ثروتسازی با هیپنوتیزم


» معرفی روستای جواهرده رامسر

معرفی روستای جواهرده رامسر

معرفی روستای جواهرده رامسر

آشنایی با روستای جواهرده

تمام ما شهر رامسر را با عنوان عروس شهرهای ایران می‌شناسیم. ولی این شهر بالاتر از آن چیزی است که بیشتر مسافران می‌پندارند. در ۳۰ کیلومتری جنوب غرب شهر رامسر، این شهر دیدنی و جذاب خطه سرسبز مازندران و بر بالای ارتفاعات دهستان سخت سر، روستایی تماشایی با عنوان روستای جواهرده واقع شده است. روستایی که جزء ییلاقات منطقه به حساب آمده و توانسته است اصالت و طبیعت خود را همان‌طور که بوده، حفظ نماید. هنوز زندگی دشوار و پر مشغله شهری بر این منطقه، کوچک‌ترین اثری نگذاشته است و قلب اهالی روستای جواهرده، مثل نام روستایشان، یک قطعه جواهر ارزنده است.

لازم به ذکر است که روستای جواهرده رامسر در ارتفاع دو هزار متری از سطح دریا واقع شده و به همین دلیل است که همیشه میزبان مه غلیظ و زیبایی می باشد که هر روز به ملاقات مردم مهربان روستا می‌آید. از آنجا که اهالی روستای جواهرده، ارتباط دوستانه‌ای با طبیعت پیرامون خود دارند، زندگی خیلی آرامی را تجربه می‌کنند و همه در کوشش‌ برای حفظ این رابطه اند تا آسیبی به طبیعت بکر و دیدنی آنها وارد نشود.

طبیعت این روستا همان جایی می باشد که شما در حالت عصبانیت یا خستگی، حتی با تصور تصویر آنجا هم آرام می‌گیرید. آرامش در همه کوچه و پس کوچه‌های آن موج می‌زند و میان مردم، صمیمیت و آشنایی زیبایی برقرار است. صبح‌ها می‌توانید با نغمه پرندگان کوچک و خوش صدا از خواب بیدار شده و با باز کردن پنجره، روی ماه ابر و باد را ببوسید.

تاریخچه نام جواهرده

روایات گوناگونی برای انتخاب نام این روستا وجود دارد؛ بعضی بر این باور هستند نام محلی این منطقه ییلاقی در آغاز «جورده» بوده که به مرور زمان به «جواهر ده» تبدیل شده است، ولی برخی معتقد هستند از آنجایی که اسم اولین حاکم این منطقه زنی به نام جواهر بود، نام این روستا از آن نشات گرفته است. یکی دیگر از روایت‌های موجود که از مردم این منطقه به گوش می‌رسد را می‌توان وجود گنج و جواهر خیلی زیاد در اعماق خاک‌های این روستا دانست که بیشتر به واقعیت نزدیک است.

وجه تمایز جواهرده با دیگر روستاها

در این روستا که جاذبه‌های گردشگری و مکانهای دیدنی بسیار دل‌انگیزی دارد، برای گردشگران شرایط خوبی مهیا شده است که این امکانات را در کمتر روستایی می‌شود یافت. در گذشته‌های نه چندان دور مسافرانی که قصد سفر به جواهرده و تماشای جاذبه‌هایش را داشتند، برای اجاره ویلا رامسر را انتخاب می‌کردند. ولی امروزه با توجه به فراهم آمدن امکانات کافی برای مسافران در این روستا، بیشتر گردشگران در روستای ییلاقی جواهرده اقامت می‌کنند.

جاهای دیدنی در مسیر جاده جواهرده-رامسر

با قاطعیت می‌شود گفت جاده جواهرده یکی از زیباترین جاده‌های ایران می باشد که تا به‌ اکنون دیده‌اید. درختان انبوه و سر به فلک کشیده موجود در سراسر این جاده حس نشاط و طراوت را در دل شما زنده کرده و تنفس در یک هوای پاک و سالم را به شما هدیه می‌دهد. خوب است بدانید که در بعضی قسمت‌های این جاده از درون یک تونل سبز‌رنگ عبور خواهید کرد و نحوه قرارگیری درختان به ‌طوری است که گویی در بهشت در حال حرکت هستید.

