خرید از سراسر دنیا


» معرفی دره عشق در استان چهارمحال و بختیاری

معرفی دره عشق در استان چهارمحال و بختیاری

معرفی دره عشق در استان چهارمحال و بختیاری

استان دیدنی چهارمحال و بختیاری از استان های مهم در مناطق و مناظر طبیعی كشور، با آب و هوای سرد در زمستان و بهاری در فصول گرم سال، از بلند ترین نقاط ایران محسوب می شود كه به بام ایران هم مشهور و زبانزد شده است.

این استان آب و هوایی ویژه دارد كه طی سال تقریبا همواره خنك ترین و سردترین نقطه كشور است. از مركز استان چهارمحال و بختیاری یعنی «شهركرد» به هر چهار طرف جغرافیایی شهر كه حركت نماییم، مناطق و گردشگاه های فوق العاده و زیبایی را می توان دید.

چگونه به دره عشق بروید؟

زمانی که اسم طبیعت گردی و کمپینگ به میان می‌آید، تمام ذهن‌ها به سوی شمال می‌رود. غافل از آنکه مرکز ایران بهشت گمشده‌ای دارد که ما بایستی آن را کشف و تجربه‌ نماییم. اگر زیبایی‌ها و طبیعت استان چهارمحال و بختیاری بیشتر از شمال ایران نباشد، کمتر از آن نیز نیست. دره عشق هم یکی از جاذبه های گردشگری و مکانهای دیدنی این استان به‌ حساب می‌آید که به عشق در یک نگاه معنا داده است. طبق آخرین تقسیمات سیاسی، این دره در شهرستان کیار واقع شده است.

هر کجای ایران که هستید برای رسیدن به این دره، بایستی به جاده شهرکرد-ایذه بروید. این جاده از پرپیچ‌وخم‌ترین و پرخطرترین جاده‌‌های ایران می باشد. جاده شهرکرد-ایذه با انبوهی از درختان بلوط در دامنه زاگرس قرار دارد. پس از شهر ناغان به روستای دوپلان می‌رسید. پیشنهاد می‌شود مدتی در این روستا به گشت‌وگذار بپردازید و از پل سیمی آن بازدید نمایید. اگر خوش‌شانس باشید، شاهد عبور عشایر کوچ‌نشین آن منطقه نیز خواهید بود. همچنین می‌توانید در این منطقه بانجی جامپینگ را تجربه نمایید و رودخانه خروشان را تماشا کنید.

این روستا و مسیر پیش روی شما امکانات رفاهی خیلی زیادی ندارند؛ بنابراین تلاش کنید وسایل موردنیاز خود را در شهر ناغان تهیه نمایید. همچنین برای ادامه مسیر خوب است پول نقد همراه داشته باشید. پس از گردنه باجگیران، مسیر را به طرف روستاهای جوزستان و دورک ادامه دهید تا به منطقه دره عشق برسید. در این منطقه روستاهای پوراز، برنجکان، دورک، دره عشق، دره بید و دره یاس واقع شده اند. شما می‌توانید از تمام آن‌ها بازدید نمایید. همچنین در این مسیر شما شاهد خانه‌های روستایی با معماری ویژه و سیاه چادر‎‌های عشایر خواهید بود.

علت نام گذاری دره عشق چیست؟

عشق واژه زیبایی است و تمام ما با شنیدن نام عشق به یاد زیبایی‌ها می‌افتیم. به همین علت است که پیش از هر چیز موقعی که سخن از دره عشق به میان می‌آید، قبل از هر چیز تصور می‌کنیم که علت نام‌گذاری این مکان طبیعی، زیبایی و جذابیت آن است. البته این برداشت هم اشتباه نخواهد بود چون واقعا طبیعت بکر اینجا دل هر فردی را به دست می‌آورد.

ولی برای اینکه علت اصلی نام‌گذاری این دره را بیابیم، بایستی داستان را از دهان اهالی بومی این منطقه بشنویم. موقعی که از بومی‌های منطقه بپرسیم که چرا این دره را دره عشق نام‌گذاری کرده‌اند، حتما داستان‌هایی از عشاق قدیمی خواهید شنید. مردم این منطقه بر این باورند که در روزگاران قدیم عاشق و معشوقی در این دره زندگی می‌کردند ولی هر یک در یک سوی این دره پهناور قرار داشتند.

در آن موقع پل کنونی بین دو طرف دره وجود نداشت و این دو عاشق بایستی به دل رودخانه می‌زدند تا بتوانند به دیدار همدیگر بیایند. به همین علت است که نام این دره را دره عشق گذاشته‌اند. البته سندی تاریخی در این مورد وجود ندارد ولی قطعا قصه زیبایی است که می‌توان در مورد منطقه‌ای در دل طبیعت بیان نمود.

دلایل جذابیت دره عشق

این دره دیدنی در استان چهار محال و بختیاری قرار گرفته است. قطعا برای تماشای زیبایی این دره دیدنی باید مسافت بسیاری را پشت سر بگذارید، به علت دلیل باید بدانید که چرا سفر به این دره دیدنی ارزش پیمودن این مسیر طولانی را دارد.

حضور رودخانه کارون

قبل از هر چیز باید بدانید بلندترین رود ایران که از اهمیت خیلی زیادی برخوردار است، در میانه مسیر خود از این دره تماشایی می‌گذرد. درست حدس زدید، منظور دقیقا رودخانه کارون می باشد. رودخانه کارون با ۹۵۰ کیلومتر طول، بلند‌ترین رودخانه کشور و مهم‌ترین رود این استان محسوب می‌گردد.

رودخانه پر جوش و خروش کارون موجب آبادانی این منطقه شده است و در واقع دره عشق طبیعت و جذابیت خود را مدیون این رودخانه همیشه جاری است. زیبایی این رود واقعا غیر قابل توصیف است و فقط باید با چشم خود ببینید تا بتوانید این همه زیبایی را درک نمایید. جالب است بدانید که به قدری جوش و خروش این رودخانه زیاد است که بعضی مسافران به قصد وایت واتر رفتینگ به این دره زیبا سفر می‌کنند.

آبشار ۱۰۰ متری دره طبیعت

آب جاری و آزاد است و هرگز نمی‌خواهد یک جا ثابت بماند. ثابت عامل مرض است و در مورد آب جاری این مریضی مبدل به گندیدگی می‌شود. آب همیشه بایستی در جریان باشد، آب که در جایی ساکن ماند، سریعا می‌گندد و مبدل به باتلاق می‌شود. آب چشمه به دلیل دل سنگی کوه از آن بیرون زده و خود را شجاعانه از ارتفاعی یکصد متری به سمت پایین پرتاب می‌کند. او جاری می‌شود و در حین عبور خود حیوانات بسیاری را سیراب می‌کند، به طبیعت جان می‌بخشد و در نهایت خودش را به رود می‌رساند. تماشای این منظره برای ما انسان‌هایی که سکون را به حرکت ترجیح می‌دهیم واقعا درسی بزرگ است.

منطقه حفاظت شده هلن

در سال ۱۹۳۱ پرستاری دلسوز با نژاد آمریکایی در این مکان بیمار‌های زیادی را از روی خیر خواهی درمان نمود. اسم این پرستار هلن بود و با یکی از عشایر بختیاری ازدواج کرده بود. به پاس زحماتی که او در این منطقه کشید، اسم اینجا را منطقه حفاظت شده هلن گذاشتند. منطقه حفاظت شده هلن فضایی ۴۰ هزار هکتاری می باشد که در آن از گونه‌های حیوانی و گیاهی محافظت می‌شود.

درختانی مثل بلوط، بادام، گز، زالزالک، ارژن و گون در این منطقه به چشم می‌خورند. همانگونه که می‌دانید نژادی مثل گز واقعا بسیار کمیاب شده است و باید از آن مراقبت کرد. در این منطقه حفاظت شده حیواناتی مانند شغال، تشی، افعی، عقاب طلایی، گراز، خرگوش و حتی خرس به چشم می‌خورند. همه این حیوانات با آرامش در دل طبیعت زندگی می‌کنند و شکار آنها کاملا غیرقانونی می باشد.

بازدید از این منطقه دیدنی محدودیت‌های بسیاری دارد و به همین علت بهتر است از طریق تور‌های گردشگری اقدام به بازدید نمایید. بعضی از این مراتع در ارتفاع ۲۰۰۰ متری قرار گرفته اند و از لحاظ طبیعت و آب و هوا واقعا بکر و عالی می باشند.

