دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» معرفی دشت لار

معرفی دشت لار

معرفی دشت لار

دشت لار یکی از مکانهای دیدنی و جاذبه های گردشگری مازندران می باشد که فاصله زیادی تا تهران ندارد. شما می‌توانید در سفری یک روزه از دشت لار بازدید نمایید. دشت لار یکی از پرگل‌ترین دشت‌های ایران می باشد. این دشت سرسبز و پرآب، سال‌هاست که به‌عنوان پارک ملی شناخته شده است.

دشت لار کجاست؟

دشت لار و شقایق‌های زیبایش در مازندران واقع شده است. این دشت از سال ۱۳۵۴ پارک ملی اعلام گردیده است. از ۱۳۶۱ هم منطقه حفاظت‌شده به‌شمار می‌آید. دشت لار را در حاشیه دماوند می یابید. جایی که از تهران چندان هم دور نمی باشد.

جنوب این منطقه بخشی از شمیرانات به‌ شمار می‌رود. شمال و شمال شرقی آن به لاریجان مازندران متعلق است. از سمت شمال به نور و از طرف جنوب شرق به ایرا راه دارد. از طرف شرق هم به پلور و بعد کوه دماوند می‌رسد.

پارک ملی لار بسیار خوش آب‌وهوا می باشد. بی‌علت نیست که قدیم‌ها ییلاق تابستانی پادشاهان بوده است. بافت گیاهی و تنوع جانوری آن خیلی جذاب می باشد.

چه حیوانات و گیاهانی در دشت لار پیدا می‌شود؟

وسعت این دشت حدود ۷۳ هزار هکتار می باشد. ۳۱ هزار هکتار آن در محدوده پارک ملی قرار گرفته است. چشمه‌های دیدنی، شقایق سرخ قشنگ، گل‌ زرد و زنبق وحشی به آن جلوه دیدنی بخشیده است.

ولی از زیبایی‌های آن که بگذریم، گیاهان دارویی و خوراکی بسیاری در پارک ملی لار می‌رویند. در این دشت کاسنی، گلپر، شیرین‌بیان، آویشن، بارهنگ و والک پیدا خواهید کرد.

در منطقه دشت لار حیواناتی همچون گرگ، روباه، خرس قهوه‌ای، آهو، بزمجه، افعی طلایی، قوچ و میش زندگی می‌کنند. از تماشای عقاب طلایی، شهباز، خفاش و کبک نباید تعجب کنید.

ماهی قزل‌آلای خال‌دار قرمز یکی از گونه‌های تحت حفاظت این ناحیه می باشد. از ۱۳۷۰ در بعضی از قسمتهای دشت لار امکان شکار وجود ندارد؛ زیرا باید از حیوانات حفاظت شود. در فصل بهار که زمان بچه‌زایی حیوانات می باشد، اجازه ورود ماشین از محدوده محیط‌بانی داده نخواهد شد.

دیدنی‌های دشت لار کدامند؟

طبیعت‌گردی آن‌قدرها هم آسان نمی باشد. دیدنی‌های مقصد سفر است که موجب می‌گردد دوری راه و پیاده‌روی طولانی را به جان بخرید. ببینید تا با رفتن به دشت لار چه بی اندازه خوش می‌گذرد.

لار؛ دشت پرگل و تماشایی ایران

دشت لار به دشت شقایق هم مشهور است. بنابراین تعجبی ندارد اگر فکر کنیم جذاب‌ترین منظره‌ آن شقایق‌های بی‌شمار‌ی‌ می باشد که در خرداد ماه در سراسر دشت می‌رویند.

شقایق تنها گل این دشت نمی باشد. گل‌های زرد و بنفش زمین را رنگ آمیزی می‌کنند. از وسطشان رود جاری می‌گردد. بالای سر شما آسمان آبی‌ است. سکوت و آزامش همه جا را پر می‌کند. هر اندازه می‌خواهید تماشا کنید، عکس بیندازید و نفس عمیق بکشید.

آبشار سفید‌آب؛ زلال و قشنگ

آبشار سفیدآب یکی دیگر از مکانهای دیدنی‌ دشت لار است. این آبشار نزدیک دریاچه سد لار قرار گرفته است. صدای جذاب شرشر آب زیر آسمان آبی، یکی از صحنه‌هایی‌ می باشد که در خاطر شما می‌ماند. این‌جا به آبشار قو هم مشهور است.

سد لار؛ باشکوه و تماشایی

در حدود ۷۵ کیلومتری تهران، سد لار با رودخانه جذابش قرار گرفته است. می‌توانید یک روز را با منظره دیدنی سد لار بگذارید و از طبیعت پیرامونش لذت ببرید.

رودخانه سفیدآب؛ زیبا و پر آب

از نام رودخانه سفیدآب مشخص است که چه آب زلالی دارد. می‌توانید ساعتی کنار این رودخانه زیبا گام بردارید. بعد کنارش نشسته و به صدای جذاب آب جاری گوش دهید. اگر خرداد باشد، اطراف‌ شما پر از گل‌های رنگی‌ می باشد.