هر چه بیشتر در این مسیر بهشتی جلو می‌روید، بیشتر محو زیبایی‌های آن می شوید و بهتر عظمت خداوند را درک می کنید. با نزدیک شدن به این منطقه ییلاقی و رد شدن از پیچ‌و‌خم‌های جاده زیبای آن، ابرها نیز به شما نزدیک‌تر شده و حس ناب و تکرارنشدنی را تجربه خواهید نمود. در این قسمت از مطلب به معرفی جاهای دیدنی که در مسیر این جاده قرار دارند، خواهیم پرداخت.

بوستان جنگلی صفارود

اگر اولویت شما برای سفر، رسیدن به آرامش و گذراندن اوقاتی خوش در یک مکان دنج و باصفا است، پس باید از بوستان جنگلی صفارود که در 9 کیلومتری جاده جواهرده واقع شده است، بازدید کنید. وجود درختان انبوه و سرسبز در این جنگل و ترکیب آن با صدای آبشار صفارود، بدون شک آرامشی توصیف‌ناپذیر به شما هدیه خواهد کرد. از ویژگی‌های این بوستان جنگلی می‌شود به چشمه آب معدنی آن اشاره کرد که خیلی گوارا بوده و ساکنین این منطقه از آن برای نوشیدن استفاده می‌کنند.

وقت گذراندن در قلب طبیعت این جنگل باصفا، خیلی لذت‌بخش بوده و صرف چای هیزمی نیز قطعا آن را دلچسب‌تر خواهد نمود، ولی از شما خواهش می کنیم که حتما به محض خارج شدن از این جنگل زیبا، آتش را خاموش نمایید تا این سرمایه ملی برای نسل‌های آینده حفظ شود، همچنین نریختن زباله در طبیعت را نیز جدی بگیرید و رعایت این مسئله فقط محدود به جواهرده نمی‌شود؛ با طبیعت مهربان باشیم و رسم مهمان را به شیوه‌ای صحیح به جا آوریم.

دریاچه قو

وجود دریاچه‌ای به نام قو در قلب طبیعت زیبای جاده جواهرده، مثل نگینی می‌درخشد. این دریاچه مصنوعی از یک برکه کوچک به دست آمده و توسط بخش خصوصی گسترش یافته است.

وجود آلاچیق‌های زیبا و چوبی در دور‌تادور این دریاچه باعث شده تا با آسودگی خاطر در این محیط استراحت کنید و از سکوت بی‌بدیل این طبیعت بکر لذت ببرید. اگر اهل اندکی هیجان هستید، حتما قایق‌های پدالی موجود در دریاچه قو را امتحان نمایید و از همه بخشهای این دریاچه دیدن کنید.

بهتر است بدانید که دریاچه قو در یک مسیر فرعی از این جاده ییلاقی قرار گرفته که برای رسیدن به آن باید 2.5 کیلومتر در یک جاده خاکی رانندگی کنید. یک دفعه رفتن به این دریاچه زیبا کافی‌ است تا هر بار در سفر خود به شهرستان رامسر از این منطقه زیبا بازدید کنید.

آبشارها و چشمه‌ها

شما در مسیر این جاده ییلاقی و دیدنی با آبشارها و چشمه‌های زیبا و شگفت‌انگیزی مواجه می‌شوید، که به شما اجازه نمی‌دهند قبل از توقف و عکاسی در کنار آن‌ها به مسیر خود ادامه دهید. زیبایی آبشارهای موجود در مسیر این جاده هوش از سر شما می‌برد و آرامشی بی‌مانند را برایتان به وجود خواهد آورد. شما می‌توانید در کنار این آبشارها عکس‌هایی زیبا برای خود ثبت نمایید و از دیدن آن‌ها لذت ببرید.

جاهای دیدنی روستای جواهرده

در قسمت قبل به معرفی مکانهای دیدنی که در مسیر جاده جواهرده قرار دارند، پرداختیم و حالا قصد داریم مکانهای دیدنی که در این روستا قرار دارند را برای شما به تصویر بکشیم.

