دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» معرفی باغ پرندگان تهران

معرفی باغ پرندگان تهران

معرفی باغ پرندگان تهران

باغ پرندگان تهران کجاست؟

باغ پرندگان یکی از جاذبه‌های طبیعی گردشگری شهر تهران می باشد که در شمال شرق تهران در منطقه جنگلی لویزان واقع شده است . این مجموعه به گونه ای طراحی گشته است که پرندگان در شرایط طبیعی زندگی خود نگهداری شوند. بیشتر از ۹۰ درصد پرندگان رها هستند و در محیط کاملا روباز و در محیط بدون قفس زندگی می‌کنند. این باغ بزرگ‌‌ترین مکان نگهداری پرندگان در کشور محسوب می‌شود. این باغ پرندگان با وسعت حدود ۲۳ هکتار یکی از بزرگ‌ترین و خاص ترین باغ‌های پرندگان خاورمیانه می باشد که شرایط را برای زندگی طبیعی ۱۶۸ گونه و سه هزار بال پرنده فراهم کرده است.

باغ پرندگان نظم و پاکیزگی قابل توجهی دارد و همه فضای آن گل‌کاری شده است.

امکانات رفاهی و توصیه ها

از امکانات رفاهی این باغ می شود به بودن پارکینگ، نماز خانه و سرویس بهداشتی، رستوران و بوفه، و آلاچیق و نیمکت های چوبی اشاره کرد. البته عکاسی با طوطی ماکائو، اینترنت مجانی، کلبه ی گل و گیاه، نقاشی در طبیعت، حضور ون های رایگان که در مسیر ورودی تا داخل باغ به منظور جابجایی بازدید کنندگان در رفت و آمد می باشند هم، از بقیه امتیازات این باغ به حساب می آید. از توصیه های مهم در طی بازدید آن است که به منظور عکس برداری و فیلم برداری حرفه ای، بایستی هزینه ی جداگانه پرداخت شود. ولی عکسبرداری با موبایل و دوربین عکاسی معمولی به طور رایگان است. استفاده کردن از کفش اسپرت در محوطه ی این باغ زیبا که در بین پارک جنگلی قرار گرفته است، پیاده روی را برای بازدید کنندگان آسان می کند. البته به منظور اطمینان از نحوه امکانات ارائه شده بهتر است از قبل تماس برقرار کرده و اطمینان حاصل شود.

فازهای مختلف باغ پرندگان

این باغ زیبا در دو فاز گوناگون به بهره برداری رسیده است که فاز نخست آن به نام فاز «دشتچر» برای پرندگانی که توان پرواز ندارند، در سال ۱۳۹۲ احداث شد. فاز دوم که دارای مساحتی کمتر از فاز اول است و در محدوده شمالی قرار گرفته است، به نام فاز «آبچر»، با شرایط دما و پوشش گیاهی مناسب، باران مصنوعی و حتی رعد و برق برای پرندگانی که قابلیت پرواز دارند تعبیه شد. سازه فولادی، شبکه کابلی و مش توری که با الهام از چادر عشایر به منظور جلوگیری از خروج این پرندگان طراحی گردیده است، طرح تقدیر شده فولادی در حوزه سازه‌های خاص در سال ۱۳۹۵ و برنده جایزه دادمان در سال ۱۳۹۶ می باشد.

فضای دل‌انگیز باغ پرندگان

در مسیر پرپیچ و خم این باغ زیبا، ترکیب زیبایی‌های بکر طبیعت و هنر دست انسان، روح هر بازدید کننده ای را سرشار از لذت و آرامش می‌کند. سنگفرش‌های جذاب، آلاچیق‌های ساخته شده از چوب، نی و پوشال، نیمکت‌های چوبی، تابلوهای راهنمای طرح چوب و خط زیبای نستعلیق، برکه‌ها و آبشارهای چشم‌نواز، درختان سربه آسمان کشیده و گل‌های رنگارنگ، در زمره این زیبایی‌هاست. همچنین در باغ پرندگان تلاش شده است که از مصالحی از جنس سنگ و چوب که به طبیعت زیبای محیط نزدیک‌تر است استفاده گردد. سقف آشیانه‌‌های پرندگان هم به زیبایی هر چه تمام تر با ساقه‌های برنج پوشانده شده است. عدم استفاده از تیر برق یا تاسیسات اضافی در فضای باغ جذابیت این مکان را دوبرابر کرده است.

