خرید از سراسر دنیا


» جاذبه های گردشگری - تنگ تامرادی یاسوج

جاذبه های گردشگری - تنگ تامرادی یاسوج

جاذبه های گردشگری - تنگ تامرادی یاسوج

تنگ تامرادی کجاست؟

تنگ تامرادی در استان کهگیلویه و بویراحمد و در فاصله 48 کیلومتری یاسوج واقع شده است. برای رسیدن به این تنگه زیبا می‌توانید نخست خود را به شهر یاسوج برسانید و سپس مسیر جاده یاسوج-بابامیدان را پیش بگیرید. پس از طی حدود 25 کیلومتر در جاده سپیدار، سمت چپ یک خروجی کوچک مشاهده می کنید که درنهایت بعد از طی یک مسیر پرپیچ‌وخم به این منطقه زیبا می‌رسید.

این تنگه با چشم‌انداز طبیعی و دیدنی ، ارتفاعات بلند، پوشش گیاهی سرسبز، هوای مطبوع و خوب و با طراوت که در دل خود آبشاری دیدنی به ارتفاع ۵۰ متر را جای داده است که صدای جذاب ریزش آبشار و طبیعت زیبای اطراف آن برای گردشگران خاطره‌ای فراموش ناشدنی را به همراه نشاط برگرفته از تماشای زیبایی‌های آن به سوغات می‌آورد. این منطقه از اطراف به کوه‌های “زرآور” و “ساورز” محدود می‌گردد.

مردم روستای «تنگ تامرادی» به زبان لری سخن می‌گویند و مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری می باشند. آبشار «تنگ تامرادی» یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد می باشد که از قدیم‌الایام شناخته شده است.

تاریخچه تنگ تامراد

روستای تنگ تامراد در نزدیکی استان یاسوج قرار گرفته است. همانگونه که همه می دانند جنگجویان استان گهکیلویه و بویر احمد از شجاعت و دلاوری چیزی کم نداشتند. آنها همیشه در برابر ظلم و ستم ایستادگی می کردند. در دوره شاهنشاهی ظلم حکمای دولتی و نظامی بر مردم بویر احمد زیاد و زیادتر شده بود. به طوری که طاقت اهالی این منطقه از آن همه ستم طاق شده بود.

در آن زمان افرادی مانند کی لهراسب بویر احمدی نمی توانستند این ظلم ها را تحمل کنند. به همین علت در برابر نیروهای شاهنشاهی که به فرماندهی امیر لشکر حبیب الله شیبانی بود مقابله کرد. کی لهراسب بویر احمدی فرماندهی طوایف ایل بویر احمد را بر عهده داشت.

در سال ۱۳۰۹ جنگ بزرگی میان این دو نیروی قدرتمند در تنگ تامرادی به وقوع پیوست. نتیجه این جنگ پیروزی مردم بویر احمد در تنگ تامراد بود. با اینکه نیروهای ارتش دارای سلاح های گوناگونی مثل توپ، تانگ و تفنگ بودند نتوانستند بویر احمدی ها را شکست بدهند. آنها حتی از هواپیماهای جنگی هم در این نبرد استفاده کردند، اما فایده ی چندانی برای آنها نداشت.

تلفاتی که نیروهای شاهنشاهی در این جنگ دادند خیلی زیادتر از نیروهای بویر احمدی بود. فرمانده شیبانی فکر می کرد می تواند با سلاح ها و افراد بسیار از عهده این نبرد بربیاید. اما این باور کامل اشتباه بود، چون موقعیت مکانی تنگ تامرادی و هوش فرمانده بویر احمدی ها را دست کم گرفت و این عامل موجب شکست وی شد.

کی لهراسب بویر احمدی فرمانده بویر احمدی ها با استفاده از تاکتیک های جنگی و نیز استفاده از موقعیت مکانی تنگ تامرادی توانست نتیجه این جنگ را به نفع خودشان تمام کند. پس از این جنگ همه مردم کی لهراسب بویر احمدی را به عنوان فردی باهوش و شجاع که در تاکتیک های جنگی نظیر نداشت، می شناختند.

طبیعت تنگ تامرادی

خیلی از گردشگرانی که به استان کهگیلویه و بویراحمد سفر می‌کنند، تنگ تامرادی را بهترین تجربه سفر خود می‌دانند. این تنگه نه تنها خیلی زیبا است، بلکه امکان آب بازی هم در آن وجود دارد و این خود بیشتر موجب لذت گردشگران می‌شود.

این منطقه در گذشته بسیار بکر بود؛ ولی درحال‌حاضر به‌دلیل جاده‌هایی که احداث شده است، مردم بیشتری برای بازدید از آن راهی می‌شوند. پس انتظار یک محیط خلوت را نداشته باشید. با این که راهی برای بالا رفتن از کوه و بازدید از قسمت‌های دیگر ایجاد شده است، ولی خیلی از افراد به تماشای بخش اول و دوم آبشار کفایت می‌کنند.

اولین آبشاری که در این بخش می‌بینید، فوق‌العاده زیبا است. آب از بالا روی سنگی که به‌صورت عمودی قرار گرفته می‌ریزد. سپس وارد یک حوضچه فیروزه‌ای رنگ می‌گردد که دل هر بیننده‌ای را می‌برد.

شاید به‌همین علت کسانی که مجذوب این قسمت شده‌اند، اقدامی به بازدید از دیگر قسمت‌های تنگه نمی‌کنند. ولی حتما سری به دیگر بخش‌ها هم بزنید که زیبایی و جذابیت خاص خود را دارند. اندکی بالاتر که بروید، آبشار دیگری خواهید دید که از آبشار نخست کوتاه‌تر است؛ این آبشار هم فضای جالبی دارد. هم می‌توانید از بالا آن را تماشا نمایید و هم نزدیکش بروید. همین‌طورکه بالا می‌روید، آبشارهای کوچک و بزرگ زیبایی می‌بینید.

درادامه به یک قسمت می‌رسید که فضا به طور کامل کوهستانی می‌شود. شما دیگر جریان آب را نمی‌بینید. درست در همین‌جا باید مسیر خود را سمت راست کج کرده و از میان صخره‌های بزرگ، دوباره خود را به مسیر آب برسانید.

قسمت‌های بکر تنگ تامرادی

این بخش خلوت‌تر و بکرتر از قسمت‌های پایینی است. بیشتر افرادی که می‌بینید، دره‌نوردانی هستند که از قسمتهای مختلف فرود می‌آیند. این مکان به‌ اندازه کافی زیبا است و دقایقی شما را به‌خود مشغول می‌کند. البته اگر علاقه داشته باشید انتهای مسیر برسید، کافی است دقایقی به پیمایش مسیر خودتان ادامه دهید. هم از طرف راست و هم از سمت چپ می‌توانید راه را دنبال کنید و در برخی قسمت‌ها هم می‌توانید از داخل آب پیش بروید.

انتهای تنگ تامرادی به آبشار زیبایی می‌رسید که شاید به زیبایی آبشار نخست نباشد؛ ولی آنقدر زیبا است که چند دقیقه به تماشای آن بنشینید. در هر بخشی از این تنگه زیبا که تمایل داشته باشید، می‌توانید به استراحت یا آب‌بازی بپردازید و از اوقات فراغت خود لذت ببرید.

آبشار بزرگ دیگری نیز در تنگ تامرادی وجود دارد که دسترسی به آن کمی سخت تر از دیگر قسمت‌ها است؛ ولی از داخل جاده می‌توانید نظاره‌گر آن باشید. جریان آب نیز تا فاصله زیادی ادامه پیدا می‌کند و محدود به آبشار اولی که از آن نام بردیم، نمی‌شود.

این قسمت در حقیقت طرف دیگر جاده آسفالته قرار دارد و می‌توانید بازدیدی هم از این رودخانه کنید. به‌علاوه، در این مسیر غارهای زیبایی وجود دارند که آب از میان آن‌ها عبور می‌کند. به‌همین علت فضای مرطوبی دارند و حتی قطرات آب از سقف‌شان چکه می‌کند.

زیبایی این تنگه تنها به جریان آب آن محدود نمی‌شود. در این منطقه می‌توانید شاهد پرندگان شکاری و غیرشکاری مثل عقاب، کبک و پرستو باشید و جانورانی مانند سنجاب و خرس را در قسمت‌هایی دست نخورده و بکر ببینید. همچنین کوه ساورز و زرآور هم کوه‌های اطراف تنگ تامرادی می باشند که شاید برای برخی از گردشگران جالب باشد. یکی دیگر از جاذبه‌های اصلی این منطقه، جنگل‌های بلوط‌ به‌ شمار می‌روند که از هر بخش از جاده قابل دیدن هستند و در فصل بهار، تصویری فراموش‌نشدنی دارند.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! مشاهده