خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» جاذبه های گردشگری - ائل گلی (ایل گلی) در شهر تبریز

جاذبه های گردشگری - ائل گلی (ایل گلی) در شهر تبریز

جاذبه های گردشگری - ائل گلی (ایل گلی) در شهر تبریز

معرفی ایل گلی تبریز

قبل از این که به معرفی تفرجگاه ایل گلی بپردازیم، بهتر است بدانید که (گول) در زبان ترکی به معنای استخر و (ایل) به معنای مردم است و این دو واژه در کنار هم یعنی استخری که به مردم تعلق دارد. این عمارت به نامهای شاه گلی و ائل گلی هم مشهور است. با وجود این که سالهاست نام این مکان به ائل گلی تغییر پیدا کرده است ولی هنوز مردمانی که از این پارک بازدید می‌کنند از آن با نام شاه گلی یاد می‌کنند.

به علت کوهستانی بودن شهر تبریز اکثر فصل های سال هوای شهر تبریز خنک بوده و زمستان های بسیار سردی دارد. شهر تبریز در فصل بهار هوای متعادلی داشته و مسافران می‌توانند لحظاتی خوش را در عمارت ایل گلی سپری نمایند. عمارت ایل گلی در بخش اصلی تبریز قرار گرفته است و دسترسی گردشگران و مسافران به آن آسان خواهد بود.زمان مناسب برای سفر کردن به این تفریحگاه تابستان و بهار است. هوای این منطقه در بهار و تابستان متعادل است.

این عمارت در 27 بهمن سال 1387 با شماره 24774 به ثبت ملی رسیده است. ایل‌گلی در دوران های صفویان، قاجاریه، پهلوی و جمهوری اسلامی مرمت و بازسازی شد. عمارت کلاه‌فرهنگی هشت‌ضلعی موجود در مرکز دریاچهٔ شاه‌گلی که به کاخ شاه‌گلی مشهور است امروزه به‌صورت یک تالار پذیرایی مورد استفاده واقع می‌شود. این اثر پیش‌تر یک ساختمان یک‌طبقهٔ خشتی و فرسوده بود. شهرداری تبریز در سال ۱۳۴۶ خورشیدی ساختمان پیشین را تخریب نمود و عمارت دو طبقهٔ جدید و مقاومی در محل آن احداث کرد.

دریاچه ایل گلی

ایل گلی دارای استخر تماشایی و جذابی است که به آن دریاچه‌ی ایل گلی می گویند. مسافران قادرند تجربه قایقرانی در این دریاچه زیبا را داشته باشند و از آب و هوای آن جا لذت ببرند؛ همچنین اطراف دریاچه دارای منظره زیبایی است که به ویژه موقع غروب خورشید می توانید آنجا قدم بزنید و از منظره لذت ببرید و عکسی برای یادگاری بگیرید.

حال هوای انسان به کلی با چند دقیقه قدم زدن در محوطه‌ی ایل گلی تغییر می کند و با شنیدن صدای کشیده شدن سم اسب برروی سنگ فرش یاد گذشته های دور در ذهنها تداعی می شود و حال و هوای خوبی را تجربه می‌کنید. توصیه می شود که به هیچ وجه در سفر خود به تبریز بازدید از دریاچه‌ی ایل گلی و محوطه‌ی سرسبز اطراف آن را از دست ندهید.

دریاچه‌ی ایل گلی دارای 5 و نیم هکتار وسعت است و 720000 متر مکعب آب را درون خود جای داده است. آب این دریاچه از رودخانه لیقوان سرچشمه می‌گیرد که از نزدیکی روستایی به نام چاوان می‌گذرد و به‌صورت جویبار کوچکی از طرف جنوب شرقی دریاچه ایل گلی وارد آن می شود و آب مورد نیاز آن را تامین می‌کند.


عمارت کلاه فرنگی هشت ضلعی که هم اکنون به عنوان تالار پذیرایی مورد استفاده واقع می شود در منوی آن غذاهای محلی استان جایگاه خاصی دارد. کوفته تبریزی و آش کشک تبریز در بین انواع چلوها و خورشت‌ها خودنمایی می‌کند.

ولی هیچ غذایی به اندازه چلو هویج با ماهیچه خوشمزه نیست. در تمدن اصیل تبریز که فرهنگ و هنر جایگاه خاصی دارد، توجه به طب سنتی و مزاج شناسی هم از اهمیت بالایی برخوردار است. از دیرباز طبع گرم و سرد غذاها مورد تحقیق و پژوهش محققین بوده است ولی توصیه‌هایی که افراد محلی در روستاهای اطراف یا در بزرگان خانواده رواج داشته موجب تولید و کشف یک خوراکی بی‌نظیر خیلی خوشمزه به نام باقلوا ترکی شده است.

باقلوا یک اثر مشترک میان همه اقوام ترک است که به علت استفاده از مغزهای گردو، پسته و بادام و البته شیره فراوان به عنوان یک دسر با طبع گرم سرو می‌شود. در همه رستوران‌های تبریز و سوغاتی‌ها و آجیل فروشی‌ها و قنادی‌های تبریز باقلوا جزء جدایی‌ناپذیر است. علاوه بر باقلوا شیرینی قرابیه هم در همه میهمانی‌ها و مراسمات هم حضور دارد.

شیرینی مخصوص تبریز که با پوره بادام تشکیل شده و با پسته تزیین می‌شود، قطعا در کاخ شاه گلی هم این دو در کنار پشمک و آجیل و شیرینی‌های مخصوص تبریز حضور دارند.

علاوه بر تالار پذیرایی وسط استخر، رستوران‌ها و فست‌فودها و کافی شاپ‌های متنوع در دل مجموعه شاه گلی وجود دارد که هر یک بسته به علایق مردم مورد استفاده واقع می‌شود. در فست فودهای درون مجموعه انواع ساندویچ‌های گرم و سرد و سالادهای گوناگون به همراه یار جدانشدنی از زندگی‌مان یعنی آش کشک سرو می‌شود.

آش جز لاینفک غذاهای تبریز می باشد و لطفا از دیدن فروش آن در هر رستوران و فست‌فود و غرفه‌های نمایشگاه و حتی دکه ها تعجب نکنید.

آب و هوای سرد و خشک تبریز در بیشتر فصل‌ها موجب به وجود آمدن این آش شده است که با دستورهای متنوعی طبخ می‌شود و دارای انواع مختلفی است. ولی بهترین و مقوی‌ترین آن آش کشک است. کوفته تبریزی و دلمه برگ مو در کنار غذاهای بی‌شمار دیگر اهمیت بسیاری در سفره‌های غذایی مردم تبریز دارد. ولی بعد از همه غذاها میل کردن باقلوا اکیدا توصیه می‌شود.

تنوع غذایی تبریز در همه کشور زبانزد خاص و عام بوده و شما در شاه گلی می‌توانید از همه این غذاها لذت ببرید.

چرا بازدید از ائل گلی پیشنهاد می شود؟

تفرجگاه ائل گلی برای هر سن و سالی مناسب می باشد؛ از کودکان گرفته تا افراد مسن.

در این پارک زیبا امکانات رفاهی و تفریحی مناسبی برای گردشگران فراهم شده است.

آب و هوای ائل گلی در ماه های گرم تابستان فوق العاده خنک می باشد.

ائل گلی یکی از محبوب ترین جاذبه های اهالی شهر و گردشگران به شمار می رود.

امکان قایق سواری، لونا پارک، رستوران، فضای سبز، مسیر پیاده روی، پیست اسکیت از جمله قسمتهایی می باشند که برای تفریح در این پارک فراهم شده اند.

این مکان به دلیل وجود عمارت تاریخی ائل گلی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

فصل مناسب برای بازدید از پارک ائل گلی چه زمانی است؟

ائل گلی در همه فصلهای سال زیبایی خیره کننده ای دارد، چه موقعی که پر از آواز پرندگان و طراوت درختانش باشد، چه وقتی که در سکوت زمستان فرو رفته باشد. به هر حال بهترین موقع برای بازدید از قسمتهای مختلف آن، فصل بهار و تابستان است.


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


روی خواسته هات هیپنوتیزم شو! (80% تخفیف+هدیه ویژه) روی خواسته هات هیپنوتیزم شو! (80% تخفیف+هدیه ویژه) مشاهده