دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» جاذبه های گردشگری - معرفی غار کتله خور زنجان

جاذبه های گردشگری - معرفی غار کتله خور زنجان

جاذبه های گردشگری - معرفی غار کتله خور زنجان

استان دیدنی زنجان، علاوه‌ بر آثار و بناهای تاریخی بسیار، جاذبه های طبیعی بی‌همتایی هم دارد که هر ساله گردشگران بسیاری برای بازدید از آن‌ها، راهی استان زنجان می‌شوند. یکی از جذابیت‌های طبیعی استان زنجان که در دسته دیدنی ترین غارهای ایران جای می‌گیرد، غار کتله خور می باشد. غار کتله خور در فاصله ۱۵۵ کیلومتری جنوب شهر زنجان واقع شده است که برای دیدن آن باید خودتان را به نزدیکی شهر کوچک گرماب رسانده و سرانجام این غار تماشایی را در زیر کوه کتله خور پیدا کنید.

غار کتله خور و قدمت تاریخی آن

این غار نامگذاری زیبایی دارد که خیلی از اشخاص معنای آن را نمی‌دانند. در خیلی از شهرهای غربی ایران، به کوهی که دارای ارتفاع کمی است، کتله گفته می‌شود و به این علت که خورشید از پشت این کوه طلوع می‌کند، آن را کتله خور می‌گویند.

قدمت غار کتله خور به ۱۲۰ میلیون سال قبل می‌رسد و در طی این دوران، تغییرات طبیعی و مصنوعی بسیاری را تجربه نموده است و زلزله‌های گوناگون، موجب پدید آمدن شکستگی‌هایی در آن شده است. این غار در سال ۱۳۳۱ توسط گروهی از غارنوردان کشف گردید. در زمان قدیم تا طول ۷۰۰ متری داخل غار، ۷۰ سانتی‌متر قطر داشت و به اندازه ای باریک بود که غار نوردان این مسیر را سینه‌خیز طی می‌کردند. یکی از چیزهای جالبی که در این غار کشف گردیده است، تعداد ۸۰ اسکلت در ۱۰۰ متر اول این غار می باشد که آن‌ها را متعلق به انسان‌های اولیه دانسته‌اند.

داخل غار کتله خور چگونه است؟

ورودی غار کتله خور با دهلیزی ۴ هزار متری شروع می‌شود که سقف کوتاهی داشته و به دهلیزهای فرعی راه می یابد. بعد از آنکه دهلیز را پشت سر گذاشتید، یک دالان ۹۵۰ متری مقابل چشمان شما نمایان می‌شود که بعد از عبور از سربالایی آن به تالار بزرگی می‌رسید که تعداد خیلی زیادی از چکنده‌ها و چیکیده‌ها را می‌شود در آن جا دید. تجمع آهکی در بعضی قسمت‌های غار موجب به وجود آمدن اشکالی شده‌ است که به اشیای گوناگون شبیه است. این اشکال به نام چیزهایی که به آن شبیه می باشند نامگذاری شده‌اند و بخشهای گوناگونی مانند میدان شیر خوابیده، میدان بیستون، میدان چهل‌ ستون، میدان پنج ‌شیر، پای فیل، تالار عروس، تونل قندیلی، اتاق عقد، عروس و داماد ، میدان شمع را پدید آورده‌اند.

تماشای نقش و نگارها و اشکال مختلف درون غار خیلی جذاب است. یکی از محبوب‌ترین اشیای نامگذاری شده که گردشگران را به سوی خود می‌کشاند، قسمت عروس و داماد است که استالاگمیت‌های آن شباهت زیادی به عروس و داماد دارند.

غار کتله ‌خور از چه نوع غارهایی است؟

این غار در مراحل نخستین تشکیل غاری آبی بوده ‌است که در اثر انحلال آب، توده‌های بزرگی از سنگ‌ها از توده اصلی جدا شده‌اند. تشکیل طبقات مختلف این غار موجب شده ‌است آب به طبقات زیرین نفوذ کرده و تبدیل به غاری خشک شود. این غار آهکی در بعضی نقاطش گل رس و خاک‌های حاوی اکسیدآهن هم دارد. غار کتله ‌خور جزء غارهای خشک به حساب می‌آید؛ به همین علت بازدید از آن نسبت‌ به غار علیصدر ساده تر است.

غار علیصدر یک غار آبی می باشد. تنها به یاد داشته باشید جهت بازدید از این غار کفش مناسب به پا داشته باشید. علاوه‌ بر‌ این به‌ دلیل خلوص آهک‌های غار کتله خور، شاهد قندیل‌های خیلی قشنگ و شفافی نسبت‌ به غار علیصدر هستید. این شفافیت، موجب عبور نور از قندیل‌ها شده و منظره‌ای تماشایی را مقابل چشم تماشاگران به نمایش می‌گذارد. نکته جالب این است که بررسی‌ها و شواهد نشان داده اند این غار به غار ‌علیصدر همدان متصل می باشد که در حدود ۱۰۰متری آن واقع شده است.

چرا بازدید از غار کتله خور پیشنهاد می شود؟

غار کتله خور دیدنی ترین غار جهان و دومین غار وسیع دنیا می باشد.

یکی از تماشایی ترین جاذبه های استان زنجان به حساب می آید.

از قسمتهای گوناگونی تشکیل شده است که هر یک از ساختار و شکل ظاهری متفاوتی برخوردار هستند.

چگونه به غار کتله خور برویم؟

چنانچه قصد دارید از شهر تهران به غار کتله خور بروید، بهترین و کوتاه ترین مسیری که پیش روی شما قرار دارد، اتوبان قزوین – زنجان می باشد. بعد از ورود به این اتوبان و پیمودن مسافتی کم باید وارد شهرستان ابهر شده و از آنجا مسیر خود را به سوی شهرستان خدابنده و سپس به شهرستان گرماب ادامه دهید. بعد از رسیدن به شهرستان گرماب و طی مسافت اندکی در جاده کتله خور، به این غار دسترسی پیدا خواهید کرد.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


تبدیل عکس های معمولی به عکس های آتلیه ای تبدیل عکس های معمولی به عکس های آتلیه ای مشاهده