خرید از سراسر دنیا


» معرفی روستای زیبای کندوان

معرفی روستای زیبای کندوان

معرفی روستای زیبای کندوان

سراسر ایران پر از مکانهای دیدنی و زیبا است. چنانچه قصد داشته باشیم جاذبه های گردشگری کشورمان را فهرست کنیم، یکی از این جاذبه ها، روستای کندوان است.

روستای کندوان، در آذربایجان شرقی قرار گرفته است. این روستا از توابع شهرستان اسکو محسوب می‌آید. اگر قصد سفر به کندوان داشته باشیم می‌شود با کمتر از دوساعت رانندگی از تبریز به آن رسید. تنها کافی است از تبریز به اسکو بروید. از آنجا به طرف جنوب رانندگی نمایید و بعد از عبور از شهر اسفنجان، به دوراهی می رسید. خیابان طرف چپ دوراهی شما را به کندوان می‌برد. بهترین موقع سفر به کندوان اواخر بهار تا اواخر تابستان می باشد.

معماری روستای کندوان

هنگامی که به کندوان رسیدید، ممکن است با یکی از جالب ترین صحنه‌های عمر خود روبه‌رو شوید. روستایی که در دل کوه قرار دارد و دارای شکل‌های طبیعی مخروطی شکل است که زندگی در آن جاری است. این روستا در نتیجه فعل و انفعالات آتشفشانی کوه‌ سهند و دیگر کوه‌های آتشفشانی منطقه شکل گرفته است. مواد مذاب و گدازه‌های آتشفشانی به خارج پرتاب شده اند و در طی سالیان بر روی هم انباشته شده‌اند، آن گاه در نتیجه عوامل طبیعی مثل باد و باران به کران‌هایی تبدیل شده است که اکنون در این ناحیه می بینید. سبک معماری استفاده شده در کندوان سبک بومی و صخره ای است. در معماری صخره ای از مصالح ساختمانی مانند آجر، گچ، خشت و….. بهره برده نمی شود و به جای آن فضای مورد نیاز با حکاکی درون سنگ به وجود می آید. این نوع از معماری جدال انسان با طبیعت را به تصویر می کشد.

این خانه ها در تابستان خنک و در زمستان گرم می باشد چون قطر دیوارها ۲متر است و هوای خارج به داخل راه نمی یابد. روستای کندوان به سیستم لوله کشی آب و برق هم مجهز است. خوب است بدانید که ارتفاع این کران ها حدود ۴۰ متر است و اکثر آنها دارای ۲ تا ۴ طبقه هستند. به جهت قطر زیاد کران ها به طور معمول پنجره ها و نورگیر در طبقات بالا جای می گیرند و از طبقات همکف به عنوان اصطبل بهره می برند. این روستا همچنین دارای مسجد، حمام، مدرسه و آسیاب هم می باشد.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید در روی کره زمین تنها و تنها سه روستای صخره‌ای قرار دارد که یکی از آن سه روستا، کندوان می باشد. چیزی که کندوان ایران را نسبت به دو روستای صخره‌ای دیگر متفاوت می‌کند، زندگی در جریان آن می باشد. این روستای تماشایی ایران، زنده است و اهالیش در آن سکونت دارند. در صورتی که دو روستای صخره‌ای دیگر که یکی از آنها در کاپادوکیه ترکیه و دیگری در داکوتا آمریکا قرار گرفته است، خالی از سکنه می باشند.این روستای منحصر به فرد در سال ۱۳۷۶ با به عنوان یک اثر ملی ایرانی ثبت شده است.

سوغات روستای کندوان

علاوه بر شباهت بسیاری که خانه‌های روستای کندوان به کندوهای زنبور عسل دارند یکی از محصولات مهم این روستا عسل می باشد. عسل کندوان بسیار در آذربایجان شرقی معروف است. بنابراین اگر به این روستا مسافرت کردید، عسل کندوان را فراموش نکنید. درکنار عسل، انواع مختلف خشکبار و میوه‌های خشک نیز از بقیه سوغاتی‌های روستای کندوان می باشند

افزون بر خوراکی، یکی از صنایع دستی مهم این روستای زیبا، قالی‌بافی و گلیم‌بافی می باشد. ساکنان روستا، به ویژه در فصل‌های سرد سال، صنایع دستی می سازند و به بازدید کنندگان می فروشند. آب معدنی کندوان هم خیلی معروف است . این آب به دلیل خواص درمانی بسیاری که داراست حتی در بقیه شهرستان‌های استان آذربایجان فروخته می‌شود. چنانجه به کندوان رفتید می‌توانید در حوضچه‌های آب معدنی که برای مسافران مهیا شده‌اند، شنا نمایید و از خواص درمانی آن سود جویید.

اب و هوای روستای کندوان

این روستای زیبا که به روستای صخره ای ایران معروف است در حدود 20 کیلومتری شهر اسکو از سمت جنوب و تقریبا 60 کیلومتری شهر تبریز از سوی غرب واقع شده است. در اطراف کندوان دره تماشایی به همان نام و یک رودخانه ی پراب به نام اسکو چایی قرار گرفته است که بر زیبایی کندوان افزوده است. این روستا در دامنه ی شمالی ارشد داغی (سلطان داغی) و دامنه ی غربی کوه سهند قرار دارد و سالهای زیادی است که مکان زندگی اهالی خود و مکان گردش و بازدید گردشگران داخلی و خارجی می باشد. خانه های روستا همگی در قسمت شمالی روستا ساخته شده اند. 

به علت محل جای گرقتن در دل کوه، كندوان یک روستای کوهستانی به شمار می رود. ارتفاع این روستا نسبت به سطح دریا تقریبا دوهزار و چهار صد متر است، بنابراین کندوان یک روستای کوهستانی مرتفع می باشد. مثل هر روستای کوهستانی دیگری کندوان هم در دو فصل نخست سال یعنی بهار و تابستان دارای آب و هوایی معتدل است و در پاییز و زمستان هم آب و هوایی سرد و خشک دارد. بنابراین بهترین موقع به منظور بازدید از آن دو فصل بهار و تابستان می باشد. با توجه به مکان قرارگیری این روستای شگفت انگیز در دامنه ی کوه های سهند و آب و هوای بسیار خوبی که از همین محل قرارگیری سرچشمه می گیرد و قرار داشتن زمین ها و مراتع خرم و سرسبز فراوان در اطراف آن، کندوان به جای مناسبی برای ییلاق عشایر منطقه هم مبدل شده است که همین مسئله باعث شده است افزون بر صخره ای بودن، روستایی ییلاقی هم باشد.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! مشاهده