خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» معرفی جاذبه های گردشگری قزوین

معرفی جاذبه های گردشگری قزوین

معرفی جاذبه های گردشگری قزوین

مجموعۀ باغ صفوی

باغ صفوی شامل مجموعه‌ای از چندین بنای تاریخی است که در دوره صفویه ساخته شده‌اند. این مجموعه دولت‌خانۀ صفوی هم نام دارد. در حقیقت این مجموعه از قسمتهای مختلقی تشکیل شده است که شامل سردر عالی قاپو، عمارت نادری، عمارت پهلوی و غیره می باشند. این باغ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. این مجموعه در نوع خود بی‌ همتا و خاص است زیرا این امکان را به وجود می‌آورد که تعداد زیادی از آثار و بناهایی که در سه دورۀ پی در پی صفویه، قاجار و پهلوی بنا شده‌اند را به شکل یک مجموعه ببینیم. در واقع باید گفت در این مجموعه بازدید کنندگان نظاره گر ۵۰۰ سال از تاریخ ایران هستند. این مجموعۀ دیدنی در بین خیابانهای پیغمبریۀ و هلال احمر قزوین قرار گرفته است. ورودی اصلی این مجموعۀ زیبا و دیدنی در خیابان تاریخی سپه واقع شده است. .

امام‌زاده حسین

یکی دیگر از مکانهای دیدنی شهر قزوین خیلی مورد توجه گردشگران است امام‌زاده حسین نام دارد. امام‌زاده حسین در اطراف بازار سنتی قزوین قرار گرفته است. نقل می‌کنند امام‌زاده حسین یکی از فرزندان امام رضا (ع) می باشند. این زیارتگاه قدمتی طولانی دارد. در طول تاریخ هم افراد سرشناس و مهم روزگار مانند دانشمندان هم در این مکان معنوی دفن شده اند و بنابراین این مکان در شمار اماکن متبرک و محترم در قزوین قرار دارد و اهمیت و ارزش معنوی بسیاری دارد. بنای اولیۀ این آرامگاه در زمان ایلخانیان شکل گرفته است و سپس در طول دوران حکومت صفویان و بعد از آن در زمان قاجاریه هم آن پایۀ نخستین مرمت و بازسازی شده است و قسمتهایی به آن افزوده اند.

کلیسای کانتور یا برج ناقوس

این کلیسا به فرقه‌ ارتدوکس‌ها تعلق دارد و امروزه سازه ای تاریخی به شمار می آید. این کلیسای نقشه چلیپایی یا صلیبی دارد. زمان ورود به این کلیسا پس از عبور از یک ورودی کوتاه با تعداد زیادی گلدان وارد هال می شوید که این مکان به اتاق کشیش و اتاق غسل تعمید کودک انتها می یابد. برج ناقوس کلیسا با ارتفاعی که تقریبا یازده متر است روی سازه این کلیسا بنا شده است

باراجین

یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری و تاریخی قزوین باراجین می باشد که بزرگترین پارک جنگلی در همه جای ایران است. باراجین شامل یک مجموعه کامل می شود. از شهربازی گرفته تا سینمای روباز و رودخانه. آب و هوای مطبوع و امکانات مطلوب باراجین موجب محبوبیت در نزد همگان شده است.

مسجد جامع قزوین

مسجد جامع قزوین ، بنایی است که ۴ ایوان دارد و در خیابان سپه «شهدای فعلی» قزوین واقع شده است . در حقیقت نخستین خیابان شهر را در مهم‌ترین مسجد شهر ساخته اند. در سال ۱۹۲ هجری ، هارون الرشید فرمان ساخت این بنا را بر روی ویرانه‌های یک آتشکده صادر کرد. در دوران هجوم مغولان، قسمتهایی از مسجد موجب تخریب شد ولی صفویان و قاجاریان آن را ترمیم کردند.

