بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» معرفی خانه‌ تاریخی داروغه مشهد

معرفی خانه‌ تاریخی داروغه مشهد

معرفی خانه‌ تاریخی داروغه مشهد

زمانی که به مشهد مقدس مسافرت می‌کنید، می‌توانید علاوه بر زیارت حرم امام رضا(ع) به سراغ خانه‌های قدیمی که در نزدیک حرم و بین ساختمان‌های مرتفع پنهان گردیده، بروید و از معماری گذشته اطلاع پیدا کنید. خانه‌های قدیمی نشان‌دهنده‌ تاریخ، فرهنگ و هویت هر شهر می باشند؛ لذا بایستی به آن‌ها توجه بسیاری گردد. در ادامه مطلب قصد داریم خانه داروغه از مکانهای دیدنی و جاذبه های گردشگری مشهد را که به خانه‌ اردکانی هم معروف است، به شما معرفی نماییم.

آشنایی با خانه ‌داروغه

در خیابان نواب صفوی شهر مشهد و کوچه داروغه خانه تاریخی و زیبایی را مشاهده می کنید که متعلق به دوران قاجار است. این خانه را واپسین داروغه‌ مشهد و اولین رئیس نظمیه پس از مشروطه که محمد ‌یوسف‌ خان هراتی نام داشت، اواخر دوره مشروطه بنا کرد. خانه داروغه به شیوه معماری روسی و ایرانی وتوسط کارگران و معماران روس بنا شد. این خانه جنبه‌ مسکونی داشت و در آن مهمانی‌های رسمی برگزار می‌گردید.

مرمت و قبل از آن

این خانه در سال 1381 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. خانه تاریخی داروغه در آغاز کاربری مسکونی داشت. در سال‌های اخیر هم محل برگزاری مراسم‌های مذهبی بوده است. این کاربری تا سال 1391 ادامه پیدا کرد؛ ولی در سال 1391، این بنا، توسط شهرداری منطقه و شرکت عمران و مسکن‌سازان ثامن خریداری گردید و مورد مرمت واقع شد. سپس در سال 1394 بهره‌برداری شد. خوشبختانه در اول سپتامبر 2016 به‌ علت مرمت عالی این بنا و حفظ آثار تاریخی، ایران در فهرست سیزده برنده جوایز میراث فرهنگی یونسکو در منطقه‌ آسیا و اقیانوسیه قرار گرفت.

ریزه‌کاری‌های ساختمان آجری قدیمی

هر چند طرح کلی این بنا مطابق با معیارهای معماری سنتی ایرانی و به خصوص معماری قاجاریان است، ولی معماران روس یادگارهایی از سلیقه‌ی خود را هم در آن به جا گذاشته اند. این یادگارها بیشتر شامل تزینات داخلی، سردر ورودی‌ها و ستون‌ها می‌گردد. طاق‌های گچی، تزئینات چوبی و چیدمان خاص کاشی‌کاری‌های هفت رنگ، برگرفته از معماری روس بوده و با وجود اینکه قسمتهایی از آن در معرض تخریب بوده است، ولی همچنان از زیباترین جزئیات معماری خانه‌های ایرانی می باشد.

چرا بازدید از خانه تاریخی داروغه پیشنهاد می شود؟

این خانه به وسیله معماران روسی ساخته شده است و معماری متفاوتی دارد.

تلفیق معماری سنتی ایرانی و روسی نتیجه منحصر به فردی را خلق نموده است.

تندیس های گچی و آجرکاری های این بنا از هنرهای برجسته آن می باشند.

خانه داروغه یکی از آثار ملی ایران به حساب می آید.

چگونه به خانه تاریخی داروغه برویم؟

خانه داروغه در نزدیکی حرم مطهر رضوی و در خیابان نواب صفوی قرار گرفته است، خیابانی که از ورودی های شهر مشهد به حساب می آید و دسترسی خوبی به اتوبوس های شهری دارد. معمولا افرادی که تمایل داشته باشند از پارکینگ حرم استفاده نمایند از طرف این خیابان به حرم می روند. اینجا به خطوط تاکسی رانی شهر هم دسترسی دارید، اگر با خودروی شخصی خود به این بازدید می روید، پس از نواب صفوی وارد خیابان شارستان رضوی گردید و از آنجا خودرویتان را در پارکینگ شارستان پارک نمایید و به کوچه داروغه بروید.


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


هدیه خرید جدیدترین تبلت سامسونگ (بک کاور و محافظ رایگان) هدیه خرید جدیدترین تبلت سامسونگ (بک کاور و محافظ رایگان) مشاهده