دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» معرفی جاذبه های گردشگری و مکانهای دیدنی ایران - پارک جنگلی وکیل آباد مشهد

معرفی جاذبه های گردشگری و مکانهای دیدنی ایران - پارک جنگلی وکیل آباد مشهد

معرفی جاذبه های گردشگری و مکانهای دیدنی ایران - پارک جنگلی وکیل آباد مشهد

مشهد در پیرامون خود تعدادی ییلاق خوش آب و هوا دارد که تفریحگاه مردم شهر و گاه مسافرین و زائرین مشهد مقدس می باشد، مانند طرقبه که حالا نه فقط برای اهالی مشهد بلکه برای اغلب مسافرین هم یک مقصد عالی و خوش آب و هواست. پس از بلوار ولیعصر وسیع ترین و عریض ترین بلوار کشورمان ایران جایی در شمال غربی مشهد قرار گرفته است. انتهای این بلوار دیدنی به یک باغ زیبا منتهی می شود که در میان مردم به وکیل آباد معروف است.

ماجرای این باغ زیبا و وسیع به سال های 1290 و اندی هجری شمسی برمی گردد. به روزهایی که حاج حسین ملک تاجرزاده ی ثروتمند آن ایام مشهد، مزرعه ای آباد را از یکی خانواده های اصیل مشهد می خرد. حاج حسین که مردی نیکوکار بود در سال 1348 تنها دو سال پیش از کوچ از این دنیا این باغ را وقف می کند، تا مردم که گاهی برای گشت وگذار به باغ عازم می شدند بتوانند به آسانی در آن تردد نمایند. باغ در اختیار شهرداری مشهد قرار می گیرد که در حال حاضر در منطقه نه شهرداری مشهد واقع شده است. مزرعه خریداری شده وسعت فراوانی داشته به گونه ای که حدودات آن، آن چنان مشخص و معلوم نبوده است ولی چیزی که امروز به نام باغ وکیل در این دره زیبا به چشم می خورد، هفتاد هکتاری وسعت دارد.

این پارک زیبا با آب قنات آبیاری می گردد. شهرداری با ایجاد خیابان ، جدول بندی ، کف سازی معابر ، ایجاد آب نما، برق کشی، اقامتگاه های موقت، وسایل بازی کودکان و کافه رستوران توانسته جذابیتهای این پارک تماشایی را افزایش دهد. کنار پارک جنگلی وکیل آباد، باغ وحش وکیل آباد واقع شده که دارای حیوانات گوشتخوار، علف خوار، آبزی، خزنده و پرندگان گوناگون می باشد. باغ وحش وکیل آباد، تنها باغ وحش مشهد و خراسان رضوی است.

وکیل آباد دارای یک باغ زیبای طبیعی مملوء از درختان نار و کاج و درختان کهنسال و رودخانه فصلی می باشد که آب این رودخانه از طریق چشمه وکیل آباد که سرچشمه آن بند گلستان می باشد، تامین می‌گردد. قبل از آنکه پل مهندس پرتوی روی رودخانه احداث شود راه ارتباطی مشهد به ییلاقات طرقبه و شاندیز از کنار این منطقه می گذشت که جاده ای باریک به همراه درختانی تنومند و سر به آسمان کشیده بود.

بلوار وکیل آباد

بلوار وکیل آباد از بزرگ‌ترین بلوارهای شهر مشهد می باشد. این بلوار دیدنی در غرب مشهد قرار گرفته است. در حقیقت بلوار وکیل آباد مشهد، اصلی‌ترین بزرگراه درون شهری به حساب می‌آید که مهمترین قسمتهای شهر را به هم پیوند می‌دهد. قطار شهری شهر زیبای مشهد در همین بلوار رفت و آمد می‌کند.

هر وقت به مشهد سفر کردید و تصمیم داشتید به پارک جنگلی وکیل آباد بروید می‌توانید از قطار شهری مشهد استفاده نمایید. به این ترتیب درگیر ترافیک نخواهید شد. ضمن اینکه قطار شهری سفرهای درون شهری را، در مدت کمتر با آسودگی بیشتر به انجام می‌رساند.

بلوار وکیل آباد از میدان آزادی یعنی از پارک ملت مشهد آغاز شده و به طرقبه شاندیز ختم می‌گردد. در پایان این بلوار پایانه مسافربری درون شهری و همچنین پایانه قطارشهری واقع شده است. این پایانه می‌تواند شروع بازگشت با قطار شهری یا اتوبوس باشد.

