بازدید سایت خود را میلیونی کنید


» معرفی شهر شاندیز مشهد

معرفی شهر شاندیز مشهد

معرفی شهر شاندیز مشهد

خراسان رضوی یکی از استان‌های مهم کشورمان می باشد که سالانه مسافران بسیاری به شهر‌های گوناگون آن می‌روند و از مکان‌های دیدنی‌ و جاذبه های گردشگری آن بازدید می‌کنند. هر شخصی که به مشهد مسافرت می‌کند، علاوه‌ بر زیارت امام رضا(ع)، خیلی اشتیاق دارد تا ادامه‌ سفر خود را در مکانی بگذراند که به‌دور از ترافیک و شلوغی شهر باشد؛ جایی که هم جذاب باشد و هم بتوان در آن خرید کرد، آب‌وهوای آن خوب باشد و بتوان برای صرف غذا به رستوران مناسب و باکیفیتی رفت. نام زیبای شاندیز به گوش بسیاری از ایرانیان رسیده است و محال است شهروند مشهدی از این شهر توریستی بازدید نکرده باشد.

معرفی شهر تفریحی شاندیز

شاندیز یکی از شهرهای بزرگ حوالی مشهد می باشد که در 15 کیلومتری شمال‌غرب آن واقع شده است و در تمام فصلها، از گردشگران ایرانی و خارجی زیادی پذیرایی می‌کند. این شهر دیدنی از طرف جنوب با شهر کهن نیشابور، از شمال با «میان ولایت»، از شرق با «طرقبه»، و از طرف غرب با «گلمکان» و «چناران» ارتباط دارد. جمعیت آن هرساله افزایش پیدا می کند و مردم از نقاط گوناگون کشور به این شهر و روستاهای آن آمده و در آنجا ساکن می‌شوند.

شاندیز در منطقه ییلاقی و سرد‌سیر ارتفاعات کوه بینالود واقع شده است و دارای آب‌وهوایی سالم و تمیز است. به همین دلیل مردم این شهر را هم برای سکونت انتخاب می‌کنند و هم برای تفریح و سفر. ارتفاع آن از سطح دریا 1400 متر و مساحتش تقریبا 3800 کیلومتر مربع است. این شهر در گذشته به‌نام‌های شاه دیز، شاهاندژ، شاه دژ و شاندز شناخته شده بود و چندین سال است که با ‌نام شاندیز خوانده می‌شود.

این شهر در منطقه‌‌ زیبای کوهستانی واقع شده که وجود درختانی با قامت بلند و رودخانه‌هایی پرآب، موجب سرسبزی آن شده‌اند. روی دامن درختان، گل‌های رنگارنگی چیده شده‌ و درختچه‌هایی در پیرامون درختان گرد هم آمده‌اند. صدای گذر آب روان و بلبل‌هایی که روی درختان مشغول نواختن موسیقی‌ هستند، به اندازه ای آرام‌بخش است که دوست دارید ساعت‌ها کنار رودخانه نشسته و پاهایتان را داخل آب بگذارید و به آن‌ها گوش کنید. در فصل تابستان، آب رودخانه‌های شاندیز به‌ اندازه ای زلال و شفاف می‌شوند که قلوه‌سنگ‌های کوچک و بزرگ به‌ سادگی دیده می‌شوند و انعکاس نور خورشید از میان برگ درختان به درون آب‌های روان، شما را شگفت زده می‌کند.

تاریخچه و وجه تسمیه شاندیز

در طول تاریخ حتی در دوران پیش از اسلام منطقه شاندیز، منطقه ای مسکونی بوده است که در مسیر شهر مشهد واقع شده است. این منطقه به علت آب و هوای مطلوب خود همواره مورد توجه مسافران، گردشگران و مهاجران بوده است. قلعه تاریخی شاهان دژ در دوران قاجار توسط حسام السلطنه حاکم وقت خراسان به توپ بسته شد که دلیل آن، نافرمانی مردم شاندیز از حاکم آن دوران بوده است.

در مورد نامگذاری شهر شاندیز روایات بسیاری وجود دارد، مردم شاندیز برای اینکه از جان خود در برابر حمله های راهزنان و نبردهای محلی محافظت کنند در قلعه شاه دژ ساکن ‌شدند، ولی به علت ظرفیت محدود این قلعه کم کم در حومه این قلعه هم مردم ساکن شدند و شهر شاندیز به وجود آمد که در حقیقت شاندیز را می توان شهری منسوب به قلعه شاه دژ محسوب کرد.

مناسب‌ترین زمان برای گردش

شاندیز و خواهر دوقلوی آن، یعنی طرقبه، هر دو از مناطق کوهستانی‌ هستند و در هر فصلی، جذابیت‌های خاص خود را دارند. با این که هوای فصل پاییز سرد است، اما جان می‌دهد برای دورهمی در دل طبیعتی که به‌ دلیل زیبایی، شبیه آتلیه هنری شده است! باران‌های بی‌وقفه و برگ‌هایی که به تدریج به رنگ‌های زرد و قرمز و نارنجی درمی‌آیند، این منطقه را به بهشتی پاییزی مبدل می‌سازند. این طبیعت ‌غیر قابل توصیف، ارزش دیدن در این فصل سرد را دارد؛ حتی اگر تمام مدت درون ماشین باشید و از پشت شیشه بیرون را مشاهده کنید. در فصل‎‌های بهار و تابستان، شاندیز با بهشت تفاوتی ندارد. هوای پاک، رودخانه‌های پرآب و درختان سرسبز و پراز میوه، تنها قسمتی از زیبایی‌های غیر قابل توصیف هستند.

سوغات شاندیز

یکی از مهم ترین سوغاتی های شهر شاندیز صنایع دستی و پوستین دوزی می باشد. به علاوه نمدبافی، گلیم و فیروزه تراشی که همه هنر دست اهالی این شهر می باشند. در مورد سوغاتی های خوراکی می شود به گیلاس شاندیز اشاره نمود که همیشه مورد استقبال گردشگران واقع می شود.

نحوه رسیدن به شاندیز

برای رفتن به شاندیز می توانید تاکسی دربست بگیرید یا از طریق اتوبوس و مترو خط ۱ و تاکسی های خطی به بلوار ملک آباد رفته و پس از طی کردن ۱۸ کیلومتر مسیر مستقیم به دوراهی طرقبه و شاندیز برسید. سپس از طرف راست به سمت ییلاقات خوش آب و هوای شاندیز خواهید رسید.


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


هدیه خرید جدیدترین تبلت سامسونگ (بک کاور و محافظ رایگان) هدیه خرید جدیدترین تبلت سامسونگ (بک کاور و محافظ رایگان) مشاهده