عشایر

این قسمت از زیبایی دره عشق را می‌توان بوم گردی دانست. در واقع سفر زمانی معنا می‌دهد که با فرهنگ مردم آن منطقه هم آشنا شوید. به همین علت اگر قصد بازدید از دره عشق را داشتید، حتما باید سری به عشایر این منطقه هم بزنید. عشایر در فصل‌هایی خاص به این منطقه کوچ می‌کنند و اگر شانس با شما یار باشد می‌توانید آنها را ملاقات نمایید.

مردم عشایر خیلی مهمان نواز و خون گرم هستند و از شما با روی گشاده پذیرایی می کنند. اگر به دنبال خرید سوغاتی اصیل مثل گلیم، جاجیم و یا گیوه هستید، بهتر است حتما آنها را از عشایر تهیه نمایید.

روستا‌های دیدنی و بومی منطقه

شاید برای بعضی بازدید از روستا‌های بومی اصلا جاذبه‌ای نداشته باشد. ولی در واقع ساده‌تر از زندگی روستایی و یک دل‌تر از اشخاص روستایی هیچ جا نمی‌توان پیدا نمود. این روستا‌ها خیلی ساده و دور از تجمل هستند. آنها در دل دامان طبیعت زندگی آرامی را سپری می‌کنند. به دور از آلودگی، به دور از صدا، به دور از خودرو، به دور از ارتباطات، فضایی کاملا آرام و زندگی کاملا ساده که اصلا با هیچ چیز در دنیا عوض کردنی نیست.

روستا‌های گوناگونی مثل سرکون بالا و سرکون پایین، دره یاس، گل کله و معدن در این منطقه وجود دارند که می‌توانید به آنها سر بزنید. مردم این روستاها خیلی مهمان‌نوار هستند. اگر بتوانید یک روستایی را راضی کنید که یک شب اتاقی را به شما اجاره دهد، سفر شما مبدل به یک بوم‌گردی واقعی خواهد شد.

وایت واتر رفتینگ

جوش و خروش رودخانه کارون در دل این دره تماشایی موجب شده تا ورزشکاران زیادی برای قایق سواری و رفتینگ عازم این منطقه شوند. رفتینگ نیاز به تجربه و مهارت بسیاری دارد. به همین علت اگر مهارت در انجام رفتنیگ ندارید، به هیچ وجه سعی نکنید که آن را امتحان نمایید. البته می‌توانید برای داشتن این تجربه همراه تیم‌های حرفه‌ای رفتینگ سفر نمایید تا کنار آنها سوار قایق شوید. رفتینگ در دره عشق علاوه بر لذت طبیعی، خیلی هیجان انگیز هم خواهد بود.

پل کابلی مخصوص عشایر

اگر قصد بازدید از روستا‌های گوناگون این منطقه را پیدا کردید، بهتر است به طرف روستای دو پلان بروید. در نام این روستا کلمه “پل” هم نهفته است پس بایستی انتظار دیدن یک پل را داشته باشید. موقعی که عازم این روستا شوید، در مسیر بایستی از روی یک پل کابلی و معلق قدیمی بگذرید. شاید افراد بسیاری بترسند و از این پل عبور نکنند، البته اگر شما نیز ترسیدید، جای نگرانی نمی باشد، ارتفاع واقعا زیاد می باشد و منطق حکم می‌کند روی آن پل نروید!

ولی باید بدانید که این پل از هشت رشته سیم ضخیم و محکم ساخته شده است و از دو سمت به وسیله میخ‌های فلزی محکم به زمین متصل شده است. این پل کاملا از جنس چوب است ولی واقعا مقاومت بسیاری دارد. هنوز نیز عشایر به همراه حیوانات خود از روی این پل عبور می‌کنند، لذا جای نگرانی نیست.

اگر به دره عشق سفر کردید، حتما از این پل بازدید نمایید و چندین عکس یادگاری بگیرید. دیدن دره عشق از این ارتفاع واقعا خاطره انگیز است.

در دره عشق چه تفریحاتی می‌توان داشت؟

دره عشق برای هر سلیقه‌ای مناسب بوده و همه را راضی نگه خواهد داشت. اگر شما اهل آب بازی هستید می‌توانید یا درون رودخانه آب‌تنی کنید، یا سوار قایق شده و یا حتی از آب ماهی بگیرید. از طرف دیگر دشت و مراتع اینجا برای پیاده روی، کمپ زدن، پیکنیک و بازی کردن و عکاسی خیلی عالی است. حتی اگر شما مهارت کوه‌نوردی دارید، می‌توانید با تجهیزات کامل اقدام به کوهنوردی در دره نمایید. در نتیجه حتما این دره دیدنی شما را راضی نگه خواهد داشت!

آیا امکان اقامت در دره عشق وجود دارد؟

محل اقامتی مانند هتل، مسافرخانه و یا از این قبیل امکانات رفاهی و خدماتی درون دره عشق وجود ندارند. به همین علت برای اقامت بایستی خودتان را به شهر‌های اطراف برسانید. ولی روشی دیگر و کاملا جذاب می‌تواند سفر شما را خیلی خاطره انگیز کند. گاهی روستایان ساکن روستا‌های اطراف امکان دارد اتاقی از خانه خود را به شما برای یک شب کرایه دهند. این کار موجب می‌شود تا هم سفر شما شکل بوم گردی پیدا نماید و هم یک شب را در دل چنین طبیعت بکری بخوابید.

البته اگر اهل کمپ زدن هستید و تجهیزات کاملی همراه دارید، می‌توانید در مراتع سرسبز آنجا چادر بزنیدو صبح صورتتان را با آب رودخانه کارون بشویید. تجربه بیدار شدن در دامان طبیعت چیزی نیست که به راحتی در زندگی تجربه نمایید. پس از آن غافل نشوید. البته بهتر است به صورت گروهی تنها کمپ بزنید چون حیوانات در این منطقه زندگی می‌کنند و امکان دارد به شما آسیب برسانند.

چه فصلی باید به دره عشق سفر کنیم؟

هر فصلی جذابیت خاص و منحصر به فرد خود را دارد. ولی این بستگی به سلیقه و همچنین طاقت شما دارد. فصل زمستان این محدوده خیلی سرد است ولی یقینا برف و بوران زیبایی خاصی به این طبیعت بکر می‌دهد و سکوت و آرامش بیشتری را می‌توانید تجربه نمایید. فصل پاییز فصل هزار رنگ است و زیبایی منطقه را چندین و چند برابر خواهد نمود.

در تابستان می‌توانید از گرمای هوا به دره عشق پناه ببرید. هوا در فصل تابستان کاملا معتدل بوده و اصلا گرما شما را آزار نمی دهد. ولی اگر قصد دارید سبزی طبیعت چشم شما را بزند، بایستی فصل بهار را انتخاب نمایید. اوایل بهار یخ روی کوه‌ها اب شده است و چشمه‌ها و آبشار‌ها خیلی پر آب هستند. تمام مراتع سرسبز و زیبا و هوا کاملا دلپذیر خواهد بود.

آیا برای سفر به دره عشق نیاز به تجهیزات یا مهارت خاصی است؟

اگر برای رفتینگ و یا کوهنوردی و ماهیگیری به دره عشق مسافرت می‌کنید، بایستی تجهیزات مربوطه را همراه بیاورید، در غیر این صورت احتیاج به تجهیزات خاصی نیست. فقط یک جفت کفش مخصوص پیاده روی، کلاه آفتاب گیر و عینک آفتابی برای سفر شما کافی است. البته همراه داشتن کوله پشتی، یک وعده غذا و آب آشامیدنی هم لازمه هر سفری در دامان طبیعت است.

چطور باید به دره عشق برویم؟

آدرس دره عشق عبارت می باشد از: چهارمحال و بختیاری، شهرستان کیان، روستای دره عشق

برای رسیدن به این دره دیدنی باید داخل جاده‌ی شهرکرد به ایذه شوید. عبور از این جاده نه تنها خسته کننده نیست بلکه به نوعی زیبایی سفرتان به شمار می‌رود. بعد از اینکه گردنه باجیگران را پشت سر گذاشتید، حدود هشت کیلومتر جلوتر بایستی وارد جاده فرعی طرف چپ خودتان شوید تا به دامنه کوه هزار دره برسید. همینطور بایستی به مسیر خود ادامه دهید تا به روستای جوزستان و بعد روستای پوراز برسید.

هشت کیلومتر پس از روستای پوراز به مرور باغ‌های انار را در کنار خود خواهید دید که این یعنی نزدیک روستای دورک شده‌اید. از روستای دورک که ۹ کیلومتر به طرف شرق بروید، به روستای دره عشق می رسید.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! مشاهده