بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» معرفی روستای وردیج تهران

معرفی روستای وردیج تهران

معرفی روستای وردیج تهران

روستای وردیج کجاست؟

وردیج اسم بزرگترین روستایی می باشد که در قسمت شمال غربی تهران واقع شده است. این روستا قسمتی از کن و سولقان به حساب می آید و جزء منطقه‌ ۲۲ تهران محسوب می‌شود. این روستا به دلیل نزدیک بودنش به تهران، جاذبه های گردشگری و مکانهای دیدنی مثل کوه و تپه هایی با شکل­های عجیب و غریب و آب و هوای مناسبی که دارد، هواداران زیادی پیدا کرده است.

برای رسیدن به این روستای سرسبز و دیدنی می توانید از دو مسیر استفاده نمایید: نخستین راه این است که از اتوبان تهران کرج و از ورودی پمپ بنزین وردآورد، به سمت خیابان اردستانی حرکت کنید. در این خیابان به تابلوی روستای وردیج رسیده و مسیر با تابلو شما را راهنمایی می کند. در مسیر دوم نیز به همین خیابان اردستانی می رسید ولی از یک راه دیگر. شما می توانید خودتان را به انتهای اتوبان همت برسانید. موقعی که از شهرک شهید باقری گذشتید، دوربرگردان را دور بزنید تا به بلوار پژوهش برسید. پس از آن وارد شهرک دانشگاه شریف شده و در همان خیابان اردستانی به تابلوی روستای وردیج می رسید.

تابلوی روستای وردیج آغاز جاده‌ ای کوهستانی را به شما نوید می دهد. این جاده حدودا ۱۰ کیلومتر طول داشته و آسفالت شده است. ولی معایب خودش را دارد! جاده روستای وردیج باریک بوده و شیب تندی هم دارد. شرایط آب و هوایی این منطقه موجب شده چاله های زیادی در آسفالت کف این جاده ایجاد شود. لذا توصیه می کنیم برای رانندگی در این جاده حوصله به خرج دهید و روشنایی روز را برای سفرتان انتخاب نمایید.

ورود افراد متفرقه ممنوع!

موقعی که به ورودی روستای وردیج می رسید، نخستین تابلویی که می بینید تابلوی ورود افراد متفرقه ممنوع می باشد! با دیدن این تابلو احتمالا خیلی شوکه می شوید، ولی لازم نیست نگران چیزی باشید. بومی های این روستا برای جلوگیری از شلوغ شدن فضای درون روستا و آسیب رسیدن به باغ های میوه، جلوی ورود غریبه ها به محل را می گیرند.

الان حتما با خود می گویید پس برای چی باید به وردیج رفت؟! نکته اینجاست که مکانهای دیدنی این روستای در فضای داخلی آن قرار ندارند و برای بازدید از آن ها لازم نیست داخل روستای وردیج شوید. پس خیالتان آسوده باشد که مزاحمتی برای دیگران ایجاد نمی کنید و به سادگی می توانید از مناظر طبیعی لذت ببرید. البته تماشای تصاویر خود روستا از قسمت بالادست که شما به آن راه پیدا می کنید هم خالی از لطف نمی باشد.

راز ارواح سنگی روستای وردیج چیست؟

در گذشته‌های بسیار دور موجوداتی زنده در این منطقه ناگهان به سنگ مبدل شده‌اند. دلیل این امر معلوم نیست و کسی نمی‌داند چرا این موجودات به این سرنوشت دچار شده‌اند ولی این افسانه‌ای است که درباره روح‌های سنگی اطراف روستا روایت می‌شود. با اولین نگاه به این سنگ‌ها شباهت آن‌ها به جمجه انسان و فیزیک حیوانات را تشخیص خواهید داد. این شباهت‌ها به قدری زیاد است که افسانه ارواح سنگی را در ذهن ما به واقعیت نزدیک می‌کند. البته عده‌ای هم می‌گویند که این اشکال سنگی باقی‌مانده بخشی از یک قلعه هستند.

آن‌چه علم به ما می‌گوید این است که این سنگ‌ها طی سالیان دراز بر اثر فرسایش و قرار گرفتن در مقابل عوامل جوّی طبیعی اشکال مختلفی را به خود گرفته‌اند و اکنون مثل یک موزه سنگی در اطراف روستای وردیج در آمده‌اند. این موزه با نام «آدمک جیان» یا «دامنه ارواح سنگی» شهرت پیدا کرده است.

هوای کوهستانی در دل تهران

هوا هوایی کوهستانی است و در فصلهای بهار و زمستان رود‌خانه‌ای فصلی از اینجا عبور می‌کند که موجب بهتر شدن کیفیت آب و هوای اینجا می‌شود. جالب است بدانید که خیلی از اهالی روستا در فصل زمستان اینجا را ترک می‌کنند! شاید باور این موضوع خیلی سخت باشد که در همسایگی تهران که حتی در زمستان نیز نمی‌شود هوای خوبی را تنفس کرد، این منطقه از سرمای بیشتر از حد، تقریبا غیر قابل سکونت می‌شود.

دیدنی های روستای وردیج

قلعه قدیمی و آدمک های سنگی

دو روستای وردیج و واریش که همسایه هم می باشند، جاذبه ای تماشایی را در میان خود دارند. در کوهستان های میان این دو روستا شکل های عجیب و غریبی از سنگ ها را می بینید. این سنگ ها شما را به یاد صورتک هایی می­ اندازد که در حال فریاد زدن می باشند. داستان های بسیاری درباره این صخره ها و سنگ ها نقل شده است. حتی خرافات زیادی نیز در این مورد وجود دارد. بعضی‌ها معتقد هستند که در گذشته قلعه ای در این محدوده وجود داشته است؛ این آدمک‌های سنگی نیز بخشی از همان قلعه‌ قدیمی هستند که تا به کنون به جای مانده اند.

امامزاده بی بی زرین قمر

اینجا امامزاده ای است که پناه کوهنوردان نیز شده است. امامزاده بی بی زرین قمر یکی از امامزاده های نزدیک به روستای وردیج می باشد که البته به روستای واریش نیز نزدیک است.

ساختمان امامزاده بی بی زرین قمر دارای دو اتاق است که در یکی قبر بی بی زرین قمر قرار داده شده و دیگری به شکل آشپزخانه و به عنوان استراحتگاه و پناهگاه کوهنوردان مورد استفاده قرار می گیرد. اهالی این منطقه برای این امامزاده نیز ماجراهایی برای تعریف کردن دارند:

خواهران امام رضا (ع) به نام بدرالنساء و زرین قمر، در حالی که از دست حاکمان وقت گریزان بودند، برای رهایی به این صخره سنگ پناه می برند. آن دو به جای گفتن «یاهو» یا «یا الله» کلمه ی «یا کوه» را به زبان می آورند. همان موقع کوه و سنگ هایش شکافته می شود و آن ها در دل سنگ ها پنهان می گردند. دشمنان با شمشیر ضربه ای به آنجا می زنند و شکافی ایجاد می شود که امروز ترک خودگی موجود در سنگ یادگاری از آن می باشد.

آبشار لت مال

از دیگر جاذبه های نزدیک به روستای وردیج می توانیم آبشار لت مال و محوطه ی خوش آب و هوای اطرافش را به شما معرفی نماییم . لت به معنای سنگ است؛ منظور از لت مال همان مالیده شدن آب بر روی سنگ های این آبشار می باشد که آن ها را صاف و صیقلی نموده است. ترکیب سه آبشار کوچک در کنار همدیگر، آبشار لت مال را به وجود می آورد. رودخانه های فصلی در زمستان و بهار جاری شده و آبشار لت مال را پر آب تر می کنند. برای رسیدن به آبشار لت مال تقریبا یک ساعت پیاده روی از جاده اصلی لازم می باشد.

بهترین زمان سفر به روستای وردیج

این روستای دیدنی پر از درخت های میوه مانند گیلاس و آلبالو است. این درخت ها در فصل بهار پر از شکوفه های رنگی می گردند. تماشای حجم زیادی از شکوفه های گیلاس حتما شما را به وجد می آورد. در روزهای گرم و آتشین تابستان، موقعی که گرمایی مانند گرمای آتش را از کف خیابان های تهران احساس می کنید، در روستای وردیج نسیمی خنک جریان دارد! پس بهار و تابستان بهترین موقع برای سفر به این روستا هستند. پاییز و زمستان این محدوده دارای هوای سرد، خشک و برفی است.


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


دهکده لاغری تهرانپارس-چربی سوزی و عضله سازی 09194242696 دهکده لاغری تهرانپارس-چربی سوزی و عضله سازی 09194242696 مشاهده