خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» مکانهای دیدنی شهر زیبای کرمان

مکانهای دیدنی شهر زیبای کرمان

مکانهای دیدنی شهر زیبای کرمان

کرمان از شهرهای زیبای ایران و مرکز استانی به همین نام است. این شهر که در مناطق کویری کشورمان واقع شده است، مقصد مناسبی جهت سفر زمستانی است.

این شهر با جاذبه‌های گردشگری بسیار زیبایش هر گردشگری را به خود جذب می‌کند. کرمان سومین مرکز استان مرتفع ایران می باشد و به همین خاطر در تابستان، نسبت به شهرهایی مثل یزد، شیراز، اصفهان و... هوای سردتری دارد. برای بازدید از کرمان باید چند روز وقت بگذارید تا از همه دیدنیهای این شهر زیبا دیدن کنید. در ادامه این مقاله جاذبه های دیدنی این شهر زیبا را به شما معرفی کنیم.

مجموعه گنجعلی خان

این بنا در مرکز قدیمی شهر کرمان و به صورت مستطیل شکل قرار دارد. گنجعلی خان یکی از حاکمان شاه عباس (حاکم کرمان) بود و برای آبادی کرمان خیلی کوشید. این مجموعه از میدان گنجعلی‌خان، مسجد گنجعلی‌خان ، بازار گنجعلی‌خان و ... تشکیل شده است. قدمت آن به زمان صفوی بازمی‌گردد و معماری بسیار جذابی دارد. موزه این مجموعه اکنون به موزه‌ مردم‌شناسی و ضراب‌خانه‌ آن به موزه‌ سکه تغییر یافته است. این مجموعه در ۲۶ اردیبهشت ۱۳۴۷ در زمره آثار ملی ایران ثبت شده است.

حمام وکیل

حمام وکیل کرمان در سال ۱۲۸۰ بنا شده و معماری آن ترکیبی از معماری عصر زندیه و قاجار است. این بنای زیبا دو قسمت یعنی رختکن و گرم‌خانه دارد. در سال ۱۳۶۹ این بنا بازسازی شد و اکنون آن را به یک چایخانه‌ سنتی تبدیل کرده‌اند که گردشگران قادرند فالوده کرمانی، انواع نوشیدنی ها و غذاهای محلی را در آن میل کنند.

گنبد جبلیه

گنبد جبلیه تنها اثر تاریخی سنگی کرمان است و مربوط به دوران ساسانیان می باشد. این گنبد در شرق شهر زیبای کرمان و نزدیکی پارک پردیسان و دو گورستان صاحب‌الامر و سید حسین کرمان واقع شده است. این گنبد هشت‌ضلعی در برابر حوادث و گذر زمان مقاومت کرده و سالم مانده است.

امروزه درون این مجموعه به موزه‌ی سنگ کرمان تبدیل شده است و شما می‌توانید علاوه بر تماشای این بنای تاریخی، از موزه هم دیدن کنید. این بنا در زمره آثار ملی ایران ثبت شده است.

جنگل پردیسان قائم

در کوه‌های صاحب‌الزمان کرمان جنگل پردیسان واقع شده است. سرتاسر این جنگل دست‌کاشت است و از این لحاظ بزرگ‌ترین جنگل دست‌کاشت ایران محسوب می‌گردد. خانواده‌ها جهت تفریح به این جنگل زیبا می‌روند. همچنین کوه‌های این ناحیه هم مکان خوبی برای کوهنوردان است.

قلعه دختر کرمان (آتشکده آناهیتا)

قلعه‌ دختر قلعه کهنه هم نام دارد و در تپه‌های شرقی کرمان واقع شده است.این بنا متعلق به قبل از اسلام است و فقط از خشت و گل رس تشکیل شده است. این مکان پرستشگاه آناهیتای باستانی بود.

مسجد جامع کرمان (مسجد جامع مظفری)

این مسجد زیبا محصور به بازار مظفری، بازار قدمگاه، خیابان شریعتی و میدان مشتاق در شهر کرمان می باشد. این مسجد دارای چهار ایوان است و صحن ایوان و شبستان این مسجد سردر رفیع دارد. این مسجد در زمان حکومت امیر مبارزالدین محمد مظفر، موسس سلسله‌ آل مظفر ساخته شده و زمان ساخت آن در کتیبه سردر اصلی سال ۷۵۰ هجری نوشته شده است.

