ۵ ساعت زمان نیاز دارید. نخستین جاذبه سعدآباد محوطه زیبای آن است که درختان سر به فلک کشیده خیابان­‌های مجموعه را احاطه نموده اند و صدای پرندگان از لابه­‌لای آن‌ها به گوش می‌­رسد. رودخانه‌ی جعفرآباد از میان کاخ می‌­گذرد و کاخ­‌های ییلاقی در کنار رودخانه بنا شده­‌اند. وجود رودخانه و اقلیم کوهپایه‌­ای موجب به وجود آمدن پوشش گیاهی متنوع در این مجموعه شده است. در حال حاضر ۷۵۰۰ درخت ارزشمند مجموعه پلاک ثبتی دارند و یک نمونه از گونه گیاهی دارای تابلوی توضیحات می باشد. این باغ زیستگاه چندین گونه جانوری نیز هست.

برای ورود به هر یک از مجموعه موزه‌­های سعدآباد باید بلیت تهیه نمایید. در موقع ورود به مجموعه نقشه راهنما را دریافت نمایید که موقعیت هر یک از کاخ­‌ها در آن مشخص شده و با توجه به علاقه­‌مندی­تان بلیت­ موزه­‌های موردنظر را خریداری نمایید. در ادامه درباره هرکدام از موزه‌­ها توضیح کوتاهی ارائه می­‌دهیم.

موزه اسود، نگارخانه هنر

در قسمت جنوبی مجموعه کاخی وجود دارد که به علت سنگ­‌های سیاهی که در نمای آن به کار رفته است کاخ اسود نامیده می­‌شود. این کاخ که قبل از انقلاب به عنوان وزارت دربار استفاده می­‌شد، پس از انقلاب تغییر کاربری داد و به موزه هنرهای زیبا مبدل شد. در موزه اسود کاخ سعدآباد آثاری از هنرمندان معاصر ایرانی مثل فرامرز پیلارام، سهراب سپهری، حسین کاظمی، ناصر اویسی و…به نمایش درآمده است. در طبقه نخست کاخ آثار هنرمندان اروپایی قرن نوزدهم و بیستم به نمایش درآمده و در طبقه دوم آثار نقاشان ایرانی دوران زندیه، افشاریه و قاجار. در بین آثار اروپایی مجموعه نقاشی­‌های خیلی شاخصی مثل خواب اثر سالوادور دالی وجود دارد. اگر از علاقه­‌مندان نقاشی و تاریخ هنر هستید از تماشای این آثار خیلی لذت خواهید برد.

موزه آلبوم­‌های سلطنتی، از دیدنی های کاخ سعد‌آباد

سعدآباد در طول عمر نه چندان طولانی­‌ خود شاهد وقایع مهمی بوده است که خیلی از آن‌ها با استفاده از عکس و فیلم و اسناد مکتوب ثبت و ضبط شده‌­اند و امروز در موزه اسناد سلطنتی به نمایش عمومی درآمده‌­اند. اگر به وقایع تاریخی معاصر علاقه دارید بازدید از این موزه به شما پیشنهاد می­‌شود.

کاخ موزه ملت و موزه هنر ملل

کاخ موزه ملت با وسعتی در حدود ۵۰۰۰ متر مربع بزرگ‌ترین کاخ مجموعه سعدآباد می باشد. این کاخ که نمایی به رنگ سفید دارد به نام کاخ سفید نیز نامیده می­‌شود. در این کاخ که اقامتگاه اصلی محمدرضا پهلوی و همسرش بوده است چندین سالن و تالار تشریفاتی وجود دارد که اسباب و اثاثیه موجود در آن‌ها خیلی شاخص و نفیس هستند.

موزه هنر ملل کاخ سعدآباد در گذشته موزه اختصاصی فرح دیبا در کاخ سفید بود. در این موزه نقاشی‌­ها و آثار حجمی شاخصی از هنرمندان ایرانی و خارجی به نمایش درآمده است.

موزه آشپزخانه سلطنتی از مجموعه کاخ سعد‌آباد

بازدید از این موزه برای کسانی که به آشپزی و آشپزخانه علاقه دارند دارای جذابیت است. این موزه در حقیقت آشپزخانه مجموعه کاخ­‌های سعدآباد بود که وظیفه تهیه خوراک خانواده سلطنتی و مهمانان آن‌ها را بر عهده داشت. امروزه این آشپزخانه با همه وسایل و تجهیزاتش به صورت موزه درآمده.

موزه استاد فرشچیان

موزه استاد فرشچیان نیز از دیگر قسمتهای مجموعه سعدآباد است که آثار این استاد برجسته نقاشی سنتی ایرانی در آن به نمایش درآمده است.

موزه استاد حسین بهزاد

موزه استاد حسین بهزاد در بنایی که در قدیم کاخ ولیعهد نامیده می‌شد برپا شده است. در سال ۱۳۷۱ فرزند استاد حسین بهزاد که برجسته­‌ترین نگارگر ایرانی است حدود ۲۹۰ قطعه از آثار او را در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار داد. این سازمان کاخ ولیعهد را به عنوان موزه استاد حسین بهزاد انتخاب کرد و در صدمین سالگرد تولد او موزه بازگشایی شد.

بخش‌های دیگر کاخ

موزه­‌های ظروف سلطنتی، سلاح‌­های دربار، پوشاک سلطنتی، نظامی، کاخ موزه سبز که خیلی زیبا و چشم‌­نواز است، موزه یادگارهای سفر برادران جهانگرد امیدوار ، آب، خط و کتابت میرعماد، اتومبیل‌­های سلطنتی و نگارستان از سایر دیدنی­‌های کاخ سعدآباد هستند که به فراخور علاقه‌­مندی­‌های خود می­‌توانید از آن‌ها بازدید نمایید.

چرا بازدید از مجموعه سعدآباد پیشنهاد می شود؟

جاذبه تاریخی ای می باشد که دو دوران قاجار و پهلوی را در بر دارد.

موزه های مختلف آن اطلاعات بسیاری را در زمینه های مختلف در اختیار شما قرار خواهد داد.

سبک های معماری متفاوت از سنتی ایرانی تا مدرن اروپایی را یکجا مشاهده خواهید کرد.

فضا سبز و جنگلی آن محیط مناسبی برای عکاسی و گشت و گذار می باشد.


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده