خرید از سراسر دنیا


» جاذبه های گردشگری - بازار تبریز

جاذبه های گردشگری - بازار تبریز

جاذبه های گردشگری - بازار تبریز

تاریخچه بازار تبریز

از تاریخ احداث بازار تبریز اطلاعات دقیقی موجود نیست؛ اما جهانگردان مشهوری از جمله مارکوپولو، ژان شاردن و ابن بطوطه و… که از قرن چهارم هجری قمری تا دوران قاجار از تبریز بازدید کرده‌اند، درباره قدمت این بازار اطلاعاتی نوشته‌اند. حدود سه قرن قبل، حاکم وقت، یعنی نجفقلی خان دنبلی این بازار را بعد از زلزله بازسازی کرده است. بازار سرپوشیده‌ تبریز در تاریخ 25 شهریور سال 1354 و به همین اسم، در فهرست آثار ملی ایران و در مردادماه سال 1389 در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت گردیده است.

بازارچه های بازار تبریز :

ـ بازار امیر تبریز :

بازار امیر یکی از مهم ترین و پررونق ترین بازارهای تبریز می باشد. میرزا محمدخان امیرنظام، فرزند شیخ علی خان وزیر شاه سلیمان و نوهٔ میرآخور شیخ صفی الدین اردبیلی، این بازار را ساخته است. او در دوران ولیعهدی عباس میرزای نایب السلطنه وارد تبریز شده است و به جهت حمایت های وی به سمت امیرنظامی رسیده است.

ـ بازار بلورفروشان تبریز :

بازار بلورفروشان (قیزبستی) پیش تر محل فروش بهترین وسایل شیشه ای از جمله بلور در سطح تبریز بوده است. تیمچه ها و سراهای آن شامل “تیمچهٔ قندفروشان”، “تیمچهٔ مظفریه”، “دالان بادامچی لر”، “دالان حاج شیخ”، “دالان میرزا مهدی”، “سرای میرزا مهدی” و “سرای گرجیلر (جورجیلر)” می باشد.

ـ بازار حرمخانه تبریز :

از تیمچه ها و سراهای بازار حرمخانه می شود به “تیمچهٔ سعدیه”، “تیمچهٔ هاشمیه”، “سرای آلمانی ها” و “سرای صاحب دیوان”و (ساختمان سنگی کلانتری ۸ سابق) اشاره نمود.

بازار تبریز از بازارچه ها دالان ها، تیمچه ها سراها و کاروانسراهای گوناگونی تشکیل شده است

ـ بازار شیشه گرخانه تبریز :

بازار شیشه گرخانه در قدیم محل فروش انواع شیشه بوده است و اکثر دکان های آن به شیشه سازی سرگرم بوده اند. این بازار پیش تر از دو سرا به نام های “حاج رسول” و “میرزا علی النقی” تشکیل شده بود؛ اما شهرداری تبریز این دو سرا را تخریب نمود و در محل آن ها، بازار و پارک شمس تبریزی را احداث کرد. در حال حاضر بازار شیشه گرخانه محل عرضهٔ انواع لوازم آرایشی و لوازم التحریر می باشد.

ـ بازار صادقیه تبریز :

بازار صادقیه از قدیم تا به امروز، محل فروش انواع و اقسام قالی دست بافت تبریز بوده است. از تیمچه ها و سراهای مشهور این بازار می شود از “تیمچهٔ حاج رحیم”، “دالان خونی”، “سرای بزرگ شاهزاده”، “سرای دباغایی”، “سرای دودری”، “سرای قدیم سید حسین”، “سرای کوچک شاهزاده” و “سرای میانهٔ سید حسین” نام برد.

بازار تبریز تقریبا ۳ قرن قبل و بعد از وقوع زمین لرزهٔ تاریخی تبریز در سال ۱۱۹۳ بازسازی گردیده است.

ـ بازار عباچی تبریز :

“تیمچهٔ اخلاقی”، “تیمچهٔ حسینی”، “تیمچهٔ شعرباغان” و “سرای میراسماعیل” از تیمچه ها و سراهای مهم بازار عباچی به حساب می آیند.

ـ بازار کفاشان تبریز :

بازار کفاشان یکی از عمده ترین مکانهای تولید و عرضهٔ کفش در تبریز می باشد. تیمچه ها و سراهای گوناگون این بازار، محل دوخت و تولید انواع کفش می باشد. از مهم ترین تیمچه ها و سراهای بازار کفاشان می شود به “تیمچهٔ امید”، “تیمچهٔ حاج ابوالقاسم”، “سرای امید” و “سرای حاج ابوالقاسم” اشاره نمود.

ـ بازار یمنی دوز تبریز :

بازار یمنی دوز در قدیم محل دوخت نوعی کفش محلی به اسم یمنی بوده است. تیمچهٔ شفیع و سراهای آقا، شاهزاده و شفیع، از معروفترین تیمچه ها و سراهای این بازار به حساب می آیند.

راسته بازار تبریز :

راسته بازار جزء یکی از بزرگ ترین بازارچه های بازار تبریز می باشد. تیمچه ها و سراهای مختلفی در این بازار وجود دارد که محل عرضه خیلی از اقلام مورد احتیاج مردم است و از این جهت به بازار ملی هم معروف است.

“تیمچهٔ حاج تقی”، “تیمچهٔ حاج شیخ”، “تیمچهٔ حاج صفرعلی”، “تیمچهٔ حاج محمدقلی”، “تیمچه های دودری”، “دالان خان”، “سرای حاج محمدقلی”، “سرای درعباسی”، “سرای دودری”، “سرای شیخ کاظم”، “سرای کچه چی لی”، “سرای گرچیلر (جورچلر)”، “سرای میرزا مهدی”، “سرای میانهٔ حاج سید حسین”، “سرای میرزا جلیل” و “سرای نوی حاج سید حسین” از مهم ترین تیمچه ها و سراهای راسته بازار به حساب می آیند.

چرا بازدید از بازار تبریز پیشنهاد می‌شود؟

بازار تبریز بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده دنیا می باشد.

بازار تبریز در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

بازار تبریز از شاهکارهای معماری ایران می باشد.

بازار تبریز از بهترین مراکز خرید شهر تبریز می باشد.

فصل مناسب برای بازدید از بازار تبریز چه زمانی است؟

تبریز شهری ۴ فصل می باشد که در هر فصل جذابیت خاص خود را دارد، لذا در هر موقعی که بخواهید می‌توانید از تبریز و آثار تاریخی زیبای آن بازدید نمایید. علاوه بر این بازار تبریز به خاطر مسقف بودن، در هر شرایطی مناسب بازدید می باشد.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! مشاهده