فضای سرسبز و دل‌انگیز باغ پرندگان تهران ، به خودی خود می‌تواند حسابی شما را سر حال بیاورد. دو گونه گیاهی اصلی در این باغ، درختان پهن‌برگ و سوزنی‌شکل می باشند و گل‌های دیدنی و زیبای مختلف هم به تناسب فصل در محوطه آن کاشته می‌شوند‌. به طور کلی گونه‌‌های گیاهی این باغ از گیاهان و درختان جنگل لویزان پیروی می‌‌کند. طراحی دیدنی محوطه باغ، تنوع زیاد پرنده‌ها و نظم و نظافت قابل قبول از نقاط قوت این مجموعه می باشد.

وروردی باغ

از بخش ورودی که بالاترین قسمت این باغ زیباست داخل می‌شویم. چشم‌انداز ما همه محوطه باغ پرندگان است. با عبور از چند سری پله به محل فروش بلیط خواهیم رسید و جهت بازدید از قسمت‌های مختلف، ورودی می‌پردازیم. از اینجا امکان انتخاب دو مسیر مختلف وجود دارد: یکی مسیر منتهی به قسمت پرندگان اهلی و دیگری مسیر بازدید پرندگان گرمسیری:

پرندگان اهلی

در این قسمت پرندگان اهلی یا «ماکیان‌سانان» نگهداری می‌شوند. پرندگانی که انسان برای استفاده کردن از تخم و گوشتشان از آن‌ها نگهداری می‌کند. شاید برای شما دیدن مرغ و خروس جذابیتی نداشته باشد ولی در اینجا مرغ و خروس‌هایی متفاوت‌تر از آنچه تا به حال دیده‌اید مشاهده خواهید کرد: مرغ و خروس فونیکی( ققنوس)، با اصالتی آلمانی و دم‌ بلندی که حتی به ۹۰ سانتی‌متر می‌رسد، مرغ و خروس لهستانی با تاج و کاکل پرپشت و بسیار دیدنی و مرغ و خروس ابریشمی با بدنی پوشیده از کرک که به مرغ خزدار هم معروف است.

گنجشک‌سانان

پس از بازدید از این قسمت به بخش پر سرو صدا و بسیار دیدنی مجموعه باغ پرندگان تهران می‌رویم. بخش گنجشک‌سانان که پرندگانی دیدنی و زیبا از جمله عروس هلندی، انواع سهره و فنچ و تعداد زیادی طوطی در آن مشغول پرواز و آواز هستند. صدای زیبای فنچ‌ها همراه با زیبایی طبیعی محیط بسیار دل‌نشین می باشد.

پرندگان شکاری

بعد از استراحتی کوتاه، به قسمت پرندگان شکاری سر می‌زنیم. عقاب، شاهین و کرکس از پرندگان ویژه این قسمت هستند. ابهت و هیجان دیدن لحظه پرواز کردن پرندگانی مثل عقاب و شاهین، تجربه‌ای خاص است. این پرندگان زیبا در شمالی‌ترین نقطه در بزرگ‌ترین قفس این باغ تماشایی که به وسیله سازه فولادی، شبکه کابلی و مش توری طراحی شده است، زندگی می‌کنند. یکی از دیدنی‌ترین پرندگان این قسمت، جغد شاخ‌دار است که به دلیل قدرت استتار عالی‌اش، برای دیدن آن بایستی کمی دقت کنیم. شاهین یکی دیگر از پرندگان این قسمت، از سریع‌ترین حیوانات روی زمین می باشد که دست‌آموز است و از دیرباز در دربار شاهان برای شکار تحت آموزش بوده است.

بعد از بازدید از این قسمت به بخش پرندگان گرمسیری این باغ دیدنی نزدیک می‌شویم:

پرندگان گرمسیری

این قسمت در فضایی بسته و زیر پوشش پلاستیکی ایجاد گردیده است تا شرایط گرما و رطوبت ضروری برای زندگی این پرندگان فراهم شود. در این بخش رودخانه‌ای سراسری جاری می باشد که پرندگان متنوع از جمله قوی گردن سیاه در آن شنا می‌کنند. به دلیل هماهنگی رنگ و طرح‌های مختلف و پرواز پرندگان در بالای سر شما، این قسمت بسیار جذاب و دیدنی است.

طوطی‌های مناطق گرمسیری و نیمه‌گرمسیری هم در این قسمت نگهداری می‌شوند. امکان گرفتن عکس یادگاری با این پرندگان محبوب سخنگو با پرهای رنگارنگ زیبا هم از جذابیت‌های خاص این بخش به حساب می‌آید.

