ثروتسازی با هیپنوتیزم

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» معرفی جاذبه های گردشگری شهر میبد

معرفی جاذبه های گردشگری شهر میبد

معرفی جاذبه های گردشگری شهر میبد

خانه حاج ملک

خانه حاج ملک در خیابان سلمان فارسی شهر میبد قرار گرفته است و یکی از جاذبه های گردشگری این شهر به حساب می آید، خانه حاج ملک با تلاش جمعی از جوانان میبدی و علاقه مندان به آثار و ابنیه تاریخی بازسازی شده و به هتلی دیدنی، ستنی و با شکوه تبدیل شده است. خانه حاج ملک دو حیاط دارد که یکی خیلی کوچک با فضایی محدود است و دیگری بزرگ می باشد که حوضی بزرگ در میان آن واقع شده است. یکی دیگر از اجزای خانه حاج ملک حوضخانه ای می باشد که فضایی دل نشین را به وجود آورده است.

نارین قلعه

در همه جای ایران از جمله شهر تاریخی میبد چند دژ با عنوان نارین قلعه به چشم می خورد. نارین قلعه که نارنج قلعه هم نام دارد، از جنس خشت گلی می باشد و در قبل از اسلام ساخته شده است. ساخت این قلعه از اولین دوران‌های زندگی آریاییان در ایران شروع شده و به مرور کامل شده است. نارین قلعه یک دژ نظامی بوده است و در اتاق‌های مختلف آن، افراد به ویژه در هنگام حملات خارجی، پناه می‌گرفته‌اند.

کاروانسرای شاه عباسی

یکی از مهمترین مکانهای دیدنی میبد ، کاروانسرای این شهر می باشد. این اثر ، از کامل‌ترین و مشهورترین کاروانسراهای بین راهی ایران بهحساب می‌آید که شامل قسمتهای مختلفی مثل می شود.

در حال حاضر در بنای این کاروانسرا، اداره میراث فرهنگی میبد و کتابخانه مرکز اسناد واقع شده است. به علاوه در قسمتی دیگر از آن، موزه‌ای به منظور نمایش زیلوهای تاریخی میبد اختصاص داده شده است که دیدن آن لذت‌ زیادی دارد.

برج کبوترخانه

یکی از مشهورترین بناهای شهر میبد، برج کبوترخانه می باشد که با معماری بی‌همتا و عجیب خود، بسیار مورد توجه واقع شده است. این برج قدیمی، مکان نگهداری و زندگی کبوتران بوده است که علاوه‌بر آن، از کود کبوترها هم جهت کشاورزی استفاده می‌ کردند.

این برج دایره‌ای شکل، هزاران لانه پرنده درون خود دارد و در سه طبقه ساخته شده است. اگر در نخستین طبقه برج بایستید و به طرف بالا نگاه کنید، تصویری تماشایی از یک محیط دایره‌ای شکل و پر از آشیانه های کوچک پرندگان را خواهید دید که توجه شما را به خود جلب می‌کند. اکنون از این برج به عنوان مکان فرماندهی میبد استفاده می‌شود.

مسجد جامع میبد

مسجد جامع میبد که مجموعه‌ای از چند مسجداست، معماری بی‌همتا و دیدنی دارد. این مسجد تماشایی از جمله مساجد ایوان‌دار می باشد و شامل قسمتهای گوناگونی مثل صحن مرکزی، ایوان بلند و غیره می‌شود.

قلعه مهرجرد

از دیگر مکانهای دیدنی میبد قلعه مهرجرد است. این قلعه از دورانهای زندیه و افشاریه در شهر میبد به جا مانده است. در ساخت این بنا از مصالح خشت و گل بهره برده اند و درِ قدیمی آن هم از چوب تشکیل شده است که بیانگر قدمت آن است.

یخچال میبد

قدمت یخچال میبد و زمان ساخت آن به شکل دقیق معلوم نیست؛ ولی زمان تقریبی برپایی آن را به عصر قاجاریه و یا اندکی قبل از آن، به صفویه نسبت داده‌اند.

این یخچال از مصالحی مانند خشت و گل تشکیل شده و نمایی دیدنی دارد. این یخچال شامل چهار قسمت حوض یخ‌ بند، دیوارهای سایه‌ انداز، مخزن و گنبد یخچال می باشد که هر کدام از آن‌ها، کاری معین را انجام می‌دادند و در ذخیره کردن یخ‌های بزرگ نقش مهمی ایفا می کردند..

قلعه بارچین

از دیگر مکانهای گردشگری میبد، قلعه بارچین است. قعله بارچین میبد در زمره قلعه‌های قدیمی و کهن قرار دارد که به سبک خشت و گل می باشد و در روزگاران قدیم به وسیله اربابان زرتشتی ساخته شده است. کاربرد اصلی این قلعه در زمان جنگ و ناامنی بوده است که به عنوان پناهگاهی برای مردم از آن استفاده می شده است.

چاپارخانه میبد

چاپارخانه میبد، در زمره مهم‌ترین چاپارخانه‌های یزد قرار دارد و مسیر راه باستانی ری-کرمان بوده است. این چاپارخانه تاریخی که به شکل زیبایی ساخته شده است، به دوره قاجار تعلق دارد و در نزدیکی کاروانسرای میبد قرار گرفته است . بنای این چاپارخانه به شکل قلعه ساخته شده است تا اهمیت حفظ مدارک، نامه‌ها و امانت‌های دولتی را نشان دهد. این بنا هم از مکانهای دیدنی میبد به شمار می‌رود که از مصالحی چون خشت و گل تشکیل شده است و بسیار زیبا می باشد.

مسجد جامع فیروزآباد

یکی دیگر از جاذبه های گزردشگری میبد، مسجد جامع فیروزآباد می باشد که در روستایی باهمین عنوان واقع شده است. گنبد آجری این مسجد خیلی مشهور و تماشایی است و جلوه ویژه ای را به ساختمان آن بخشیده است. کتیبه‌های بسیاری بر روی بنای این مسجد جامع تعبیه شده که یکی از مشهورترین آن‌ها، کتیبه‌ای چوبی بالای سر در مسجد می باشد که به خط نسخ نوشته شده است. روی یکی از ستون‌های این مسجد، یک لوح کاشی نصب شده که روی آن، رثای حضرت قاسم (ع) نگاشته شده است.

منابع: سفرزون-سیری در ایران-سفر مارکت

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


دهکده لاغری تهرانپارس-چربی سوزی و عضله سازی 09194242696 دهکده لاغری تهرانپارس-چربی سوزی و عضله سازی 09194242696 مشاهده