این مسجد چندین بار مرمت شده است که از جمله آن‌ها می‌شود به مرمت کاشی‌کاری ایوان بزرگ در دوران وکیل‌الملک و کاشی‌کاری ستون‌ها و لچکی‌های درون مسجد و ساخت شبستان شمالی اشاره نمود. این اثر با شماره‌ی ۲۷۶ در لیست آثار ملی ایران ثبت شده است.

باغ فتح آباد

باغ عمارت بیگلر بیگی کرمان به باغ فتح‌آباد معروف است و متعلق به دوران قاجار است. این باغ که از مکانهای گردشگری کرمان است، در ۲۵ کیلومتری کرمان، روستای اختیارآباد واقع شده است و می گویند باغ شاهزاده‌ ماهان را از این باغ الگو گرفته‌اند. از میان این باغ قناتی می گذرد و از بخش‌های دیگر آن می‌توان به عمارت‌های چهار فصل، عمارت مرکزی و ... اشاره کرد. باغ فتح‌آباد با شماره‌ ۷۲۸۴ در فهرست آثار ملی ایران جای دارد

آبشارهای سیمک

آبشارهای سیمک در ۳۵ کیلومتری شمال کرمان، در روستای کوهپایه واقع شده است. در این منطقه اردوگاه نیز به چشم می خورد که این امر خود، موجب جذب گردشگر شده است. سیمک ۱۳ آبشار دارد که مکان مناسبی برای کوهنوردان و صخره‌نوردان فراهم نموده است. اگر خواستید به این آبشارها بروید، مطمئن شوید مهارت کافی دارید و باید تجهیزات لازم را به همراه خود داشته باشید.

کتابخانه ملی کرمان

کتابخانه‌ ملی کرمان در عصر پهلوی اول بنا شده و در خیابان شهید رجائی، خیابان خورشید قرار دارد. این بنای آجری یک طبقه است و در میان محوطه‌ای زیبا قرار دارد. در محوطه‌ آن درختان سرو، حوض آب و آب‌نماها زیبایی آن را بیشتر کرده است. این کتابخانه‌ در فهرست آثار ملی ایران جای دارد.

گنبد مشتاقیه (سه گنبدان)

گنبد مشتاقیه که سه‌گنبدان هم نام دارد در نزدیکی قبرستان کهنه و بیرون از حصار شهر کرمان قرار دارد. قدمت این بنا مربوط به دوران قاجار است و در ابتدا آرامگاه میرزا حسین خان، جد سادات میرحسینی کرمانی بوده و در سده ۱۳ هجری، مشتاق علیشاه در این مکان مدفون می گردد. در بقعه‌ مشتاقیه سه گنبد احداث شده که هر کدام از آن‌ها مربوط به یک مقبره است.

یخدان مویدی

یخدان مویدی در خیابان ابوحامد کرمان جای گرفته است. در قدیم اهالی کرمان با استفاده از ابزارهایی ویژه و به کار بردن خلاقیت، با احداث قنات، حفر کانال‌، ایجاد آب‌انبارها و یخدان‌ها آب موزد احتیاج خود را تامین می‌کردند. قنات‌ها آب مورد احتیاج آب‌انبارها و آب‌انبارها نیز آب مورد نیاز یخدان‌ها را تامین می‌کردند و یخدان‌های بزرگ نیز قنات‌های اختصاصی داشتند. این یخدان‌ها در واقع یخچال‌های شهر بودند. یخدان مویدی در فهرست آثار ملی ایران جای دارد.

موزه هنرهای معاصر صنعتی

در این موزه آثار هنرمندان بنام جهان در معرض نمایش گذاشته شده است. نیمی از این موزه به نمایش آثار استاد سید علی اکبر صنعتی تعلق دارد و نصف دیگر آن متعلق به آثار ۸۳ هنرمند معاصر ایرانی و ۱۶ هنرمند خارجی است. این موزه‌ مهم در خیابان شریعتی و حد فاصل میدان باغ ملی و چهارراه طهماسب‌آباد جای دارد.

پیست اسکی سیرچ

این پیست اسکی بزرگ‌ترین پیست اسکی جنوب شرق کشور است و در کرمان جای دارد. این پیست زیبا در جاده قدیم کرمان-بم واقع شده و شما می‌توانید پس از گذشتن از تونل سیرچ، به پیست برسید.

منبع/ کجارو



بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده