خرید از سراسر دنیا


» معرفی تنگه رغز در استان فارس

معرفی تنگه رغز در استان فارس

معرفی تنگه رغز در استان فارس

تنگه رغز یکی از مکانهای دیدنی و جاذبه های گردشگری مهم استان فارس می باشد. از آنجا که در سالیان اخیر بسیاری از گردشگران و بازدید کنندگان به گشتن و مسافرت به مناطق بکر علاقه‌ پیدا کرده‌اند، تنگه رغز حتما می‌تواند یکی از مقاصد‌ عالی برای این دسته از افراد باشد و یک تجربه عالی را رقم بزند. چنانچه شما نیز جزء کسانی هستید که به ماجراجویی علاقه مند هستید، سفر کردن به این جاذبه گردشگری را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

آشنا شدن با تنگه رغز

تنگه رغز را می‌شود عروس تنگه‌های آبی ایران خطاب کرد که در قلب طبیعتی دیدنی و زیبا واقع شده است. این مسیر به اندازه ای بکر و غیر قابل دسترس می باشد که تا همین چند سال قبل اشخاص بسیاری از وجود آن آگاهی نداشتند. این تنگه آب دل سنگ‌ها را شکاف داده و منظره‌ای دیدنی و عالی خلق کرده است که می‌شود آن را به قطعه ای از بهشت تشبیه نمود. این مکان گردشگری فارس با آبشارهای بسیاری که همه دیدنی هستند، چشمه‌ها و حوضچه‌های تماشایی با ماهی‌های متنوع و غارهای دیدنی مکانی ناب و جذاب برای طبیعت‌گردان فراهم نموده است.

خوب است این را بدانید تنگه رغز مجموعه‌ای زیبا از ۶۴ آبشار و بیشتر از ۱۰۰ چشمه‌ و حوضچه‌ می باشد. اگر به شنا علاقه دارید، قادر هستید به آسانی در این چشمه‌ها شنا کنید و از آن لذت ببرید. به علاوه از خواص حوضچه‌های آب گرم برطرف کردن درد عضلات بدن می باشد. اگر قصد دارید یک استراحت واقعی به بدن خود بدهید، در این چشمه‌ها آب‌تنی نمایید.

رغز به چه معناست؟

رغز در لغت یعنی راه بکر و لغزنده، ولی مردم بومی اینجا را بیشتر با عنوان رودخیز می‌شناسند، زیرا آب آن به زلالی اشک چشم می باشد. این نام به راستی برازنده تنگه می باشد که زلالی آب آن شما را مبهوت می کند.

تنگه رغز کجا قرار دارد؟

تنگه رغز بین رشته کوه‌های زاگرس جنوبی قرار گرفته است. رغز عنوان دره‌ای در منطقه فسارود شهرستان داراب در استان زیبای فارس می باشد، این تنگه دیدنی که چندین سال پیش شهرت پیدا کرد، در فاصله ۳۰ کلیومتری شمال‌غربی شهر داراب و در منطقه فسارود، در کنار روستاهای دیدنی حسن‌ آباد و شمس آباد واقع شده است. داراب شهرستانی زیبا و تاریخی می باشد که مکانهای دیدنی بسیاری دارد. چنانچه در پی یک سفر عالی به مکانهای طبیعی دست‌نیافتی می باشید، نخست تنگه رغز و سپس شهرستان تاریخی داراب را جهت سفر به شما پیشنهاد می‌کنیم. شما قادرید در یک سفر از پیش برنامه‌ریزی‌شده به تمام این مکانها بروید.

چطور به تنگه رغز برویم؟

جهت رفتن به این منطقه بایستی نخست به شهرستان داراب در استان فارس رهسپار شوید. پس از طی کردن ۳۵ کیلومتر در جاده داراب_ شیراز به گردنه دراکویه خواهید رسید. ادامه راه جاده خاکی می‌گردد. پس از دو ساعت طی کردن این مسیر خاکی، جاده خاکی پایان یافته و مسیر پیاده‌روی آغاز خواهد شد. در مجموع می‌شود گفت گر چه این تنگه از مکانهای دیدنی شیراز فاصله بسیاری دارد، ولی با یک برنامه‌ریزی درست می‌توانید از تمام این دیدنی‌ها بازدید نمایید.

در اوایل مسیر به چشمه بیدک می رسید. گذراندن ساعاتی در کنار این چشمه هم عالی است و می‌توانید کنار آن استراحت مختصری بکنید. پس از گذشتن از مسیر پاکوب، کم کم شیب جاده زیاد خواهد شد و بعد مسیر سراشیبی می‌گردد. بعد از پیمودن این سرپایینی، داخل مسیر سنگ‌های بزرگ مسیر تنگه می‌گردید که بدون شیب می باشد. این تنگه زیبا با خود شیراز بیشتر از ۲۵۰ کیلومتر فاصله دارد، لذا شما حدودا بایستی سه ساعت با وسیله نقلیه پیش بروید تا این مسیر را طی نمایید.

