دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» معرفی دریاچه مهارلو شیراز

معرفی دریاچه مهارلو شیراز

معرفی دریاچه مهارلو شیراز

شیراز، این شهر شاعران شهر تمام ایام سال است. شهر تاریخ، شهر شعر و شاعری،عطر بهار نارنج و مزه خوش خرمالو، شهر باغ های تماشایی و حرم مطهر حضرت شاهچراغ. علاوه بر همه آنهایی که نام برده شد شیراز شهری با طبیعت بی مانند است. از جاذبه های شهری شیراز که بگذریم می رسیم به دریاچه ای که از مکانهای دیدنی و جاذبه های گردشگری شیراز شناخته می شود. دریاچه ای که در ایامی از سال آن را به رنگ قرمز می بینید. انعکاس نور خورشید در این آبهای قرمز رنگ منظره خارق العاده برای عکاسی است.

این دریاچه کجاست؟

دریاچه صورتی رنگ مهارلو در قسمت جنوب شرقی شیراز زیبا و در ۵۷ کیلومتری جاده شیراز به فسا قرار گرفته است.

شهرت دریاچه مهارلو!

آنچه موجب شده است این دریاچۀ دیدنی شهرۀ خاص و عام شده و از تمام شهرها یا حتی سایر کشورها گردشگران داخلی و خارجی را به خود جذب نماید رنگ قرمز آن است. آیا باور می‌کنید دریاچه‌ای آبی نباشد و در عوض قرمز باشد؟ شاید اگر آبی نبود و در عوض سبز بود خیلی ساده می‌گفتیم جلبک‌های سبز روی آب قرار گرفته‌اند و موجب شده‌اند دریاچه آبی نباشد و در عوض سبز باشد. ولی حالا که رنگ آب دریاچه در عوض آبی قرمز است رسیدن به پاسخ کمی سخت تر به نظر می‌رسد.

دریاچه مهارلو که مانند دریاچه حوض سلطان قم و ارومیه از جمله دریاچه‌های نمک کشور به حساب می‌آید، در فصل‌های خشکی یکی از منابع مهم نمک ایران به‌شمار می‌آید.

سرزمین صورتی فلامینگوها

قسمت اصلی آب دریاچه مهارلو از راه رودخانه خشک، رودخانه سلطان‌آباد و رودخانه سروستان تامین می‌گردد. علاوه برآن، چشمه‌هایی هم در نزدیکی دریاچه از دل زمین بیرون زده‌اند که به دریاچه می‌ریزند. اگرچه مهارلو خانه گونه‌های متنوعی از پرندگان مهاجر و غیرمهاجر مثل حواصیل، لک‌لک، پلیکان، اردک سرسبز، مرغابی، اگرت، خوتکا، سارگپه، تنجه، آبچلیک، چوکا و آنقوت است ولی این فلامینگوها هستند که اینجا حکومت می‌کنند. هر ساله هزاران فلامینگو به دریاچه مهارلو مهاجرت می‌کنند. از دیگر گونه‌های جانوری که می‌شود در این زیستگاه دید، مارمولک، سوسمار، مار و لاک پشت می باشد.

چرا دریاچه مهارلو قرمز رنگ است؟

در جواب به این سؤال باید گفت شدت تبخیر آب در این دریاچه خیلی بالاست. همین تبخیر شدید موجب افزایش درجۀ شوری این دریاچه شده است. افزایش درجۀ شوری آب دریاچه مسبب تکثیر نوعی جلبک دریایی قرمز رنگ خاص گردیده است. نام این جلبک دریایی قرمز رنگ خاص کشند قرمز است. رشد و تکثیر بیش از اندازه این جلبک در دریاچه صورتی رنگ مهارلو موجب شده رنگ آب به قرمزی گراید. خوب است بدانید حضور همین جلبک در دریاچه موجب شده تا هیچ موجود زنده‌ای نتواند در این دریاچه زندگی کند. تنها موجود زندۀ ساکن در این دریاچۀ قرمز رنگ یک نوع آبی به نام آرتیما می باشد.

روستای مهارلو

جای خیلی تاسف است اگر تا دریاچه صورتی رنگ مهارلو بروید و از دیدار روستای تماشایی مهارلو غافل بمانید. این روستا خیلی جذاب و دیدنی است و خود به تنهایی یکی از جاهای دیدنی شیراز به حساب می‌آید. این روستای سبز و زیبا در دامنه‌های جنوبی کوه‌های مرتفع زاگرس واقع شده است. خانه‌های این روستا نیز بسیار دیدنی هستند. زیرا این خانه‌ها طاق‌های بلند دارند و پنجره‌هایی قوس دار.

همچنین این روستا پر است از باغ‌های پراکنده مملو از درختان بادام ، انار و انجیر. ضمنا لازم به ذکر است که این روستا یک چشمۀ آب معدنی نیز دارد. باغ‌های این روستا در مجاورت همین چشمه قرار دارند. این چشمۀ حیات بخش هزاران هزار بار بر جذابیت روستا افزوده و سبزی و شادابی را به ارمغان آورده است.

اهالی روستا این چشمۀ حیات بخش را چشمۀ شفا می‌نامند. آن‌ها معتقدند آب این چشمه بیماری‌های پوستی را شفا می‌دهد. از بقیه جاذبه‌های گردشگری روستای مهارلو باید زیارتگاه خدیجه بانو را نام برد. این زیارتگاه بر فراز تپه‌ای در روستا واقع شده است. یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری تماشایی روستای مهارلو به ویژه برای علاقه‌مندان به بناهای تاریخی، بقایای یک کاروانسرا مربوط به عصر صفوی به نام کاروانسرای شاه عباسی است.

فصل مناسب برای بازدید از دریاچه مهارلو چه زمانی است؟

شاید اگر در ماه های گرم تابستانی قصد بازدید از دریاچه مهارلو را داشته باشید با ضدحال بزرگی مواجه می شوید. زیرا در این ماه ها دریاچه تقریبا خشک می شود. برای همین ماه های پاییز تا اواسط اردیبهشت بهترین موقع برای دیدن این دریاچه است.

چگونه به دریاچه مهارلو برویم؟

این دریاچه در ۲۰ کیلومتری جاده شیراز به فسا واقع شده و بهترین راه رفتن به آن با استفاده از خودرو شخصی می باشد، به این صورت که اگر در شهر شیراز اقامت داشته باشید باید نخست به میدان الله و از آن جا به طرف بلوار خلیج فارس یا همان بزرگراه شیراز به بندرعباس رفته و تابلوهای دریاچه را دنبال نمایید.

چرا بازدید از دریاچه مهارلو پیشنهاد می شود؟

زیباترین و خاص ترین سوژه های عکاسی جهان را می شود در کنار این دریاچه زیبای خلق کرد.

روستایی که دریاچه مهارلو در نزدیکی آن قرار گرفته روستای تاریخی پرگردشگری می باشد.

با بازدید از دریاچه مهارلو می شود توجه مسئولین را به خطراتی جلب نمود که حیات این دریاچه را تهدید می کنند.

در این دریاچه فلامینگو و گونه های دیگری از پرندگان را می شود مشاهده کرد.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


اعداد فرشته در عشق و روابط عاشقانه! ✓ کانال یوتیوب اعداد فرشته در عشق و روابط عاشقانه! ✓ کانال یوتیوب مشاهده