خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» معرفی پارک کوهسنگی مشهد

معرفی پارک کوهسنگی مشهد

معرفی پارک کوهسنگی مشهد

کوهسنگی، از قدیمی‌ترین و معروفترین مکانهای دیدنی و جاذبه های گردشگری مشهد می باشد. این پارک بزرگ و قدیمی در جنوب غربی شهر مقدس مشهد در انتهای خیابان کوهسنگی قرار گرفته است.

واقع شدن دو کوه کله قندی به شکل جدا و مستقل از رشته کوه بینالود، آن هم در محوطۀ شهری مشهد، موجب گردیده است که این دو کوهِ سنگی کله قندی به اسم کوهسنگی خوانده شوند. میان این دو کوه جدا شده از اصل و رشته کوه بینالود که اصل و ریشۀ این دو کوه می باشد بزرگراه آسیایی فاصله انداخته است. امروزه با گسترش یافتن شهر مشهد قله های دیگری از رشته کوه بینالود به محوطۀ شهری پیوسته شده‌اند. ولی در هر حال فاصلۀ میان این دو کوه با رشته کوه همچنان به قوت خودش باقی است.

تاریخچه پارک کوهسنگی مشهد

اگر بخواهیم پارک کوهسنگی را از لحاظ تاریخ زمین شناسی بررسی نماییم، بایستی بدانید که قدمت این کوه به دوره باستانی بر می‌گردد و هنوز باستان شناسان قادر به تعیین قدمت دقیق آن نمی باشند. ولی در اینجا می خواهیم تاریخچه پارک کوهسنگی شهر مشهد را به عنوان یک تفریحگاه بررسی نماییم. بر طبق اسناد تاریخی که موجود هستند، شاه عباس اول، در سن ۱۶ سالگی و در تاریخ نهم مهر ماه سال ۹۶۷ هجری شمسی، تاج پادشاهی را در کوهسنگی بر سر خویش گذاشت.

بنابراین می‌شود نتیجه گرفت که این پارک حداقل بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ سال قدمت دارد و از تفریحگاه‌های خیلی مهم آن زمان بوده است. لازم به ذکر است که حتی آرامگاه نادرشاه، شخصی که مشهد را به عنوان دارالخلافه خویش مشخص کرده بود، از سنگ‌های کوهسنگی ساخته شده است و این موضوع اهمیت این پارک را در آن زمان به ما نشان می‌دهد.

این پارک تا سال ۱۳۱۰، به همان شکل طبیعی و دست نخورده بر جای مانده بود و از آن به عنوان یک ناحیه ییلاقی و تفریحگاه طبیعی استفاده می‌نمودند. در اوایل حکومت رضا شاه، روند ساخت و ساز در این پارک زیبا شروع شد. نخستین بار در سال ۱۳۱۸، دو ساختمان بزرگ در این پارک توسط مهندسان اهل آلمان ساخته شد و کل این منطقه را به طور کامل خیابان کشی، نرده کشی و جدول کشی کردند. در نهایت فضای سبز و گل کاری به پارک کوهسنگی مشهد اضافه گردید و همگان این پارک را به عنوان پارکی طبیعی شناختند.

ویژگی‌های مجموعه تفریحی کوهسنگی

همانطور که قابل انتظار است، مهم‌ترین خصلت پارک کوهسنگی مشهد را بایستی وجود دو قله از رشته کوه بینالود در آن دانست. این دو قله موجب نام‌گذاری این پارک زیبا و نیز تمایز آب و هوایی آن نسبت به بقیه مناطق مشهد شده‌اند. در مراجعه به این پارک، بازدیدکنندگان به دو بخش گوناگون تقسیم می‌شوند. دسته نخست کسانی که به لذت بردن از نواحی کوهپایه‌ای پارک کفایت می‌کنند و دسته دوم افرادی که به دنبال تجربه‌ای ناب هستند.

اگر تصمیم دارید تا شاهد دیدنی ترین منظره ها از شهر مشهد باشید، بایستی اندکی سختی را به جان بخرید و با اندکی پیاده‌روی، خودتان را به نوک یکی از دو قله پارک برسانید. از بالای این دو قله، قادرید مشهد را زیر پاهای خودتان ببینید و از دیدن این همه زیبایی لذت ببرید. خوب است بدانید که از ارتفاعات کوهسنگی، قادرید حتی تا حرم امام رضا و آرامگاه فردوسی را هم مشاهده فرمایید! خیلی از اشخاص خوش ذوق، زمان غروب یا طلوع آفتاب را برای این صعود انتخاب می‌کنند تا از طبیعت بیشترین استفاده را کرده باشند.

علت نام‌گذاری پارک کوهسنگی

اکنون با وجود اینکه شما می‌دانید دو قله از رشته کوه بینالود در این پارک واقع شده است، هرگز جای تعجب نیست که چرا این پارک را به عنوان پارک کوهسنگی می‌شناسند. البته بایستی گفت که قسمت عمده‌ای از سنگ این کوه را سنگ گرانیت تشکیل داده است و از آن جهت ساخت آرامگاه نادرشاه افشار هم استفاده نموده‌اند. به همین دلیل، سنگ این قله خیلی مورد توجه بوده است و این پارک زیبا را بر اساس آن، یعنی کوه سنگی نام‌گذاری نموده اند.

جاذبه‌های مجموعه تفریحی کوهسنگی

پارک کوهسنگی، دومین پارک بزرگ مشهد به حساب می‌آید. بنابراین باید انتظار وجود امکانات تفریحی زیادی را در این پارک دیدنی و طبیعی داشته باشید. شما افزون بر اینکه می‌توانید در این پارک اتراق نمایید و از آب و هوای مطبوع و خنک آن ریه‌های خود را پر و خالی کنید، می‌توانید به جاذبه‌های متنوع آن هم سر زده و سفری عالی را برای خود رقم بزنید. در اینجا قصد داریم تا به شما همه جاذبه‌های تفریحی مجموعه پارک کوهسنگی مشهد را معرفی نماییم:

باغ پذیرایی

باغ فرهنگی

باغ سنگی

باغ آرامگاه

باغ ورزشی

باغ تفریحی

موزه بزرگ خراسان

جزیره پرندگان

باغ موزه طبیعی

شهربازی تابستانی و شهربازی زمستانی ( سربسته)

مسیر منوریل تفریحی در اطراف کوه‌ها

استخر بزرگ پارک کوهسنگی

رستوران‌های متعدد

دیزی‌ سراهای سنتی

مراکز خرید کوهسنگی

مراکز ورزشی و تفریحی

چه اشخاص بزرگی در کوهسنگی مشهد دفن شده اند؟

خوب است بدانید که بعضی از افراد بزرگ و معروف در این پارک دیدنی به خاک سپرده شده‌اند تا در آرامشی بی پایان به خواب ابدی بروند. یکی از بزرگ‌ترین سنگ‌ قبرهایی که در انتهای مسیر رودکی یک خواهید دید، متعلق به «شیخ اسد الله یزدی» می باشد. «شیخ اسد الله یزدی» یکی از عالمان بزرگ بود که در زمینه منطق، حکمت و علوم ریاضیات دارای مهارت بود. در کنار آرامگاه او، هفت سنگ قبر دیگر هم دیده می شود که به افرادی مثل «آقا میرزا عسگری رضوی» یا همان آقا بزرگ حکیم، فرزند آقا بزرگ حکیم، «شیخ سیف اللهی ایسی» و چندین تن از مریدان او تعلق دارند.

جاذبه های اطراف کوهسنگی مشهد

فاصله تا گنبد سبز: ۴٫۴ کیلومتر

فاصله تا آرامگاه نادرشاه افشار: ۴٫۷ کیلومتر

فاصله تا حرم امام رضا (ع) : ۵٫۵ کیلومتر

فاصله تا آرامگاه فردوسی: ۳۱ کیلومتر

امکانات تفریحی، رفاهی و خدماتی کوهسنگی مشهد

آلاچیق

سرویس بهداشتی

آبنما

مکان مخصوص ورزش

مکان مخصوص بازی کودکان

صندلی و نیمکت

رستوران و سفره‌خانه

کافه و دکه‌های سوپرمارکت

موزه خراسان

باغ موزه

نمازخانه

آبخوری

بهترین فصل بازدید از پارک کوهسنگی مشهد

پارک کوهسنگی مشهد معمولا نسبت به بقیه مناطق این شهر اندکی سردتر است. به همین دلیل، بهتر است شش ماه نخست سال را جهت بازدید از این پارک دیدنی و طبیعی انتخاب نمایید تا اندکی از هوای گرم مرکز شهر مشهد هم فرار کرده باشید. ولی به صورت کلی بایستی گفت که پارک کوهسنگی به علت وجود رود و استخر بزرگ، دارای هوایی معتدل است و تغییرات دما زیاد بر روی شرایط بازدید تاثیر ندارد.

در هر فصل، شما قادرید به نوبه خود از این پارک دیدنی و زیبا لذت ببرید. ولی به هر صورت از حق که نگذریم، فصل بهار و فصل پاییز را می‌شود زیباترین فصل‌های پارک کوهسنگی مشهد به حساب آورد.

مسیر دسترسی به مجموعه تفریحی کوهسنگی

پارک کوهسنگی مشهد شامل یک منطقه خیلی بزرگ می‌شود و از سه طرف می‌توانید به آن دسترسی پیدا نمایید.

دسترسی با وسیله نقلیه شخصی:

فقط کافی است خودتان را به بزرگراه کلانتری رسانده و مسیر را به طور مستقیم ادامه دهید تا به کوهسنگی برسید.

دسترسی با اتوبوس

شما می‌توانید از نقاط گوناگون مشهد، سوار اتوبوس‌هایی شوید که به پایانه زکریا منتهی می‌گردند. ایستگاه پایانی یعنی ترمینال زکریا دقیقا مقابل کوهسنگی است.

دسترسی با مترو

شما قادرید سوار بر مترو مشهد شوید و در ایستگاه مترو الندشت از قطار خارج گردید. از ایستگاه مترو الندشت تا پارک زیبای کوهسنگی تقریبا ۳۰۰ متر فاصله است.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


تبدیل عکس های معمولی به عکس های آتلیه ای تبدیل عکس های معمولی به عکس های آتلیه ای مشاهده