چطور می‌توانیم در پارک ملی لار تفریح کنیم؟

طبیعت‌گردی

تور دشت لار یکی از تورهای طبیعت‌گردی‌ می باشد که به‌ خصوص خرداد و فصل شقایق بازار آن داغ است. خیلی‌ها با ماشین به این‌جا آمده و از ساعت‌ها قدم زدن زیر آسمان زیبا لذت می‌برند.

اگر اهل گردش در طبیعت هستید، سفر به دشت لار را در برنامه‌های آینده‌ خود قرار دهید.

کوهنوردی

این‌جا بهشت کوهنوردها می باشد. چندین کوه در این منطقه قرار دارد، مانند کوه دیوآسیاب، کوه گل زرد، کوه اسب کلک، کوه زرکشی و از همه دیدنی تر، کوه دماوند.

عکاسی

اگر عکاس حرفه‌ای باشید، به قدری کادر جذاب در این منطقه پیدا می‌کنید که تمام روز سرتان گرم خواهد شد. البته هر کسی با تلفن هوشمند یا دوربین معمولی قادر است صحنه‌های زیبای این دشت دیدنی را ثبت کند.

از آسمان پاک و زیبای آن، گل‌های رنگارنگش و از رود و کوه‌هایش عکس بردارید و به یادگار ببرید. تا مدت‌ها برای شبکه‌های اجتماعی‌ خود عکس برای پست کردن دارید.

ماهی‌گیری

در پارک ملی لار چندین رود جاری‌ می باشد. همه پرآب و زلال. ماهی هم در آنها زیاد است. اگر اهل ماهیگیری هستید، می‌توانید از حدود خرداد تا شهریور به دشت لار بروید. البته بایستی از محیط‌بانی قوشخانه، دلیچای یا پلور مجوز دریافت نمایید. بعد دیگر شما هستید و قلاب ماهیگیری و رود پر از ماهی.

دوچرخه‌سواری

برخی از طبیعت‌گردها بدون دوچرخه به این دشت زیبا نمی‌آیند. می‌توانید هم از منظره‌های دیدنی آن لذت ببرید و هم ورزش کنید. هوای خوب و سالم این‌جا برای دوچرخه‌سواری عالی‌ می باشد. البته باید خیلی مراقب بافت گیاهی اطراف‌ خود باشید.

چگونه به دشت لار برویم؟

برخی ترجیح می‌دهند با تور طبیعت‌گردی به دشت لار عازم شوند. تورهای یک روزه جهت تماشای دشت زیبای شقایق از تهران به این پارک ملی می‌روند.

با ماشین شخصی خود نیز می‌توانید راهی این دشت پر از شقایق شوید. راحت‌ترین مسیر آسفالت از جاده تهران – آمل آغاز می‌گردد. این مسیر را ادامه می‌دهید تا اینکه به سه‌راهی پلور برسید. تابلوی محیط‌بانی دلیچای را دنبال نمایید. سرراست‌ترین مسیر همین می باشد.

۸۵ کیلومتر فاصله تقریبی تهران تا پلور است. در کل حدود ۱۰۰ کیلومتر تا پارک ملی لار پیش روی خود دارید.

از شمیرانات و روستای افجه در لواسان کوچک، مسیری هست که به دشت هویج افجه خواهد رسید. این مسیر خیلی سخت است و به مهارت کوهنوردی نیاز دارد. زیرا از گردنه افجه فشم، تا دشت لار کوچک، بایستی کوهنوردی کنید.

اگر قصد دارید از لواسانات به پارک ملی برسید، مسیر لواسان بزرگ، روستای ایرا و محیط‌بانی قوشخانه را انتخاب می‌نمایید. این مسیر در بعضی از قسمتها خاکی‌ است.

چه وسایلی برای رفتن به دشت لار لازم داریم؟

طبیعت‌گردها بدون کوله‌پشتی پروپیمان جایی نخواهند رقت. جهت سفر به دشت لار از آب، خوراکی سبک، و جعبه‌ کمک‌های اولیه هیچ چیز کم نگذارید. کلاه و عینک خود را بردارید و فکر پوشیدن صندل را به ذهن‌ خود راه ندهید. ممکن است با مار سمی روبه‌رو گردید.

بهترین زمان سفر به دشت لار چه فصلی‌ست؟

بهار و خصوصا بعد از ۱۵ خرداد بهترین وقت سفر می باشد. در فصل تابستان هوا ملایم است و به شما خوش خواهد گذشت. اگر اهل طبیعت‌گردی باشید و بتوانید در فصل سرما از خود مراقبت نمایید، می‌توانید سفر زمستانی را هم تجربه نمایید.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


اعداد فرشته در عشق و روابط عاشقانه! ✓ کانال یوتیوب اعداد فرشته در عشق و روابط عاشقانه! ✓ کانال یوتیوب مشاهده