بهترین موقع برای سفر

این تنگه زیبا سالهاست با آب شفاف و زلال خود صخره‌ها را تراش داده و پوشش گیاهی ویژه ای را ایجاد نموده است. همین طبیعت زیبای تنگه رغز است که آن را متمایز می‌کند. لذا فصل‌های اردبیهشت تا اواخر شهریور بهترین موقغ برای رفتن به این مکان بکر می باشد، زیرا درختان سرسبز و دیدنی آن شما را تا خود این تنگه همراهی می‌نمایند. احتمالا مثل سایر طبیعت‌گردان هر لحظه جهت رسیدن به این مکان دیدنی، هیجان بیشتر پیدا می کنید. به علاوه اگر در فصل تابستان به تنگه رغز می روید، می‌توانید گرمای شدید فصل تابستان را با خنکی آب‌وهوا و برای خودتان و دیگران لذت‌بخش‌تر نمایید.

در فصول‌ بهار و تابستان چشمه‌ها و آبشارهای این تنگه پر آب‌تر می باشند و جهت شنا مناسب‌تر از فصل‌های دیگر خواهند بود. اگر قصد رفتن به این مکان دیدنی را دارید، حتما پیش از سفر از اخبار هواشناسی این منطقه آگاه شوید، چون زمان بارندگی و سیلاب‌ها این تنگه شرایط خطیری دارد.

جاذبه‌های تنگه رغز

اهالی و بومیان این تنگه می گویند تنگه رغز دارای ۶۴ آبشار است، اما تنها ۱۴ آبشار آن برای بازدیدکنندگان قابل دسترسی می باشد. با توجه به ارتفاعات گوناگون و شکل ظاهری آبشارها، اهالی این منطقه برای هر کدام از آن‌ها نامهای مختلفی را انتخاب نموده‌اند. این آبشارها تا دره جنوبی ادامه می یابند و بعد از آن به بن‌بست خواهند رسید.

آب پر جوش و خروش، آب تنی، ماهی‌هایی که نزدیک‌ شما می آیند، کمپینگ در قلب طبیعت و … همگی از جاذبه‌های این مکان خصوصا برای طبیعت‌گردها است.

مشهورترین آبشارهای تنگه

یکی از دیدنی ترین و بهترین آبشارهای این تنگه آبشار وداع با ارتفاع ۴۶ متر می باشد. حوضچه ای که زیر این آبشار است و عمق ۱۰ متری دارد جهت یک فرود حرفه‌ای مناسب می باشد. البته یادتان باشد که برای فرود از این آبشار به طناب مخصوص کوهنوردی احتیاج دارید. در مسیر رسیدن به آبشارهای این تنگه زیبا همچنین به وسایل و تجهیزات ویژه کوهنوردی نیازمند هستید. البته در آبشار کبوتر احتیاج زیادی به این وسایل ندارید.

آبشار آذرخش که ۶۵ متر ارتفاع دارد، آبشار کبوتر با ارتفاعی ۲۵ متری، آبشار نگین و ... همگی در زمره آبشارهای قابل دسترس این تنگه زیبا هستند.

نکات و تجهیزات مورد نیاز برای سفر به تنگه

- جهت سفر به این تنگه زیبا به کلاه ایمنی، چتر نجات، طناب، صندلی صعود و… احتیاج دارید.

- حتما با خودتان آب آشامیدنی همراه داشته باشید. شاید در کل مسیر آب موجود باشد، اما تمام این منایع آبی، آشامیدنی نمی باشد.

- چون که این منطقه آب‌وهوای سرد و خنک دارد داشتن یک کیسه خواب، پتوی مسافرتی یا لباس گرم سفرتان را خیلی راحت تر و لذت‌بخش‌تر می کند.

- آب‌وهوای مطبوع این منطقه موجب شده حشرات موذی به این مکان هجوم آورند. به همین جهت همراه داشتن اسپری ضد حشره برایتان لازم می باشد.

- همراه داشتن وسایل ضروری مانند لامپ‌های شارژی برای شما واجب است. زیرا کل مسیر حرکت، نور کافی پیدا نمی شود و امکان دارد در شب با مشکل روبرو گردید.

- داشتن کوله‌پشتی جهت حمل وسایل موردنیاز این سفر هم خیلی لازم می باشد.

- در طول مسیر تنگه مکانهای زیادی جهت استراحت و خواب پیدا نمی شود، لذا حتما با برنامه ریزی به این تنگه بروید تا در ساعات معینی بتوانید استراحت کنید.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده