خرید از سراسر دنیا


» معرفی باغ گیاه‌شناسی مشهد

معرفی باغ گیاه‌شناسی مشهد

معرفی باغ گیاه‌شناسی مشهد

شهر مقدس مشهد را می‌شود گردشگری‌ ترین شهر کشورمان محسوب کرد.. سالانه میلیونها گردشگر داخلی و چند میلیون بازدیدکننده خارجی که اکثرا از کشور‌های عربی می باشند، به مشهد مسافرت می‌کنند. ولی غیر از مراکز زیارتی، مکانهای تفریحی و گردشگری متعددی در آن وجود دارد که می‌توانید ساعات‌ خوبی را در آن‌ها سپری کنید. چنانچه دوست دارید یکی از بهترین جاذبه‌ های گردشگری و مکانهای دیدنی مشهد را مشاهده کنید، پیشنهاد می‌شود از باغ گیاه شناسی مشهد بازدید نمایید.

لمس زیبایی در باغ گیاه شناسی مشهد

یکی از بهترین مکانهای گردشگری مشهد، باغ گیاه شناسی می باشد. این مکان دومین مجموعه شاخص ایران در زمینه گل و گیاه محسوب می شود. باغ گیاه شناسی مشهد با هدف آموزش برای رشته‌های کشاورزی، گیاه درمانی و… از سال 96 آغاز به فعالیت نموده است.

چگونه به باغ گیاه شناسی برویم؟

یکی از ویژگی‌های مثبت این باغ، دوری از مرکز شهر و دسترسی راحت برای مسافران است. چنانچه با هواپیما به مشهد مسافرت می‌کنید، بعد از گذشت پنج دقیقه به ورودی این باغ خواهد رسید. باغ گیاه شناسی مشهد در بلوار جمهوری اسلامی واقع شده که فاصله اش تا فرودگاه فقط یک بلوار است. اگر از غرب مشهد به طرف این جاذبه می‌روید، بعد از پشت سر گذاشتن ورودی مشهد و با پیمودن مسافتی حدود ۱۵ دقیقه باغ گیاه شناسی را مشاهده خواهید کرد. ولی اگر از شمال و شرق مشهد مسافر این مکان هستید، بایستی مسافت ۱۸ کیلومتری را برای رسیدن به آن طی کنید.

بخش های مختلف باغ گیاه شناسی مشهد

در ساخت باغ گیاه‌شناسی مشهد همچون بقیه باغ‌های کشور تلاش شده تا المان‌های معماری باغ‌های ایرانی رعایت گردد. این باغ دارای قسمتهای متنوعی است که حسب کاربری به ‌آن‌ها می‌پردازیم؛ این باغ کلکسیون‌های متنوع گیاهی دارد شامل؛ باغ صخره ای و آبشار، گیاهان دارویی و معطر، سیستماتیک و آربراتوم، رزگاردن، جشنواره داوودی، بخش آموزشی و نمایشی، قسمت ایران و توران، قسمت آسیای میانه، بخش گیاهان سوزنی برگان، باغ میوه‌های بومی ایران, گلخانه و نهالستان، کلکسیون گیاهان زراعی هر یک از این کلکسیون‌ها در نوع خود بی‌همتا هستند و بیننده را مبهوت می‌کنند.

گیاهان دارویی

یکی از مهم‌ترین قسمتهای این باغ، که در واقع ارزش آموزشی و درمانی دارد قسمت گیاهان دارویی و معطر می باشد که یک و نیم هکتار را به خود اختصاص داده است و بیشتر از۱۸۰ گونه گیاه دارویی معطر و ۴۰۰ نمونه ژنتیکی در آن نگهداری و مورد بررسی و تحقیق واقع می‌شوند. در این قسمت به جز تحقیق در خصوص قسمت ژنتیک، روی نوع کشت و نحوه به تولید انبوه رساندن این گیاهان برای بهره‌برداری عمومی و تحقیق می‌شود.

باغ گل و سایر بخش‌ها

یک قسمت دیدنی و جذاب این باغ بخش باغ رز می باشد ، شاید بتوانید تصور نمایید که هزاران رز با چیدمانی حساب شده و جذاب، مملوء از رنگ‌های مختلف چه اثر فرح‌بخشی به چشمان می‌دهد و چطور هر بیننده‌ای که از این محل عبور می کند را تحت تاثیر قرار می‌دهد. جالب است که تقریبا ۱۲۰ نوع از ۳۰ گونه مختلف از گل‌های رز که این منظره خاص و تماشایی را رقم زده‌اند در این مکان نگهداری می‌گردند.

قسمت دیگر؛ مجموعه باغ صخره ای مشتمل از گل و گیاه پیازی و فصلی می باشد، یعنی در زمان‌های خاصی از سال وجود دارند. بخشی از باغ که به درختان میوه اختصاص دارد تقریبا ۱۴۰ نوع درخت میوه در آن نگهداری می‌گردد و تقریبا ۳۰گونه درخت غیر مثمر نارون در قسمت درختان این باغ وجود دارد، لازم به یادآوری است سعی شده طراحی این بخش طوری باشد تا این باغ میوه کوچه باغ‌های قدیمی ایرانی را به خاطر بیاورند. بخش نهالستان و گل‌خانه محل نگهداری و محل اولیه کاشت و ذخیره‌گاه عناصر گیاهی محسوب می‌شود.

در قسمتی دیگر حدودا ۴۰گونه تزیینی و تحقیقاتی نگهداری می‌شود که قسمت محبوب گل‌های داوودی می باشد که یک جشنواره دائمی در آن طبق روال برگزار می‌گردد و مشهور است به جشنواره گل‌های داوودی. صرف نظر از قشنگی این گل، خاصیت دارویی، درمانی و تنوع گونه‌ای این گیاه به برپایی این جشنواره رونق بخشیده است.

در این قسمت از باغ تقریبا یک هکتار از فضا به نگه‌داری ۷۰۰نمونه از گیاه گل داوودی اختصاص داده شده است و البته طراحی آن طبق شرایط مورد نیاز برای نگهداری و رشد و جمع‌آوری این گیاه انجام شده است. تعدد این گونه در ایران نشان از پتانسیل ژنتیکی این گیاه دارد.

منشاء گیاه داوودی

ریشه این گیاه به شرق آسیا به ویژه چین بازمی‌گردد و دارای تنوع و رنگ شکل متعددی است، اهمیت این گیاه به جهت نوع کاشت و تنوع گونه‌ای بالغ بر ۲۰۰ نوع می باشد. اوج گل‌دهی این گیاه در پاییز و زمستان است. این گیاه خواص دارویی مختلفی هم داراست، مثلا به درمان سرماخوردگی، تقویت بینایی و تمرکز کمک خواهد کرد. سرگل‌هایش در چین به عنوان چای و حشره‌کش مورد استفاده واقع می‌شود.

دهکده‌های فرهنگی

دهکده‌های فرهنگی یکی از تازه ترین قسمتهای باغ گیاه شناسی است. این دهکده‌ها برای معرفی قومیت‌های گوناگون تعریف شده‌اند و غالبا از اقوام منطقه خراسان می باشند. رقص‌های محلی، ساز و آوازهای بومی و نمایش زندگی روستایی از جمله اهداف و برنامه‌های این قسمت می باشد. بازدید از باغ گیاه شناسی مشهد بین سایر جاذبه‌های معروف خالی از لطف نیست. این باغ دیدنی می‌تواند مکان مناسبی برای عکاسی باشد. موقع بازدید از مجموعه مواظب گل‌ها و گیاهان باشید.


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


هدیه خرید جدیدترین تبلت سامسونگ (بک کاور و محافظ رایگان) هدیه خرید جدیدترین تبلت سامسونگ (بک کاور و محافظ رایگان) مشاهده