بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» معرفی جاذبه های گردشگری شهر نیشابور

معرفی جاذبه های گردشگری شهر نیشابور

معرفی جاذبه های گردشگری شهر نیشابور

نیشابور شهری کهن با شهرتی عالمگیر است که در استان خراسان رضوی قرار دارد.این شهر دیرپا و قدیمی پس از مشهد دومین شهر پر جمعیت استان های خراسان است و سومین شهر پرجمعیت شرق کشور به شمار می رود. نیشابور ایام تلخ و سختی مثل حمله مغول ، کم به خود ندیده ولی کماکان با صلابت پابرجا مانده و به سان فیروزه های اعلایش چشم ها را به خود خیره کرده است.در این مقاله سعی داریم به جاذبه های گردشگری و مکانهای دیدنی این شهر تماشایی اشاره کنیم.

تو ماهی و من ماهی این برکه کاشی

اندوه بزرگی‌ست زمانی که نباشی

آه از نفس پاک تو و صبح نشابور

از چشم تو و حجره فیروزه‌تراشی

1.باغ قدمگاه

این باغ زیبا که در 24 کیلومتری نیشابور قرار دارد، مکانی مقدس به شمار می رود، چون در این باغ سنگ سیاه بزرگی وجود دارد که دو رد پا روی آن است و اکثرا باور دارند که این رد پاهای امام رضا علیه السلام است که از این منطقه عبور کرده است و نام قدمگاه هم برگرفته از همین مسئله است.

2. آرامگاه خیام

 مقبره ی این دانشمند بزرگ و پرآوازه که درختان زیبای بسیاری آن را محصور کرده اند، در واقع باغ شخصی خود خیام بوده است که خواجه نظام الملک طوسی به او هدیه داده و خیام هم در عوض به فرزندانش درس می داده است.در این بنا کتیبه های لوزی شکلی وجود دارند که رباعیات خیام بر روی آنها حک شده است. فصل بهار بهترین موقع برای بازدید از این آرامگاه باشکوه است.در این فصل شکوفه ها و گل های رنگارنگ زیبایی روی مزار خیام ریخته است که به آن جلوه ای دیگر می بخشد.معمار این بنای زیبا، پروفسور هوشنگ سیحون است. 

3.آرامگاه عطار و کمال الملک

شیخ فریدالدین عطار نیشابوری شاعر و عارف بزرگ قرن هفتم هجری است که در حمله مغولان به شهادت رسید. منطق الطیر و تذکره الاولیاء از آثار او در زمره شاهکارهای ادبیات فارسی هستند. باغی زیبا محوطه این آرامگاه را تشکیل می دهد. در کنار مدفن عطار، آرامگاه کمال الملک نقاش بزرگ قرار دارد. شروع ساخت آرامگاه عطار به قرن هفتم هجری باز می گردد که قاضی یحیی بن ساعد آن را ساخته بود.سپس در قرن نهم هجری، امیر علیشیر نوایی مشاور سلطان حسین بایقرا آن را به بنایی باشکوه تبدیل نمود.در نزدیکی این باغ، پرویز مشکاتیان آهنگساز برجسته هم دفن شده است.

4.آستان مقدس امامزادگان محمد محروق علیه السلام و ابراهیم علیه السلام

امامزاده محمد محروق از نوادگان امام سجاد علیه السلام است. طبق اسناد تاریخی زید فرزند امام زین العابدین علیه السلام چهار فرزند داشت و محمد بن زید همان امامزاده محمد محروق است.ایشان در قیامی که بر ضد خلیفه وقت در خراسان صورت گرفت، به شهادت رسیدند و پیکر پاکش را به آتش کشیدند و خاکسترش را در یکی از محلات قدیمی نیشابور به نام تلاجرد به خاک سپردند. به همین دلیل ایشان به محروق یعنی سوخته معروف شده اند.امام رضا علیه السلام که راهی مرو بودند این امامزاده را زیارت کردند. در این محل امامزاده دیگری به نام ابراهیم علیه السلام دفن شده که فرزند احمد بن موسی بن جعفر علیهم السلام است.ایشان در زمان ولیعهدی امام رضا در خراسان به همراه عده ای از بنی هاشم رهسپار ایران می شوند تا در امنیت باشند، اما زمانی به خراسان می رسند که امام رضا علیه السلام به شهادت رسیده اند و در جریان جنگی که با سپاهیان مامون می کنند به شهادت می رسند.

5.معدن فیروزه

این معدن در شمال غربی نیشابور و نزدیک شهرستان بزغان قرار دارد. مرغوب ترین و باکیفیت ترین فیروزه جهان در اینجا یافت می شود.

6.دهکده چوبین و مسجد چوبی

این دهکده چوبی را مهندس حمید مجتهدی بنا کرده است. همه سازه های این روستا از چوب ساخته شده است و در داخل آن مسجد چوبی قرار دارد که هنر را با دین و معنویت درآمیخته است. این مسجد در برابر موریانه و زلزله 8 ریشتری سالم و مقاوم می ماند.با رفتن به این روستای زیبا با آداب و رسوم اصیل و سنتی مردم آشنا می شوید و با خوردن نان های داغ و سنتی آن لذت طعم آن تا مدتها از خاطرتان نمی رود.

7 . باغرود

منطقه سرسبز باغرود از نقاط زیبا و دیدنی نیشابور است.پایان هر هفته باغرود پذیرای شهروندان نیشابوری بسیاری است که برای استراحت و تفریح به آنجا می روند. این منطقه در 12 کیلومتری شمال شرق نیشابور قرار دارد و شامل اردوگاه شهید رجایی، باغات گوناگون،سد باغرود و... است.

مکانهای دیدنی نیشابور بسیار بیشتر از اینهاست و فقط به موارد گفته شده خلاصه نمی شود. به چند مکان دیدنی دیگر تیتروار اشاره می کنیم.

8.آرامگاه بی بی شطیطه و زیارتگاه بانو پسندیده

9.آبشار بار

10.آبشار گرینه

11.مسجد جامع نیشابور

12.منطقه باستانی شادیاخ

13-روستای خرو علیا

14-غار سر نی

15.روستای بوژان

16.کاروانسرای شاه عباسی

17.افلاک نمای خیام

18.بازار سرپوش

19.دره هفت غار

20. عمارت و باغ امین الاسلامی

21.روستای دیزباد

22.گنبدهای آجری شهمیر

23.باغ ملی

24.قلعه لک لک آشیان

25.بقایای شهر کهن نیشابور





بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب مشاهده