دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!


» جاذبه های گردشگری - خانه ملاباشی (معتمدی) در اصفهان

جاذبه های گردشگری - خانه ملاباشی (معتمدی) در اصفهان

جاذبه های گردشگری - خانه ملاباشی (معتمدی) در اصفهان

برای گشتن در اصفهان فقط کافی است که یک جفت کفش ورزشی بپوشید و همه کوچه‌های اصفهان را بگردید. بعضی اوقات حتی خانه‌های معمولی بافت شهری هم، زیبا و تماشایی هستند. از هر کوچه که سر بزنید، یک جاذبه تماشایی خاص منتظر شما است. گاهی این شیوه گشت و گذار در اصفهان، بهتر از تماشای جاذبه‌های مهم و تاریخی است . اگر این شیوه را برای گشتن در اصفهان انتخاب کرده باشید، در بین همین کوچه و پس کوچه‌ها، با خانه‌ای جذاب به نام خانه معتمدی اصفهان مواجه خواهید شد. خانه‌ای که خیلی افراد آن را به نام خانه ملا باشی می‌شناسند. خانه‌ای غریب در محله پاقلعه که هنوز هم حس و حال قدیم خود را حفظ نموده است.

بخش های مختلف خانه ملا باشی اصفهان

این خانه‌ را می‌توان به چهار قسمت کلی تقسیم نمود:

حیاط بیرونی: به علت ویرانی کامل بیشترین بازسازی ها در حیاط بیرونی انجام شده است. به همین خاطر این بازسازی ها بیش از هر قسمت دیگر به چشم می‌آید. در این حیاط پله های منتهی به طبقه بالایی و ایوان هم واقع شده است.

تابستان نشین: این فضا که به شکل کامل مرمت شده و دیوارهای آن به کل نقاشی است یادگار زندیه می باشد.

حیاط اندرونی: دو بخش قاجار و صفوی در این حیاط وجود دارد که می توانید به وضوح فرق معماری صفوی و قاجاریه را مشاهده کنید.

شاه نشین: این اتاق به علت دیوارهای آینه کاری، نقاشی روی کچ، کچ کاری و نوری که از ارسی‌های ۹ دری به اتاق می‌بارد دیدنی ترین قسمت این خانه محسوب می گردد.

معماری خانه معتمدی اصفهان ، نمادی کامل از معماری ایرانی

موقعی که این خانه برای ملاباشی، ریش سفید اصفهان خریده شد، مانند امروز بزرگ و زیبا نبود. در آن دوران فقط دو اتاق پنج دری و یک اتاق زمستان نشین در این خانه وجود داشت. بیشتر اهمیت این خانه، به علت موقعیت سیاسی آن بود. خوب است بدانید که این خانه نه تنها به خانه مشروطه نزدیک بود، بلکه فاصله اندکی نیز با خانه ملک التجار، یکی از ثروتمندان اصفهان داشت.

این خود ملاباشی بود که در مدت عمر خود، این خانه را به نوعی بازسازی کرد. ملاباشی بود که به این خانه یک اتاق ۹ دری اضافه نمود. این اتاق ۹ دری همان اتاقی است که امروزه از آن به عنوان دیدنی ترین قسمت ساختمان یاد می‌کنند. کلیت معماری این ساختمان به عصر قاجار تعلق دارد. ولی اگر اندکی دقت داشته باشید، مشاهده خواهید کرد که در آن عناصری از معماری زندیه هم به چشم می‌خورد.

به طور کلی خانه معتمدی اصفهان از دو طبقه تشکیل شده است. همچنین دارای حیاطی زیبا، سه ورودی و دو اتاق کار است. اتاقی که در غرب حیاط واقع شده، مخصوص کار ملاباشی بوده و مراجعین را در آنجا ملاقات می‌کرده است. یکی از قسمتهای بارز معماری خانه معتمدی اصفهان، ارسی است که دارای ۹ درب است. در بالای این ارسی، کنگره‌ای چوبی دیده می‌شود که با شیشه‌های رنگی تزئین شده است. تابش نور در این شیشه‌ها می‌تواند فضایی کاملا خیال‌انگیز ایجاد نماید.

چرا خانه ملاباشی به خانه معتمدی معروف است؟

شاید برای شما جالب باشد که به چه علت این خانه با وجود سکونت ملاباشی در آن به خانه معتمدی در بین مردم مشهور است. چون این خانه بعد از گذشت سالیان سال و صدماتی که به خود دید عاقبت در سال ۱۳۸۰ شمس توسط شخصی به نام معتمدی خریده شد و مورد بازسازی قرار گرفت. علاوه بر این خانه را با وسایل عتیقه و قدیمی که متعلق به خود او بود زیباتر کرد و جانی دوباره به خانه بخشید و با کوششهای او در نهایت نام این خانه در سال ۱۳۸۱ وارد فهرست آثار ملی ایران شد. پس شایسته است که این خانه را به نام فردی بشناسند که از خطر تخریب حفظ نموده است.

چرا بازدید از خانه ملاباشی اصفهان پیشنهاد می شود؟

خانه‌ای است که از روزگار صفویه، زندیه و قاجاریه باقی مانده است و اهمیت معماری بسیاری دارد.

یکی از زیباترین و مهیج ترین خانه‌‌های تاریخی اصفهان می باشد.

گنجینه‌ای از هنر و شکوه زندگی ایرانی را در دل خود جای داده است.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! مشاهده