مراتع و قله‌ها

با عبور کردن از جاده ییلاقی این روستای دیدنی، از مسیر جنگلی فاصله گرفته و داخل مراتع و قله‌ها می‌شویم. مراتع و قله‌های زیبایی در روستای جواهرده قرار گرفته اند و یک مکان خوب برای تفریح به حساب می‌آیند.

شما با در دست داشتن یک دوربین عکاسی یا حتی گوشی می‌توانید عکس‌های زیبا و تماشایی را برای خود ثبت نمایید. با قرار گرفتن بر روی قله‌های این روستا احساس می‌کنید که بر روی ابرها قدم برمی دارید، چون ابرها دقیقا در زیر پاهای شما قرار دارند و آسمان را خیلی به خود نزدیک می‌بینید.

قله‌های سرخ تله، واژک سه براره رژه و سماموس از مهم‌ترین و جذاب‌ترین مکانهای دیدنی این منطقه ییلاقی محسوب می‌شوند.

آبشار کوهستانی

بدون شک از دست دادن فرصت برای تماشای آبشار کوهستانی جواهرده یک افسوس بزرگ برای شما رقم می زند، پس فرصت را غنیمت شمرده و حتما در سفر به روستای جواهرده، بازدید از این آبشار دیدنی و زیبا را در برنامه خود قرار دهید. آبشار کوهستانی در انتهای این جاده ییلاقی منحصر به فرد، واقع شده است و برای رسیدن به آن باید شیب‌های تندی را سپری کنید و از مسیرهای باریک گذر نمایید تا چشمان شما به جمال این آبشار بی‌نظیر روشن شود. آب این آبشار روان، خیلی زلال و گوارا است، همچنین دمای آن خیلی پایین بوده و نوشیدن آن در فصل تابستان می‌تواند نشاط و شادابی را به پاهای خسته شما برگرداند.

اگر در فصل بهار یا تابستان به این روستا سفر کنید، حتما مسافران و گردشگران زیادی را در مسیر خواهید دید که برای دیدن این آبشار آمده‌اند، حتی بعضی از این افراد تلاش می‌کنند با عبور از یک مسیر صعب‌العبور به بالای آبشار برسند تا بدین ترتیب ‌بتوانند این روستای ییلاقی زیبا را در یک نمای خیلی جذاب و انرژی‌بخش مشاهده کنند. توصیه ما به شما این است که عکاسی از آبشار کوهستانی این روستای دیدنی را فراموش نکنید.

مسجد آدینه

یکی دیگر از مکانهای دیدنی و جاذبه‌های تاریخی این منطقه ییلاقی را می‌توان مسجد آدینه معرفی نمود. این مسجد با قدمتی 700 ساله یکی از جاذبه‌های اصلی روستای جواهرده به حساب می‌آید. مسجد آدینه در قدیم، معبد و آتشکده آیین میترایی و زرتشتیان بود، ولی فردی به نام «شل شریف» در حدود 700 سال قبل کمر همت بست و این مسجد را دقیقا مطابق با معماری و فرهنگ مردم شمال احداث نمود.

این مسجد طی سال‌های گذشته در معرض بلایای طبیعی زیادی قرار گرفت، ولی بیشترین آسیبی که متوجه آن شد، برخورد صاعقه با درخت زبان گنجشک کنار آن و در نتیجه آتش‌سوزی همه مسجد بود.

حالا این مسجد مورد بازسازی قرار گرفته است و اهالی روستا و مسافران زیادی از آن بازدید می‌کنند. مراسم‌های مذهبی و سنتی همانند گلکاری دیوارهای مسجد آدینه که در زبان شمالی به آن «دزگا مزگتی» می گویند هم در این محل انجام می‌پذیرد و خیلی افراد از استان مازندران و استان‌های همجوار برای حضور در این مراسم‌ها داوطلب می‌شوند.

مقبره شاه یحیی

یکی دیگر از مکان‌های مذهبی این روستای ییلاقی را می‌شود مقبره شاه یحیی دانست که در چکاد قله سماموس قرار گرفته است. خیلی از اهالی این روستا برای برآورده شدن دعاها و راز و نیاز‌های خود با خدا داخل این مکان می‌شوند.

گورهای تاریخی گبری

گورهای تاریخی گبری را می‌شود یکی دیگر از آثار تاریخی و مکان‌های تماشایی روستای جواهرده دانست که در حدود 2 تا 3 هزار سال قدمت دارد. گورهای گبری در دو نوع سردابه‌ای و خمره‌ای وجود دارند که با توجه به اعتقادات هر قومیت متفاوت می باشد.

رستوران‌‌های جاده جواهرده

در مسیر رفتن به این روستا باید غذاهای محلی و کباب‌های رستوران‌های آن را امتحان نمایید. غذاهای رستوران‌هایی که در مسیر این روستای ییلاقی واقع شده‌اند، خیلی باکیفیت بوده و علاوه بر غذا، برای مهمانان خود چای نیز سرو می‌کنند. رستوران عمو رجب، سلیمی و کافه جمشید را می‌شود در زمره محبوب‌ترین و بهترین رستوران‌های جواهرده به حساب آورد که مسافران و گردشگران بسیاری به جهت صرف غذا وارد آن‌ها می‌شوند. خوب است بدانید که افراد محلی در طول مسیر عسل طبیعی، ترشی، مربا و صنایع دستی خود را به فروش می‌رسانند.

آب‌و‌هوای جواهرده چگونه است؟

آب‌و‌هوای این روستای دیدنی ییلاقی در بیشتر فصل‌های سال خنک است و متوسط دما در بهار و تابستان بین 10 تا 12 درجه است، به همین خاطر خیلی از اهالی استان گیلان و مازندران برای فرار از هوای شرجی و گرم تابستان، داخل این روستای خوش آب‌و‌هوا می‌شوند. خانه‌های ویلایی زیادی در این مکان قرار دارد که شما می‌توانید چند روز با آرامش کامل در این روستا خوش بگذرانید. لازم به ذکر است که افراد این روستا خیلی خونگرم و مهمان‌نواز می باشند.

به علت آنکه این روستا ارتفاع بالایی دارد، معمولا پاییز و زمستان‌های پُر از برفی را سپری می‌کند، لذا تلاش کنید نیمه دوم فصل پاییز و زمستان را برای سفر به این روستای تاریخی انتخاب نکنید. توصیه می‌کنیم قبل از رفتن حتما درباره وضعیت آب‌وهوای این روستای ییلاقی پرس‌وجو نمایید.

بهترین فصل برای سفر به جواهرده؛ بهار و تابستان!

بدون شک تماشای جاده دیدنی جواهرده و سرسبزی طبیعت آن یکی از ناب‌ترین لحظاتی است که می‌تواند در ذهن شما ثبت شود و اگر برای ثبت این لحظات فصل بهار یا تابستان را انتخاب نمایید، یقینا بیشتر لذت خواهید برد، البته فصل پاییز این روستا را نیز نمی‌توان از دست داد، چون ریختن برگ درختان پاییزی در جاده، تصویری تماشایی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

در حالت کلی، بهترین فصل برای سفر به این روستا از لحاظ آب‌و‌هوا و زیبایی، فصل بهار و تابستان می باشد، ولی در اوایل پاییز نیز می‌توانید به این مکان سفر کنید. مسیر دسترسی به این روستا در بیشتر مواقع غرق در مه و ابر بوده که سوژه‌ای ناب برای عکاسی در اختیار شما قرار می دهد. برف‌های این روستای ییلاقی نیز خیره‌کننده است و یک نقاشی زیبا در دل طبیعت خلق می کند، ولی رانندگی در روزهای برفی این جاده، سخت و خطرناک است. در سفر خود به این منطقه زیبا هرگز عکاسی از طبیعت بی‌همتا و تکرارنشدنی آن را از یاد نبرید.


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


با هیپنوتیزم به خواسته هات برس! (80%تخفیف+هدیه ویژه) با هیپنوتیزم به خواسته هات برس! (80%تخفیف+هدیه ویژه) مشاهده