خرید از سراسر دنیا


» معرفی تنگه چاهکوه قشم

معرفی تنگه چاهکوه قشم

معرفی تنگه چاهکوه قشم

تنگه ی چاهکوه یکی از عجایب هفتگانه ی جزیره ی زیبای قشم می باشد و در زمره جاذبه های گردشگری و مکانهای دیدنی این جزیره قرار دارد. این تنگه به نسبت شگفتی هایش کمتر معرفی گردیده و در نتیجه مورد بازدید و استقبال گردشگران کمتری واقع شده است.

تنگه ی چاهکوه، پدیده ای اسرارآمیز می باشد که بر اثر فرسایش سنگ های رسوبی، در جزیره قشم قرار گرفته است. این دره زیبا، به عمق 100 متر در داخل کوه سنگی یکپارچه که به شکل ضربدر برش خورده واقع شده است؛ در حقیقت دو دره ی عمود برهم با دیواره هایی به ارتفاع 20 متر می باشد و نمایی تماشایی از فضاهای پر و خالی و تندیس های طبیعی خارق العاده ایجاد کرده اند. تنگه ی چاهکوه در قسمت ورودی عریض تر و کم شیب تر می باشد و شکل U مانندی را نشان می دهد ولی به طرف جنوب به تدریج باریک می شود و شیب آن افزایش پیدا می کند. به طوری که به دشواری می توان از آن عبور نمود و ارتفاع دیواره ها همچنان به 20 متر می رسد، لذا داخل دره نور کمی وجود دارد.

چاهکوه از چهار سمت، چهار تنگه دارد و دلیل اصلی به وجود آمدن آن، شکستگی یک تاقدیس (داشتن شیب مخالف - تاقدیس چینی است که به سمت بالا محدب است) بزرگ است. علت نامگذاری این تنگه به نام "چاهکوه" هم حلقه های چاهی می باشند که به شکل طبیعی در داخل این دره تشکیل شده اند. علت دیگر استفاده از این نام برای این دره ی خارق العاده می تواند 4 حلقه چاه باشد که توسط ساکنین روستای چاهو -که در نزدیکی این تنگه واقع شده- حفر شده است. این کانال ها و چاه ها که آب شیرین اهالی منطقه را تامین می کنند از قدمت زیادی برخوردار می باشند و تقریبا 400 سال است که ساخته شده اند.

تنگه چاهکوه کجاست؟

تنگه ی چاهکوه یکی از اسرارآمیزترین مناطق جزیره قشم می باشد که در رشته کوهای جنوبی زاگرس، در ساحل شمالى بخش غربى جزیره و 70 کیلومتری شهر قشم واقع شده است. این تنگه در بخش شهاب از توابع شهرستان قشم واقع شده و در نزدیکی روستای چاهوی شرقی است.

چرا باید از تنگه چاهکوه بازدید کنید؟

این تنگه ی شگفت انگیز یکی از عجایب هفتگانه در جزیره زیبای قشم می باشد که دارای صخره و تندیس‌هایی است که به شکل طبیعی و در طی سالها شکل گرفته اند. زیبایی این تندیس های اعجاب انگیز شما را غافلگیر کرده و گویا تصویری از یک دنیای تازه را به شما نشان می دهد. در این دره می توانید ساعت ها به تماشای آسمان شب و شمارش ستارگان بنشینید. اگر از علاقه مندان به ورزش صخره نوردی هستید سفر به چاهکوه می تواند تجربه ی متفاوت و مهیجی برای شما باشد و همچنین این تنگه زیبا سوژه های منحصر به فردی برای دوربین عکاسی شما دارد.

نکات جالبی که باید درباره تنگه چاهکوه بدانید!

در بین مردم بومی منطقه این دره به عنوان تنگه مقدس چاهکوه یاد می شود چون مکانی برای ذخیره‌ی آب بوده است و آب در گذشته های دور، تقدس ویژه ای برای پیشینیان ما داشته است. وجود چاه های آب موجب شده پرندگان کمیاب بسیاری در این منطقه زندگی کنند و 16 گونه جانوری در این منطقه دیده می شوند که از یکی از آنها گونه با ارزش غزال می باشد.

برای پیمودن همه نقاط این دره لازم است که مهارت‌های اولیه‌ی سنگ‌ نوردی را بدانید و مجهز به ابزارهای مورد احتیاج باشید و به علت نبود امکانات و عدم پوشش دهی آنتن تلفن همراه، لازم است تا فردی راه بلد و آشنا به تنگه شما را همراهی نماید. همچنین طبقات و لایه‌های دره چاهکوه به دلیل فرسایش عمیق، خیلی حساس و شکننده هستند و با اینکه ممکن است در ظاهر مقاوم به نظر بیایند ولی در زیر کاملا فرسوده و خالی هستند؛ پس زمان راه رفتن روی شیار های بزرگ دقت و احتیاط نمایید.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! مشاهده