بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» معرفی باغ عفیف آباد شیراز

معرفی باغ عفیف آباد شیراز

معرفی باغ عفیف آباد شیراز

شهر شیراز در استان فارس از گذشته تا به حال به هنر و شهر گل و باغ معروف بوده است. شهری دیدنی با آب و هوایی خوب كه مهد فرهنگ و هنر و ادبیات در ایران است. شرح زیبایی های چنین شهری و شناخت بناها و مكان های دیدنی و جاذبه های گردشگری و تاریخی و تفریحی این شهر و استان مهم احتیاج به مقالات گردشگری زیادی در این حوزه دارد. هر یک از بناهای تاریخی این شهر گویای قدمت و فرهنگ بالای مردمان این خطه است. در ادامه به یكی از دیدنی ترین و كم نظیر ترین مكان های تاریخی و تفریحی این شهر اشاره می کنیم. "باغ عفیف آباد شیراز" یا "باغ گلشن" از بهترین مكان ها و باغ های شیراز است. در ادامه مطلب با این باغ دیدنی بیشتر آشنا می شویم.

تاریخچه باغ عفیف آباد

عفیف آباد قدیمی‌ترین باغ شیراز می باشد. در دوران صفوی از این باغ استفاده می شده است. بعد از آن در عصر قاجار میرزا علی خان قوام الملک این باغ را خریداری نمود. قوام الملک تغییرات زیادی در این باغ ایجاد کرد. از مهم‌ترین آن‌ها می‌شود به ساخت عمارت اشاره نمود. همچنین قسمت عمده‌ای از گل آرایی و طراحی باغ هم در همان زمان انجام شد. سپس قوام دوم یک قنات خریداری نمود تا آبیاری باغ راحت انجام شود.

در پایان دوره قاجار بود که باغ را به عفیفه خانم، خواهرزاده قوام واگذار نمودند. عفیفه نقشی کلیدی در مصفا کردن باغ داشت. این زن به نوسازی باغ پرداخت. اقدامات وی به قدری گسترده بود که باغ گلشن را عفیف آباد نامیدند.

با روی کار آمدن حکومت پهلوی وارثین باغ آن‌را به فرح پهلوی و محمدرضا شاه هدیه نمودند. در سال ۱۳۴۰ بود که ارتش باغ را خریداری نمود. بعد از انقلاب باغ به ارتش جمهوری اسلامی واگذر گردید. هم‌زمان با روز ارتش در تاریخ ۲۹ فروردین ۱۳۷۰، باغ عفیف آباد به موزه نظامی شماره ۲ کشور مبدل شد و در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۵۱ اسمش در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

موقعیت مكانی باغ عفیف آباد "شیراز"

در شهر شیراز و اطراف آن به هر طرف كه برویم می توانیم مجموعه تفریحی و تاریخی جذابی را جستجو نماییم. خیلی از باغ ها و اماكن تاریخی شهر شیراز هم اكنون در درون شهر قرار گرفته اند و این به علت وسعت شهر بوده و می باشد. این مسئله از مزایایی برای گردشگران و توریستان و مسافران می باشد. به علت نزدیك بودن اماكن و داخل شهر واقع شدن آن ها می توان به سادگی مسیر های دسترسی هر كدام از این اماكن را پیدا نمود. باغ عفیف آباد آدرس بسیار راحتی دارد و به سادگی می شود در شهر "شیراز" به آن رسید. اگر به طرف اتوبان "ستار خان" شیراز كه به دیگر اتوبان های شهر "شیراز" هم متصل است برویم در نزدیگی پارك "ستار خان" خیابان عفیف آباد واقع شده كه در انتهای این خیابان باغ زیبای "عفیف آباد" قرار گرفته است.

عمارت باغ

این باغ دیدنی از دو جهت زیبا و تماشایی می باشد، یكی محیط بیرونی آن كه از درختان و گل های زیادی پوشیده است كه شاید نقطه عطف این بنای تماشایی همین باغ سرسبز اطراف آن بوده و می باشد و دیگری سبك معماری بنای زیبایی كه در بین این باغ خود نمایی می كند. با ورود به این باغ و مجموعه با حیاطی بزرگ مملوء از درختان قدیمی و گل و گیاه هایی كه این باغ را به باغ گلی شبیه كرده است مواجه می شویم. بعد از گذشتن از درب ورودی چوبی خیلی زیبا كه با نقش دو شیر آراسته شده است و گذشتن از بین این گل و درختان زیبا با حوضی عظیم و بزرگ روبرو می شویم. حوضی كه در بین درختان این باغ دیدنی محصور شده است و در دل خود پرندگان آبی خوش رنگی را جای داده است.

