خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» معرفی باغ شاهزاده ماهان کرمان

معرفی باغ شاهزاده ماهان کرمان

معرفی باغ شاهزاده ماهان کرمان

یکی از شهرهایی که فاصله چندان زیادی با کرمان ندارد ولی زیبایی های بسیاری دارد، شهر ماهان می باشد. این شهر افزون بر باغ مشهور شازده که نامش در سازمان یونسکو ثبت گردیده است آب و هوای دلپذیر و مطبوعی دارد.

این جاذبه گردشگری همچون نگین سبز رنگی در دل کویر قرار دارد که تاریخ ساخت آن به دوره قاجار بازمی گردد. این باغ به فرمان محمد حسن خان در اواسط جاده بم- کرمان که در قدیم قسمتی از جاده ابریشم بوده است ساخته شده و همین مسئله موجب رونق این شهر در ایام قدیم بوده است. پس از ورود به باغ شازده از یادتان می رود که این باغ در بین گرما و بیابان ‌های کرمان احداث شده است. درختان سربه فلک کشیده، حوض‌های سرشار از آب با فواره‌هایی خروشان که جوی‌های آن تا پایان باغ کشیده شده است. شاید سرسبزی و آبیاری این باغ زیبا در بین کویر کاری محال و عجیب باشد ولی باید گفت باغ شازده به وسیله آب‌های قنات و رودخانه‌ای که توسط کوه‌های چوپار پیرامون تامین و آبیاری می‌شود. همچنین به دلیل وجود شیب در معماری باغ‌های ایرانی موجب می‌گردد صدای آب تا پایان باغ طنین انداز گردد و در انتها هم به جویی ریخته می‌شود و برای آبادانی به سمت روستایی که در نزدیکی باغ شازده واقع شده می‌ریزد. این باغ زیبا به اندازه ۷۰۵ هکتار از بیایان را همچون فرش سبزرنگی درآورده است که با حصارهای بلندی از فضای خارج جدا می‌گردد.

سرسبزی پر طراوت ، راز باغ شاهزاده ماهان

طراحی این مکان دیدنی به شکل شیب‌دار است که موجب می‌گردد سیستم توزیع آب در آن از بالا به سمت پایین باشد. آب جاری در باغ از قنات و رودخانه تیگران سرچشمه‌ می‌گیرد و در مسیر خود از بین باغ می گذرد و درختان سیراب می‌گردند. این عبور مداوم آب طراوت و سرسبزی باغ شاهزاده ماهان را حفظ می‌کند و چشم اندازهای آن را کماکان زیبا و شاداب نگه می‌‌دارد. این آب جاری سرانجام از نهرهای چهارباغ می گذرد و به روستای مقسم تیگران می‌رسد.

جوش و خروش آب در تن کویر

با وجود طراحی شیب‌دار این باغ زیبا و سیستم آبرسانی هوشمندانه آن، در همه جای این اثر زیبا صدای زببای آب به گوشمان می‌رسد. مسیر این حرکت از عمارت بالاخانه شروع شده و در سردر ورودی انتها پیدا می کند. وجود فواره‌ها و حوض‌ها، باغ را زیباتر کرده است. احتمال دارد طرز ساخت این فواره‌ها از باغ‌های اروپایی تاثیر گرفته باشد. این فواره‌های زیبا که از خمره‌های آب‌رسانی تغذیه می‌شوند یکی از تماشایی ترین قسمتهای باغ شاهزاده کرمان می باشند.

معماری باغ شاهزاده ماهان

باغ‌های ایرانی کاربردهای زیادی داشته‌اند و شاهزاده ماهان دارای کاربرد سکونتگاهی بوده است و این‌ را می‌شود از جزئیات گوناگونی که در این اثر به‌کار رفته است فهمید. ورودی باغ شاهزاده خود به تنهایی یکی از زیباترین جنبه های معماری ایرانی می باشد. طبقه‌ی بالای این سردر اتاق‌هایی دارد که برای زندگی و پذیرایی ساخته شده‌اند و دارای جزئیات و تزئینات بی‌همتایی است.

آنچه که باغ شاهزاده ماهان را شکل داده است

در ساخت این مجموعه‌ی خارق العاده از آجر و ملات بهره برده اند و کاشی‌کاری هم در کمال زیبایی و ظرافت خود صورت گرفته است. دیواره‌ی باغ از ملات کاهگل می باشد و در نزدیکی سردرخانه و بالاخانه ترکیب آجر و ملات گچ در عوض آن بهره برداری شده است. کف باغ و پیاده راه‌های آن را ترکیب قلوه سنگ با ملات پوشانده است و دو محدوده‌ی پیرامون بالاخانه و سردرخانه با نقش‌های هندسی تزئین گردیده اند. در پله‌ها و حاشیه باغچه‌ها هم از آجر استفاده شده و به منظور جدا کردن مرز باغچه‌ها با پیاده راه‌ها و دیگر لبه بندی‌ها از سنگ بهره برده اند.


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


با هیپنوتیزم به خواسته هات برس! (80%تخفیف+هدیه ویژه) با هیپنوتیزم به خواسته هات برس! (80%تخفیف+هدیه ویژه) مشاهده