پرندگان آبزی

زیباترین و آرامش‌بخش‌ترین بخش این باغ زیبا قسمت برکه و پرندگان آبزی آن می باشد که با شرایط زندگی طبیعی مشغول شنا می باشند. فلامینگو، پلیکان، قرقاول، اردک و قو از پرندگان دیدنی این قسمت هستند. صدای جریان آب، شنای پرندگان زیبا، پیاده‌روهای چوبی و درختان سرسبز این قسمت را به دلنوازترین بخش باغ پرندگان تبدیل کرده است.

کبوترسانان

قسمت کبوترسانان هم یکی از جالب‌ترین قسمت‌های این مجموعه می باشد. کبوترها از جمله پرنده‌های آشنای هر ایرانی می باشند که در این قسمت انواع فوق‌العاده خاص و شگفت‌آور این پرنده را مشاهده خواهید نمود. این قسمت در بالاترین قسمت باغ پرندگان تهران است که منظره شهر هم از این قسمت خیلی دیدنی‌ست و یکی از جاذبه‌های عکاسی به حساب می‌آید. کبوتر دم‌چتری، کینگ اردکی، پشت‌فر و کله‌اسبی، از محبوب‌ترین کبوتران این بخش می باشند.

طاووس‌ها

در قسمت آخر در محوطه‌ای دیدنی، یکی از زیباترین حیوانات دنیا، طاووس نر، را مشاهده خواهیم کرد. این پرنده که خواستگاه آن هندوستان می باشد و با پرهای رنگین‌کمانی و طرح‌های چشم‌مانند روی آن به پرنده هزارچشم مشهور است، در این قسمت مجموعه باغ پرندگان تهران زندگی می‌کند. طاووس ماده هم در این قسمت دیده می‌شود که البته زیبایی طاووس نر را ندارد. همچنین شترمرغ‌ها هم در این بخش زندگی می‌کنند؛ پرندگانی با چشمانی درشت و پاهایی نه‌چندان زیبا که سریعترین پرنده روی زمین می باشند و تخمشان هم بزرگ‌ترین تخم پرنده می باشد.

پیشنهاداتی جهت استفاده بهتر از فضا:

برای استفاده بهینه از زیبایی‌های باغ پرندگان تهران بهتر است نکات زیر را رعایت کنید:

به دلیل کف سنگی باغ از کفش راحتی استفاده نمایید.

از کودکان خود در این محیط مراقبت بیشتری نمایید.

از آوردن مواد آتش‌زا، وسایل کمپینگ و زیرانداز خودداری نمایید.

به پرندگان غذا ندهید.

به طبیعت و درختان صدمه نرسانید.

زباله‌های خود را در سطل‌های زباله تعبیه شده بریزید.

نحوه دسترسی به باغ

شما می‌توانید از راه‌های گوناگون به این باغ دیدنی دسترسی داشته باشید. اگر با خودروی شخصی می‌آیید بایستی از خیابان هنگام وارد خیابان ۳۵ متری استقلال گردید و خیابان کوهستان را پیش رو بگیرید تا به باغ برسید. مسیر دیگر نیز از بزرگراه شهید بابایی شرق است که پس از خروجی هنگام از لاین کندرو شهرک امید، داخل خیابان کوهستان می‌شوید و به باغ می‌رسید. برای هر کدام از ورودی‌های باغ پرندگان تهران پارکینگ مناسبی در نظر گرفته شده است تا خودروی خود را در آن پارک نمایید. می‌توانید از تاکسی ون‌های سبز رنگی که عبارت «سرویس باغ پرندگان» بر روی آن‌ها نوشته شده است استفاده نمایید یا این مسیر را پیاده طی کنید.

برای استفاده کردن از سرویس حمل و نقل عمومی، هم مترو در دسترس شما است و هم اتوبوس. جهت استفاده از اتوبوس خط ۲۱۴ پایانه شهید دستواره- پایانه افق را سوار می‌شوید و در ایستگاه شهرک امید پیاده می‌شوید. با کمی پیاده‌روی به باغ پرندگان خواهید رسید. جهت استفاده کردن از مترو هم در خط دو، ایستگاه شهید باقری، پیاده می‌شوید و با تاکسی به انتهای خیابان کوهستان می‌روید.

جاذبه‌های دیدنی نزدیک باغ

از جاذبه‌های گردشگری و مکانهای دیدنی نزدیک این باغ می‌شود به پارک جنگلی لویزان، پارک جنگلی شیان و پارک جنگلی یاس اشاره نمود که می‌توانید از بقیه وقت خود برای گردش و تفریح کردن در این مکان‌ها استفاده کنید.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! مشاهده