کاخ چهلستون

یگانه کوشک به جا مانده از کاخ‌های دوران صفویه در قزوین، کاخ چهلستون می باشد. چهلستون از دوران شاه طهماسب تا عصر قاجارها به عمارت کلاه فرنگی معروف بوده است. شاه طهماسب صفوی، فرمان داده بود که باغی مربع شکل در قزوین بنا کنند که در میانه اش عمارتی زیبا با تالار و ایوان و حوض‌های جذاب داشته باشد. حاصل کار عمارت تماشایی کلاه فرنگی شد. در عصر قاجار محمدباقر سعدالسلطنه، کلاه فرنگی را بازسازی نمود و آن را چهلستون نام داد. این کاخ، عمارتی هشت‌گوش است که دو طبقه دارد و دارای تقریبا ۵۰۰ متر مساحت است. این بنا در فهرست آثار تاریخی ایران به ثبت رسیده است.

آرامگاه حمدالله مستوفی

حمدالله مستوفی، جغرافی‌دان، مورخ، شاعر و نویسنده ایرانی در سده هشتم هجری می باشد. آرامگاه وی در حال حاضر در محله پنبه‌ریسه قزوین و در قسمت شرقی میدان امام‌زاده علی واقع شده است. این آرامگاه گنبد دراز نیز نام گرفته است. محوطه این بنا ۲۸۰ متر می باشد که ۴۰ متر از آن شامل خود آرامگاه است. نمای بنا آجری می باشد و گنبد آن از کاشی لاجوردی تشکیل شده است. این شیوه معماری روح ایلخانی را در خود جای داده است. این بنا پلانی مربعی دارد و به شکل هشت ضلعی می باشد و گنبدش هم مخروطی شکل است.

قلعه الموت

قلعه الموت را بر بالای صخره‌ای بلند با استفاده نظامی بنا کرده اند. این مکام محل حکومت حسن صباح، موسس اسماعیلیه می باشد. وی این‌ مکان را با قیمت ۱۰۰۰ یا ۳۰۰۰ دینار طلا از حاکم آن خرید. این دژ استوار دارای ۲ هکتار مساحت است و ۲۰۰ متر بالاتر از زمین‌های پیرامون خود واقع شده است. این قلعه، از چهار سو با پرتگاه محاصره شده است و تنها راه ورود یک در در انتهای ضلع شمال شرقی می باشد. دژ الموت در سال ۱۳۸۱ به عنوان یک اثر ملی به ثبت رسیده است. الموت آشیانه عقاب هم معنا می دهد. قلعه الموت متعلق به قرن سوم هجری است.

این قلعه در روستای گازرخان واقع شده است و در حاضر اکثر آن دچار تخریب شده است. این بنا نیز در فهرست آثار ملی قرار دارد.

دریاچه اوان

روستاهای اوان، وربن، زواردشت و زرآباد شهر قزوین دریاچه زیبای اوان را در دل خود قرار داده اند. این دریاچه دیدنی در نیمه شمالی الموت قرار گرفته است و در زمره جاذبه های طبیعی قزوین قرار دارد. مساحت این دریاچه هفتاد هزار متر مربع است و عمیق‌ترین نقطه آن هم ۶٫۸ متر می باشد که تا عمق یک‌متری این دریاچه زیبا از سطح آن قابل مشاهده است. در پاییز این دریاچه پذیرای پرندگان مهاجر مثل قو و غاز و مرغابی می باشد.

در پیرامون دریاچه بید و چنار تبریزی و سیب و میوه های دیگر کاشته‌اند. این دریاچه مکان زندگی کپور و اردک ماهی و ... می باشد. سیاهگوش و پلنگ و حیوانات دیگر هم در حوالی آن به چشم می خورند.

آب انبار تک گنبدی قزوین

آب انبار سردار قزوین بزرگ‌ترین آب انبار تک گنبدی در ایران و جهان به شمار می رود . این بنا یک نظام آبرسانی شهری پیشرفته می باشد که در دوره قاجار بنا شده است. سازندگان این بنا دو برادر از سرداران قاجار می باشند.

گنبد این آب انبار، از آجر است و نورگیرهایی در بدنه آن قرار گرفته است. در ورودی این آب انبار یک طاق‌نمای عریض واقع شده است که با یک قوس جناقی و دو پا طاق جناقی تزئین شده‌اند. بلندی مرتفع ترین نقطه گنبد این آب انبار تا کف آن بیشتر از ۲۸ متر می باشد.

منابع/ سفرزون - میزبون - ایران هتل آنلاین

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


تبدیل عکس های معمولی به عکس های آتلیه ای تبدیل عکس های معمولی به عکس های آتلیه ای مشاهده