شب‌های بی‌همتای وکیل آباد

شب‌های وکیل آباد دارای شکوه و آرامش خاصی می باشد. شب‌ها موقعی است که تمام عالم در سکوت شب غرق شده‌اند و آن موقع تنها صدای دلنشینی که به گوش می‌رسد صدای جریان آب در رودخانه می باشد. گاهی این صدا مبدل می‌شود به خروشی پر هیجان و گاهی اوقات این صدا چنان نرم و دلپذیر است که آرامشی توصیف نشدنی هدیه می‌کند و گاهی اوقات جریانی آرام و موزون است که نوایی دل انگیز حاصل جریان بی انتهای آن است.

باربیکیو و کباب در پارک جنگلی وکیل آباد

در تمام این پارک جنگلی دیدنی محل‌هایی مخصوص پخت کباب ایجاد گردیده است. البته این پارک جنگلی به رستوران‌های مخصوص هم مجهز می باشد. اما اگر علاقه مند هستید خودتان کباب بپزید و روی زغال آن را کباب کنید در این محل‌ها این امکان وجود دارد. در باربیکیو کار طبخ کباب را انجام دهید و از روشن‌نمودن آتش در بقیه بخش‌های پارک خودداری نمایید. زیرا ممکن است درختان پارک صدمه بببینند یا آتش سوزی رخ دهد.

بازدید از پارک جنگلی وکیل آباد

بیایید از ورودی وکیل آباد قدم در باغ بگذاریم. ورودی با چند پله شما را به درون باغی جادویی می کشد. انبوه درختان مرتفع که تا خورشید بالارفته اند از همان نگاه نخست چشم شما را می گیرد. باغ شکل و شمایل یک پارک جنگلی کامل را داراست و کف آن سنگ فرش شده است. از بین درختان مسیرهایی به این طرف وآن طرف می شتابند و نیمکت هایی شما را به آرام گرفتن در سایه درختان فرامی خوانند.

در بین درختان که چشم بچرخانید قطعا کاج، تبریزی، ون، زبان گنجشک، افرا، ارغوان، باران طلایی و چنارهای فراوانی را می بینید که در هر گوشه و کناری سر برآورده اند. افزون بر این درختان دیدنی گاهی چشم شما به درخت توت یا شاه توت، گردو و حتی زیتون هم می افتد که اگر در فصل باردهی آن ها را تماشا کنید میوه های خوش آب و رنگشان نیز دلبری می کند.

علاوه بر درختان، گل های رنگارنگ نیز اینجا به زیباترین شکل ممکن باغ را در فصلهای گوناگون می آرایند. شهرداری درختان خشک شده را در عوض ریشه کن کردن و سوزاندن کوتاه کرده و با هنر هنرمندان توانای معرق کار تبدیل به تندیس هایی دیدنی کرده است. تندیس کاوه آهنگر، هفت سین ایرانی، خلیج فارس و گاهی کتاب ها هم در بین این معرق کاری های ظریف بوستان را آراسته اند که در این بین کاوه آهنگر یک سروگردن بالاتر از سایر تندیس ها می باشد.

مجسمه ها نیز در گوشه و کنار هر از چند گاهی دلبری می کنند. مثلا هفت کوتوله پر شر و شور و یا اسب ها و البته تندیس هایی مانند تندیس حاج حسین ملک که در پیچ وخم های بوستان جای گرفته اند. انبوه درختان در بین مسیرهای سنگ فرش به قدری زیباست که شما را به رفتن و دیدن ترغیب می کند.

آن سو تر ولی یک دریاچه دیده می شود که در کنار درختان و فضای سبز آن سو نمای بسیار جذابی را خلق کرده است و خانواده های مختلفی کنار دریاچه بساط کرده اند. در باغ که گام بردارید حتما صدای پای رودخانه شما را هیجان زده خواهد کرد. یک رودخانه به بلندای 2300 متر که همچون رگی حیاتی در پیکره باغ در جریان است و گاه در فصلهای پربارش آنقدر پرآب است که صحنه های جذابی را ایجاد می کند.

گذشتن آب و سروکله زدن آن با سنگ های گوناگون مسیر و بازی کردن آن با درخت های گاه خمیده صحنه های بی بدیلی را ایجاد می کند. شهرداری نیز نهایت سلیقه را به خرج داده و در مسیر رودخانه هنرنمایی نموده است و مسیرهای زیبایی را تدارک دیده است.

رودخانه ولی در پاییز و در غوغای رنگ و جادوی درخت ها به مراتب زیباتر و دیدنی تر است. به ویژه موقعی که آفتاب به هر زحمتی شده از بین درختان فرود می آید و زلف های خود را به آب می رساند. رودخانه ولی فصلی می باشد و آب این بوستان وسیع با یک قنات تامین می گردد که دارای قدمت بالایی است. قنات وکیل آباد اکنون چند سالی است که بازسازی هم شده است تا بتواند برای صدها سال دیگر نیز آب مورد نیاز این بهشت زیبا را تامین کند.

بر روی رودخانه پل هایی هم تعبیه شده است که جان می دهند برای عبور نکردن و ایستادن و نگاه کردن به زیبایی. یک پل قدیمی و تاریخی هم در محدوده بوستان واقع شده که به سه پلی معروف است و به دوران قاجار تعلق دارد.

اگر قصد کمپ زدن در بین درختان را داشته باشید شما می توانید روی آلاچیق های مجهز پارک نیز حساب کنید. چیزی در حدود 600 آلاچیق بزرگ در سراسر باغ تدارک دیده شده است. افرون بر آلاچیق ها، مهمانسرایی به نام ملک هم در همان ابتدای پارک واقع شده است. سرویس بهداشتی مجهز مجموعه نیز خیال شما را راحت می کند. اگر قصد داشتید سری به کافه یا رستوران هم بزنید می توانید افزون بر سرو یک نوشیدنی یا خوراک خوشمزه از آرامش و نمای دیدنی بوستان نیز کمال لذت را ببرید. مرکز بازی کودکان و یا زمین های مجهز فوتبال و والیبال از دیگر امکانات درون باغ می باشد که می تواند یک تعطیلات خوب را برای شما رقم بزند. به این امکانات سینمای 5 بعدی، استخر، زمین بسکتبال، بدمینتون، میزهای تنیس و فوتبال دستی های بزرگ و بساط کباب را نیز اضافه نمایید که باب میل بسیاری از جوان ترهاست.

پیست دوچرخه نیز که این ایام طرفداران خاص خود را دارد. به ویژه اگر در ییلاقی خوش آب وهوا و زیبا باشد. چنانچه هوس ورزش در این بهشت دیدنی و زیبا به سر شما زد افزون بر دویدن قادرید روی لوازم ورزشی و بدنسازی تعبیه شده در آن حساب باز کنید و از ورزش و تفریح خود در هوای آزاد و در محاصره انبوه درختان لذت ببرید.

یک موزه کوچک، نمازخانه و یک پارکینگ جادار هم در بوستان وجود دارد تا خیال شما را از هر بابتی آسوده کند و اقامتتان را دلچسب نماید. اگر هم احتیاج به خرید داشته باشید می توانید به فروشگاه های مختلف بوستان مراجعه کنید.

در بخشی از باغ وکیل آباد بخشی با نام بوستان شب ایجاد شده است که واقعا زیباست. با روشن شدن چراغ ها حالا می خواهد بهار باشد یا تابستان، فصل پاییز باشد یا زمستان جذابیت اینجا غوغا می کند و بسیاری از افراد را بی تاب خود می کند. اگر فکر می کنید این ییلاق تنها مناسب فصول گرم سال است، سخت اشتباه می کنید. کافی است یک دفعه با فرود نخستین برف خود را به باغ برسانید و در بین کاج های همواره سبز توت های برف گرفته را تماشا کنید و رودخانه ای که حالا بین این همه سپیدی بی همتاست. بروید به کافه و یک نوشیدنی داغ و دلچسب سفارش داده و از فصل زمستان لذت ببرید. پاییز اصلا احتیاجی به توصیف ندارد، این را آمار بالای مسافرین باغ زیبای وکیل آباد نشان می دهد زمانی که زیبایی فرش هزار رنگ پاییز بر کف سنگ فرش بوستان در کنار آرامش دریاچه دلبری می کند و هیچ فردی در مقابل وسوسه عکس گرفتن از این تابلو دیدنی تاب نمی آورد. بهار و تابستان نیز همیشه با شکوه بسیار در این بوستان زیبا قدم می گذارند.

باغ وحش

یکی از جاذبه های محبوب این بوستان، باغ وحشی می باشد که در آن واقع شده و در نوع خود در همه ایران منحصربفرد است. باغ وحشی دیدنی و بزرگ با وسعتی در حدود چهار هکتار، که از شیرهای شاخدار گرفته تا شامپانزه ها در آن ساکن می باشند. تمساح ها، پلنگ های آفریقایی و حتی گونه هایی از ببرهای در حال انقراض تا توله خرس ها و مارهای بزرگ در آن محافظت می شوند. انواع پرندگان، خزندگان، حیوانات وحشی و گوشت خوار و حیواناتی علف خوار در کنار بعضی از آبزیان در بخشهای مختلفی نگهداری می شوند که بازدید از آن ها بسیار مهیج است. این تنوع بالای حیوانات در یک باغ وحش تقریبا در سراسر ایران بی مانند است. باغ وحش به جشنواره ای از رنگ ها و طرح های خاص شبیه است که هر بیننده ای را حیرت زده می کند. قرار گرفتن باغ وحش در مجموعه مصفای بوستان جذابیت آن را چند برابر کرده است.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! مشاهده