این عمارت با بیشتر از 30 اتاق از زیباترین هنر های عصر خود به یادگار مانده است. ستون های گچی در ایوان این عمارت عظمت دو چندانی را به آن می دهد. این عمارت در دو طبقه بنا شده است. همه در و دیوار ها و به خصوص سقف های این مجموعه با هنر مندی خاصی تزئین شده است. در گوشه ای از این سرای بزرگ و چشم نواز تصویری قشنگ بر دیوار كاشی كاری شده است كه مربوط به تاج گذاری یكی از پادشاهان ساسانی است. وجود آب نمایی در بین این عمارت در كنار پنجره های رنگی و مشبك كاری شده صحنه به یاد ماندنی را در ذهن ما به تصویر می كشد.

بزرگ ترین موزه نظامی در خاور میانه

با ورود به طبقه نخست این عمارت كه در حال حاضر به یكی از بزرگ ترین موزه های ایران تبدیل گردیده است مواجه می شویم. انواع وسایل جنگی و سلاح های به جای مانده از قدیم، انواع چاقو و ادوات نظامی كه اغلبشان متعلق به ناصرالدین شاه، فتح علی شاه، رضا شاه و محمد رضا شاه است. جمع آوری این گنجینه زیبا در این باغ موزه زیبایی و جذابیت این مکان را برای گردشگران و مسافران و علاقه مندان به تاریخ بیشتر از پیش می كند. به علاوه این وسایل و ادوات می شود به باقیمانده هایی از وسایل جنگی كه از نهضت جنگل و "میرزا كوچك خان جنگلی" و نیز "رئیس علی دلواری" در جنوب كشور باقی مانده است اشاره نمود.

موزه زندگی

با رفتن از چند پله به طبقه بالای این سرا، می توانید خودتان را در زندگی پادشاهی پهلوی ببینید. وسایل و اتاق های برجای مانده خاندان پهلوی نمادی از زندگی سلطنتی آن ها در دوره خود بوده است.

قهوه خانه و حمام سنتی و خزینه ای مجموعه

در گوشه ای دیگر از این مجموعه زیبا دنیایی از هنر و معماری سنتی ایرانی را می شود به نظاره نشست. در طرف غربی این بنا قهوه خانه سنتی توجه بینندگان را به خود جلب می كند. قهوه خانه ای به سبك و سیاق ایرانی و سنتی با 6 حجره تماشایی در دور تادور آن كه با نقوش هنرمندانه ای تزئین گردیده است. حوضی دیدنی در میانه قهوه خانه و تصویری زیبا از داستان های كهن و "شاهنامه ای" فضای این محیط را كاملا سنتی و قهوه خانه ای نموده است. نقاشی هایی در رابطه با "زال و سیمرغ"، نبرد "رستم و سهراب" و بقیه داستان های شاهنامه ای در این قهوه خانه به چشم می خورد.

حمام قدیمی

در كنار این قهوه خانه، حمامی خزینه ای قرار دارد. حمانی دو خزینه ای كه از معماری اصیل ایرانی بهره گرفته است. مناره روی بام حمام از دور جلب توجه می كند. نقش های اساطیری و تاریخی زیادی در دیوار های این حمام به چشم می خورد. نقوشی از داستان "خسرو پرویز" و داستان حضرت "یوسف پیامبر(ص)" در جمع زنان مصر و سایر داستان های كهن.

چرا بازدید از باغ عفیف آباد شیراز پیشنهاد می‌شود؟

برای بازدید از باغ عفیف آباد شیراز دلایل گوناگونی را می‌توان عنوان کرد. ولی جدا از زیبایی منحصر به فرد این باغ، شاید یکی از مهم‌ترین دلایل برای بازدید کردن از باغ عفیف آباد شیراز، امکان تماشای موزه سلاح خاورمیانه در این باغ باشد. موزه‌ای خیلی بزرگ و دیدنی که متعلق به ارتش بوده است و در آن مصنوعات خیلی ارزشمندی نگهداری می‌شود. خوب است بدانید که از باغ عفیف آباد شیراز، به عنوان بهترین مکان برای آشنایی با هنر گل کاری ایران و لذت بردن از این هنر ناب یاد شده است. با توجه به این که این باغ وسعتی بالغ بر ۱۲۷ هزار متر مربع دارد، گشت و گذار در آن می‌تواند ساعت‌ها شما را مشغول نماید و لحظات شگفت‌انگیزی برای شما به وجود آورد.

به تمام موارد گفته شده، معماری شگفت انگیز باغ عفیف آباد شیراز را هم اضافه کنید. ستون‌های گچی، سر ستون‌هایی با الگوی تخت جمشید، مجسمه شیرها، ساختمانی دو طبقه به همراه حدودا ۳۰ اتاق دلنشین و باصفا، گچ بری، مقرنس کاری و چندین قسمت شگفت انگیز دیگر در باغ عفیف آباد شیراز که حاصل آمیزه‌ای از عصاره هنر و خلاقیت می باشند، به دلیل قانع کننده‌ای جهت بازدید از باغ عفیف آباد شیراز تبدیل می‌شوند.


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب مشاهده